PDA

Vis full versjon : Setefødtsel ? Noen med råd /opplysninger ?

høstbarn
06-11-2002, 13:11
Er det noen som kan gi meg noen tips om hvor jeg kan få info om setefødtsel, snuing ol. ? Jeg vil gjerne forberede meg litt, da det ser ut til å bli setefødtsel:( på meg.

Ikke det at det plager meg at jeg sansynligvis får en setefødtsel, men synes at jormor er litt for positiv. I følge henne er det ikke forskjell på å føde sete kontra hode, keisersnitt er helt unødvendig og komplikasjoner er ikke å snakke om.

Jeg vil derfor gjøre meg opp min egen mening + snakke med flere jordmødrer / leger om jeg får konstatert setefødtsel. I mellomtiden akter jeg å lese så mye som mulig om emnet, så jeg ikke blir fullstendig overkjørt......

Må foresten si at jeg har gjennomgått to " normale " fødtsler " før, og regner meg ikke for å være en " pyse ". Men litt engstelig må man vel få lov å være.......:uff: :uff:

Savanna
06-11-2002, 13:15
Ville bare si at jeg har hørt at akupunktur skal være vellykket i forsøk på å snu fosteret...
Verdt å prøve selv om det koster litt....
Hadde planen klar om at jeg skulle gjøre det selv dersom det ble seteleie,men jeg slapp heldigvis det....

Håper det ordner seg for deg!
:stakar:

Junita
06-11-2002, 16:34
Hei! Min lille ligger også i seteleie, er nå i uke 35. Jeg var/er veldig skeptisk til både snuing og keisersnitt. Setefødsel er uaktuelt p.g.a. potensielle komplikasjoner + at det er min førstefødte (vil ikke bli avskremt). Jeg har undersøkt diverse alternative måter å snu ungen på, men der er ingen effektiv alternativ måte iflg. de som driver med det. Fikk komme inn på sykehuset igår for å snakke med legen angående snuing. Vart beroliget, og skal forsøke kommende tirsdag.:eek: Fikk også UL som viste en normal stor unge + bra med fostervann. Det er visstnok en fordel. Jeg vil anbefale deg å snakke med leger som utøver snuing. Barnet blir iallefall godt overvåket.:) Håper det ordner seg for deg.:)

Hilsen Junita 30+1

Junita
06-11-2002, 16:36
Ooppss, mente 35+1 :bonk:

Dana
06-11-2002, 17:35
i juli 2001. Kvinneklinikken i Bergen ville ikke engang forsøge å snu hende, men anbefalte faktisk vaginal forløsning i stedet for keisersnitt (mindre risiko for moren).
Det var da en tøff fødsel, men jeg har intet å sammenligne det med og syntes selv, at jeg klarede det ganske bra :klapp:

Prøv å sjekke temasiden på www.barnimagen.com
Det er ikke så lenge siden, de hadde seteleie som tema!

Ellers, er der noget du lurer på, så spør!!!!!!! :D

Dana

Sine
06-11-2002, 18:04
Jeg vil ikke ha setefødsel fordi det er min første og fordi jeg ikke orker tanken på at det er økt fare for komplikasjoner.
Dette med snuing er også jeg interessert i for jeg sakl kanskje det hvis ikke babyen snur seg innen 14 dager.

Er det noen som vet årsakene til hvorfor dette er et så omstridt tema?

Sine 33+3

Dana
06-11-2002, 18:17
diskussionen keisnersnit versus vaginal forløsning.
Seteleie-forløsning kan være mere kompliseret enn vanlig forløsning og det kan trekke ut tidsmessigt, som jo igjen er tøffere med mammaen.
Men nogen fødselsleger og jordemødre siger, at du fortere kommer deg over vaginal forløsning enn keisersnittet. Og at der er større risiko for mamma ved keisersnit.

En ny større international undersøgelse viste, at dødeligheten er større ved seteleie-forløsninger enn andre forløsninger. Problemet med undersøgelsen er, at den har medtaget fødselsklinikker i Bejiing, Syafrika, Senegal og ikke eksempelvis bare Norge og omkringliggende lande hvor teknikk er i højeste, og keisersnitt-team er på vagt!! (Jeg er IKKE noen fagperson og uttaler meg bare som privat person).

Neste trolleunge vil nok også ende som seteleie-barn og jeg vil da gerne forløses vaginalt endda engang. Ser ikke noget problem her, og har fuld tillid til, at skulle fødselen blive kritisk, da er det keisersnitt på minuttet!

Småtten
06-11-2002, 18:21
Jeg har gått til fotsoneterapi under hele svangerskapet, og har pga det hatt et problemfritt svangerskap. Teraputen min sier at hun ved flere tilfeller har klart å snu foster som ligger i seteleie.
Så det er mitt tips, kontakt en fotsoneterapaut.

T-22

Ladyen
07-11-2002, 14:33
Jeg hadde setefødsel for 12 år siden. Det var da min første og de kunne ikke gjøre noe for å prøve å snu henne pga morkaka lå delvis foran på magen min. De tok mål av både babyen og bekkenet mitt og fant ut at jeg kunne prøve å føde henne vaginalt. Det var ikke noe snakk om å velge den gangen.

Jeg må si jeg hadde en veldig fin opplevelse med den fødselen. Denne gangen vet jeg ennå ikke hvordan babyen vil legge seg for den snur seg rundt hele tiden her, men blir det seteleie er jeg ikke redd for å føde slik nå.

Katrinemor
02-12-2002, 18:19
Jeg var med på prosjekt på St.Olavs Hospital, og jeg var hos min siste ultralyd time. Jeg var kommet ganske langt på vei også da dette ble oppdaget. Oppdaget at barnet :baby: lå gale veien eek!. Legen ordnet en del ting, der jeg ble sendt opp til røngten for å måle bekkenet, om det gikk an å føde på normalt vis. Å heldigvis var det romslig og stort nok til det :smil:. Etter det ble jeg sendt på vendingsforsøk. Først ble det tatt målinger av fosteret, hjertelyd og generelt. Alt sto bra til der også. Deretter fikk jeg ei sprøyte som skulle få meg til å slappe av. Fikk slik hjertebank, ble varm osv. Jeg var utrolig redd for hvordan barnet :baby: tok dette. Men det dessverre ville ikke min Nicholay :hjerter: snu seg. Han vrikket litt på seg men ville ikke mere. Vendingsforsøket mislykket og da var altså alternativet keisernitt eller vanlig fødsel :birth:. Jeg sto mellom to valg. Jeg gikk fra det ene til det andre. Jeg fikk noen dager på meg til å bestemme hvilket av disse alternativene jeg ville velge. Jeg valgt vanlig fødsel og det er jeg utrolig glad :smil: for idag. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok keisersnitt. Jeg har hørt om så mye komplikasjoner ved et slikt inngrep, det er jo en operasjon. Fjorten dager før så var jeg hos jordmor og da hadde det snudd seg den riktige veien.

Er det slik at du er redd, usikker på hva du vil, så rådfør deg med mest mulige leger, jordmødre å hør på hva de har og si å anbefaler. Jeg tror nok de vil anbefale deg en vanlig fødsel :birth:. Men det er jo ditt valg. Jeg ønsker deg lykke til :smil: med valget og med det kommende barnet :baby:. Jeg vet dette kommer til å gå bra. Jeg skal tenke på deg og krysse fingrene.