Vis full versjon : Hvordan begrense vektøkningen?
Hei alle sammen!
Har nettopp vært på svangerskapskontroll hos fastlegen min. Vekta viste i dag at jeg har gått opp 10 kg, og jeg er bare 21 uker på vei. Sant nok, er livmora mi også større enn det er vanlig for dette tidspunktet i svangerskapet - 21 cm (noe som kanskje tyder på at jeg får en større baby?).
Personlig synes jeg ikke at jeg spiser for mye og inntrykket mitt er at jeg spiste enda mer i forrige svangerskap. Den gangen la jeg på meg 22 kg.
Selv om legen min ikke sa noe, så pratet jeg med moren min og hun antydet at jeg har lagt altfor mye på meg. Magen min ser ut som om jeg skal føde om ett par måneder og folk kan ikke tro at terminen min er først i januar.
Jeg har hittil prøvd å la være å tenke på vektøkningen. Likevel at det vanskelig å ikke bli påvirket av det andre sier. I tillegg har vi landets fremste eksperter som sier til oss gravide at ingen legger på seg i løpet av første 12 uker (jeg gikk oppp 5 kg i denne perioden:undrer: ). Av og til føles det at de magiske 12,5 kg, som de sier er gjennomsnittet, er ganske urealistiske. Samtidig føler jeg meg under press av dette tallet - 12,5.
Alt dette gjør meg så usikker: er 10 kg i løpet av 5 mnd så mye?
Nå sitter jeg her og lurer på om hva jeg skal gjøre. Jeg er klar over at jeg må gå opp i vekta under svangerskapet, men det er bare det at jeg vil gjerne begrense denne økningen. Har dere noen smarte råd om hvordan kontrollere vekta på en fornuftig måte?
Hilsen fra en fotvilt og svææææær jente
Tidl.bruker
09-09-2004, 12:55
Sist jeg var gravid gikk jeg opp 30 kg, og alt forsvant etter ca. 2 mnd. Fikk beskjed av legen å ta det med ro med spisingen hver gang, men hørte jeg på ham, nei. De fleste jeg kjenner sier at man skal kose seg når man er gravid, spise det man vil og ikke bekymre seg for hva som er sunt og ikke. Og det er akkurat hva jeg gjorde og gjør nå, hittil har jeg lagt på meg 8 kg og er ikke bekymret i det hele tatt for å bli for stor. Det er mitt problem å få av kiloen etter fødselen, ikke legens.
Jeg sier: KOS DEG!
:klemme:
Har ikke gode råd til deg, men tror vi legger på oss forskjellig når vi er gravide. Ei venninne av meg som fødte nå var slik som deg, og vi lo sånn for da ho var 3 mnd gravid så det ut som ho var 7-8 mnd. Og vekta føyk opp. Men i løpet av de 9 mnd var ho helt normal i størrelse, og la på seg rundt 15 kilo tilsammen. (+ litt vann siste par ukene). Tror nok det jevner seg ut etterhvert. Enkelte blir fort stor og andre viser det ikke på før på slutten.
Det å være for opptatt av de 12,5 kan jo ikke være sunt, og det å slanke seg når man er gravid er hvertfall ikke heldig. Så lenge legen din ikke sier noe er det sikkert ikke noe å bekymre seg for, og er du usikker så spør ho/han.
Lykke til :)
12,5kg er jo et gjennomsnitt. Tenk på alle som legger på seg under 10kg (faktisk ganske mange har jeg hørt) Siden de drar ned må jo noen dra opp. Hvis alle veide 12,5kg mer ville jo gjennomsnittet bli mye lavere. Alle er forskjellige.
Hva man skal gjøre er jo et valg man bare selv kan ta. Noen spiser hva de vil og tar støyten av det etter fødselen. Andre passer seg hele svangerskapet og tar støyten da. Spise skal man iallfall, men man kan jo prøve å spise sunt hvis man har lyst å begrense vektoppgangen. Chips, sjokolade og brus er jo godt, men kanskje ikke det verken vi eller bebisene våre har best av.
Jeg er like langt på vei som det du er, og jeg har lagt på meg 8 kg eller noe sånt (kanskje mer også, er litt usikker på hva startvekta egentlig var).
Jordmor sa at dette ikke var noe å bry seg om, men at man generelt (og det gjelder forsåvidt alle - enten man er gravid eller ei) skal spise sunt og prøve å holde seg aktiv.
Synes absolutt ikke du skal bekymre deg over vektøkningen, men heller konsentrere deg om en sunn livsstil av hensyn til både deg og barnet.
Og for all del: Tallet 12,5 kg kan du radere ut fra hukommelsen med en gang!
Lykke til! :)
Hei. har tenkt på det samme som deg..... kremt... føler meg.. øøøhøø . ja hva skal jeg si...:flau: stor. har nå kommet i 21 uke, ble satt 2 uker tilbake. jeg gikk opp 4,5kg de første månedene... Så du er ikke alene. Nå har jg ikke gått på vekta siden da... hmmmm har sikkert kommet opp i 10 jg oxo. Men trøst deg med det at det går jo av etterpå. Men det jeg prøver er å spise sunt. eks jeg er hekta på frukt... spiser all slags frukt jeg kommer over. Dette er sunt og bra for barnet. har aldri vært spes glad i det før men nå... hmmm Jeg tror ikke du skal bekymre deg over hvor mye du legger på deg! Det viktigste er at barnet har det bra og blir velskapt, så får du ta det som det kommer etterpå. Det kan være litt vanskelig, fordi man blir så irr når man ikke får på seg eller ser bra ut i det man gjorde tidligere pga det har satt seg noe på lårene eller rompa. Men prøv å fokusere på andre ting enn vekta:nikker:
Dette med de 12,5 kg tror jeg ikke du skal tenke på!! Etter det jeg har forstått, så er ikke dette det gjennomsnittet går opp, men hva som er det "ideale" å gå opp under graviditeten. Noe som jeg mener er merkelig, da alle er forskjellige med forskjellige utgangspunkt. Jeg har en bok foran meg nå ("Barn i magen fra A til Å") der det står at det er normalt å gå opp mellom 12 og 20 kg ved en graviditet. Selvsagt ligger noen under, og noen over, men dette høres i hvertfall i mine ører mer riktig ut. :nikker:
Noen går opp mye i begynnelsen av svangerskapet, og nesten ingenting på slutten, mens andre har det motsatt. Og noen legger jevnt på seg hele tiden! Selvsagt er det lurt å spise sunt, og redusere sukker- og fettmengden, men jeg syntes ikke man skal bli for hysteriske.
Når det gjelder de "ideelle" 12,5 kg, så skal de fordeles som dette:
Blodet ditt vil øke med 1,5 kg
Væske i kroppen vil øke med 1,5 kg
Livmoren vil øke med 1,0 kg
Fett i kroppen vil øke med 3,5 kg
Morkaken vil veie 0,6 kg
Fosteret vil veie 3,5 kg
Fostervannet vil veie 0,5 kg
Brystene vil øke med til sammen 0,4 kg
Til sammen utgjør dette 12,5 kg
Så er det jo noen som har mye mer væske i kroppen, mer fostervann, osv... Så om du selv mener du ikke spiser altfor mye, så syntes jeg du skal ta det helt med ro. :klemme:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.