PDA

Vis full versjon : Allergi

Gabi
11-09-2004, 13:18
Er det flere her som er plaget av allergi?
Jeg kuttet ut allergi-medisinene mine så snart jeg fant ut at jeg var gravid.
Så nå sitter jeg her, nyser og med rennende nese og øyner. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg er allergisk mot, har aldri fått en positiv allergitest, men alle symptomene er til stede, året rundt. I forrige svangerskap var jeg sykemeldt fordi jeg ikke kunne fortsette i jobben som gravid. Da gjorde det ikke noe at jeg hadde noen "nysedager" eller hundre... Denne gangen er jeg i full jobb, og jeg frykter at det blir noen sykedager...

Har dere noen tips eller? Skal til legen mandag, men går ut fra at han sier det samme som sist, at jeg ikke skal bruke medisinene mine...

Det jeg har brukt er Zyrtec tabeletter, Nasonex nesedråper og Livostin øyedråper.

Kvakk Kvakk
11-09-2004, 13:33
Skriv svaret du får fra legen her da, jeg bruker nemlig Nasacort pga. allergi og vil helst fortsette med det. Sist jeg var gravid misbrukte jeg Rhinox fordi jeg trodde nesa var tett pga. svangerskapet. 4 mnd etter fødselen var jeg fremdeles tett, og legen og jeg fant ut at det skyldtes allergi mot midd og støv.

Happy
11-09-2004, 20:58
Det er kun de gamle allergitablettene (dere vet, de med rød trekant på) som det er nok kjennskap toil ang graviditet, og derfor kun disse som det er anbefalt å bruke mår en er gravid.

Ang nedsespray og øyedråper: Livostin dråper og Lomudal nesespray kan man i alle fall bruke uten fare. Selv har jeg gode erfaringer med Lomudal nesespray, er vanligvis potte tett hele svangerskapet og har misbrukt store mengder med Zymelin i de to tidligere svangerskapene. Denne gangen klarer jeg meg nesten uten bare jeg husker å ta Lomudalen 3 ganger for dagen.

bella76
11-09-2004, 21:31
Jeg har fått tillatelse fra legen min til å bruke zyrtec som vanlig...
Men jeg brukte det kun 1 mnd i sommer når pollenblomstringa var som verst.

mor til snart 3
11-09-2004, 22:01
Får ikke lov til å bruke noe annet enn lomudal nesespray( noe jeg ikke kan bruke for jeg begynner å blø i nesen hver gang). Må holde meg unna astmaspray, allergitabl og kortisonsalver. Må ta kontakt hvis det blir for ille. Det er vel forskjellig praksis hos legene her ja.

Happy
12-09-2004, 12:15
Får ikke lov til å bruke noe annet enn lomudal nesespray( noe jeg ikke kan bruke for jeg begynner å blø i nesen hver gang). Må holde meg unna astmaspray, allergitabl og kortisonsalver. Må ta kontakt hvis det blir for ille. Det er vel forskjellig praksis hos legene her ja.
Je ghar hatt en oppblomstring av astmaen denne gangen og fikk med én gang utskrevet pustemedisin (Ventoline 0,2 mg, 1-2 doser max 3 ganger pr dag).

Meg selv
12-09-2004, 17:09
Jeg har byttet ut allergitablettene med Polaramin, ellers bruker jeg astmasprayene mine som før, alt etter råd fra legen på helsestasjonen.

Kvakk Kvakk
13-09-2004, 13:51
Legesekretæren jeg snakket med i stad sa at jeg ikke fikk bruke Nasacort, kun saltvannsspray og Rhinox/Otrivin, men de to siste skal man jo ikke bruke for mye av over lang tid. Så jeg får prate med legen min på første kontroll 19.oktober og misbruke Rhinox så lenge. Vet fra forrige gang at saltvannspray ikke fungerer alene.

Gabi
13-09-2004, 16:15
Da har jeg vært hos legen.... Han anbefalte at jeg ikke tok noen som helst slags allergimedisin under svangerskapet. Ikke engang nesesprayen min. Det som står i felleskatalogen er at plagene til moren må veies opp mot risikoen medisinen gir.
Ergo; er jeg mye plaget, kan jeg begynne å ta medisin igjen. Men han ville ikke anbefale det.

Ventoline kunne jeg derimot ta. Det som står i felleskatalogen om det, er at da det ble gjort forsøk på dyr, med store doser, varte svangerskapet lenger. Det var det eneste. Ja, også den at plagene til moren må veies opp mot risikoen.

En annen ting, er at når en er gravid, slipper arbeidsgiver å betale de første 16 dagene av sykemeldingen. Så når jeg får et utbrudd, skal jeg bare ringe på legekontoret og få meg en sykemelding. Jeg slipper å bestille time. Så da fungerer det på en måte som en slags egenmelding...

Det var det jeg fikk vite idag... Takk for svar fra dere andre...
:klemme: