PDA

Vis full versjon : Sushi

Oschi
10-09-2004, 10:13
Vi skal ut å spise på en Sushi restaurant. Vi har blitt invitert av et vennepar i anledning bursdag.
Jeg elsker sushi. Men kan jeg spise det nå? :undrer:

Tidl. bruker
10-09-2004, 10:36
Jeg har lest et sted at man trygt kan spise sushi i Norge. Fordi fisken allerede har vært nedfrosset, slik at den ikke skal inneholde noe baktereier eller toxo.

Du kan jo forhøre deg på den restauranten du skal til, hvordan de har forhånds preparert fisken. De har sikkert blitt spurt om det før de :nikker:

Ciao
10-09-2004, 10:37
Det var et dilemma for meg også. Jeg leste en del om sushi før jeg ble gravid og konkluderte med at her i Norge har vi svært strenge regler hva gjelder både nedfrysing og behandling av fisken så jeg var fast bestemt på at sushi skulle jeg fortsette å spise.

Men så ble jeg gravid da. Og min gynekolog, en meget sindig, rolig, avslappet herremann, nevnte sushi som et av svært få ting han advarte mot...

Så jeg har droppet rå fisk, selv så mye som jeg elsker det. Spiser heller sushi med avocado, kokt reke, crabsticks mm.

Ciao
10-09-2004, 10:39
Fordi fisken allerede har vært nedfrosset, slik at den ikke skal inneholde noe baktereier eller toxo.

Er det ikke listeria som kan finnes i rå fisk? Toxo er vel i rått kjøtt, eller??

Tidl. bruker
10-09-2004, 10:42
Er det ikke listeria som kan finnes i rå fisk? Toxo er vel i rått kjøtt, eller??

Jo det kan nok stemme bedre det ja.....hodet henger ikke på greip.
Når jeg skrev meldingen så fikk jeg totalt sperre...husket ikke hva de bakteriene het..... :flau:

Oschi
10-09-2004, 10:42
Kamskjell og laks er favoritten! Hmm.. :undrer: Hvis jeg spør på restauranten så sier de sikkert at det kan spises, tror dere ikke det?

Oschi
10-09-2004, 12:00
Fant dette: Hvis rå fisk, som for eksempel sushi, behandles hygienisk er risikoen liten når det gjelder Listeria her (http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/skadelige_bakterier.html)

Tinetoff
11-09-2004, 10:37
Fant dette: Hvis rå fisk, som for eksempel sushi, behandles hygienisk er risikoen liten når det gjelder Listeria her (http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/skadelige_bakterier.html)

Nemlig. Listeria er først og fremst et problem i mat som lagres lenge, fordi det skal ganske mye listeriabakterier til før det blir et problem. Og sushi skal jo være ferskest mulig. Toxoplasma finnes ikke i fisk. Derfor spiste jeg sushi på pålitelige steder med god samvittighet sist jeg var gravid, og kommer til å gjøre det denne gangen også!

Kanina
22-09-2004, 09:27
Forresten.... listeria blir ikke drept ved frysing, dessverre! Men hvis fisken er fersk nok, burde det være rimelig trygt... men vet fortsatt ikke om jeg tør.... :noia: .... kanskje hvis restauranten tar på seg å servere meg det med god samvittighet selv? :knegg:

Oschi
22-09-2004, 09:48
Spiste sushimiddag på Fuji på Skillebekk. Og alt er fortsatt bra! :nikker:

Lille Blink
15-10-2004, 18:08
Du kan ALDRI være sikker på at sushien er helt fersk, selv om plassen du spiser det på mener det. Ta fohåndsregler og hold deg unna:nikker:

Gulrotklara
17-10-2004, 17:06
Jeg har spist sushi flere ganger under denne graviditeten og den forrige. Stedet jeg spiser det på/bestiller fra har gått gode for hygienen og alt er ferskt hver dag.
Mmmmm, det er jo så godt. Nå fikk jeg lyst på det.. :sulten:
Favorittbitene er maki-rollen og laks.

Idefix
23-10-2004, 17:45
Jeg spiste ikke sushi når jeg var gravid sist, men tror kanskje jeg gjør det nå. De som har sushi her i Bergen stoler jeg på. Så enkelt er det. De er kjent for sushien sin, og jeg tror bare ikke at de bruker gammel fisk.

Så, det blir et tillitsspørsmål.

teff74
19-11-2004, 11:20
Jeg simpelthen ELSKER sushi!!!
Og jeg liiiiider !! jeg tør ikke spise dette når jeg er gravid..
Var på sushirestaurant på tirsdag med venninner og så på at de koste seg med bitene!! mmmmmmmmmmmmmm
Jeg spiste wok :mumle:

Drømmer om sushi med tunfisk, laks, scampi, mmmmmmmmmmmmmmm

Martis
19-11-2004, 12:09
Jeg simpelthen ELSKER sushi!!!
Og jeg liiiiider !!
Drømmer om sushi med tunfisk, laks, scampi, mmmmmmmmmmmmmmm
Jeg lider med deg :nikker:
Gleder meg til å stikke innom sushibaren min igjen :hyper:

Ephemera
04-12-2004, 00:35
Jeg spiser sushi ofte men holder meg unna tunfisk. Jeg fikk råd fra de som driver min sushirestaurant at det var mer risikofylt siden tunfisken må lagres lenger. Den er jo ikke ferskvare.
Jeg tror sushi er en fin måte å få i seg alt det sunne som er i fisk.
http://umichan.clarence.com/archive/images/sushi-mori.jpg

Andampawen
10-12-2004, 15:57
Hva med japanske damer som er gravide? Har de en annen motstandsdyktighet mot slike bakterier enn oss? I Japan spiser folk sushi hele tida :vetikke:

Line
10-12-2004, 20:06
Du skal IKKE spise tunfisk, greit hvis den er hermetisert men det er den jo ikke :blunke:

Fisk og skalldyr

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se Miljøgifter i fisk (http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080716385.39)). Du bør dessuten huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

ferskvannsfisk av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder (http://matportalen.no/Emner/Fisk_og_skalldyr_%20fra_%20visse_%20havner_%20og_%20fjorder) .

Bearbeidede fiskeprodukter

Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Fisk som ikke skal varmebehandles kan også spises av gravide, men unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

Lille Blomst
15-12-2004, 12:03
Når jeg ringte legen min å sa jeg var gravid, så spurte jeg om det var noen forhåndsregler jeg skulle ta, å da sa hun: Hold deg unna rå fisk og rått kjøtt, ellers lev som normalt!:vetikke: