Vis full versjon : Blorprøver @ verene
Hei verene,
kunne ha sent deg en PM, men det er sikkert flere som lurer på dette. Siden du er fra "faget", kan du hjelpe meg å tyde resultatene på blodprøvene mine? Vet delvis ikke engang hva de forkortelsene betyr. Og på legekontoret forklarte de ingenting!!! Har ikke tålmodighet til å vente til neste kontroll hos jordmor...
Altså:
S-TSH: 2,11
S-FRT4: 16
S-B.12: 292
S-FERR: 18
Synes at jernlageret virker litt lavt, selv om det er i de grensene jeg fant på nettet...
Tusen takk for litt sakkyndig hjelp!!!
Tidl. bruker
06-11-2002, 13:49
Jeg er ikke Verene, men kan svare på det med jernlagrene. Normalområde er mellom 10 og 160. Selv hadde jeg på 14 og fikk beskjed om å begynne å ta jern, og på kontroll i går sa jordmor at jeg kunne fortsette ett år etter fødselen. Det ligger innen område men er såpass lavt at jeg måtte ta jern.
Regner med at du også bare kan begynne å ta jern. Resten kan jeg ikke svare på.
Det var da noe voldsom stort område for jernverdiene. Det må jo være ganske stor forskjell mellom 10 og 160???? Venter på kontroll den 21.11. hos jordmor for å høre om jeg skal ta jern. Blodprosenten min var nemlig veldig fin begge gangene (14,5 og 14,2)
MokkMokk
06-11-2002, 18:31
Jeg kan godt gi deg en forklaring :)
S'en foran står for "serum", og har egentlig mest betydning for lab-personalet, i forhold til hva slags glass prøven skal tappes på.
Først - referanseverdiene, dvs. områdene prøvesvarene bør ligge innenfor:
S-TSH: 0,2 - 4,00
S-FT4: 10,0 - 25,0
S-B.12: 150 - 700
S-FERR.: 15-300
S-TSH og S-FR(itt) T4 er begge stoffskifteprøver og gjøres vel ikke rutinemessig? :???:
Er det noen spes. grunn til at disse prøvene ble tatt kanskje? Uansett, begge er som du ser, helt fine :)
S-B-12 måler B-12 vitaminet i kroppen, og verdien der er også helt grei.
Når det gjelder jernlageret ditt, S-FERR, så har du per definisjon ikke noen mangel, men som du ser, ligger du jo i nedre grenseland. Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan ta litt jerntilskudd nå, så verdien kanskje er bedret allerede til neste kontroll! Om du vurderer å prøve jerntilskudd, så anbefaler jeg jern av typen "hemjern", som er en type tilskudd som kroppen nyttiggjør seg bedre enn annet jern, og som man også sjeldenere får bivirkninger av.
Håper du ble litt klokere da! :)
:klem: fra
verene 9+1
MokkMokk
06-11-2002, 18:35
PS, en ting til..
Blodprosenten, eller hemoglobinverdien (Hb), som er den mer korrekte benevnelsen, kan godt være normal selv om man har jernmangel!
Jeg hadde selv et jernlager helt nede i 3 en gang, til tross for at Hb'en min lå på mellom 12 og 13.
Hb'en kan være "falskt forhøyet" av flere grunner, bl.a. lett dehydrering (uttørring), og også andre årsaker. Så om man føler seg slapp, trøtt, blek, og har ellers andre symptomer som kan tyde på jernmangel, så bør ikke en normal Hb være en "sovepute", da bør alltid en slik måling av jernlageret utføres, mener nå jeg :)
Hei Verene,
takk for svaret, ble litt klokere, ja. Vet ikke hvorfor de tok S-TSH og S-FRT4, men de tok de også for 1 år siden når jeg hadde litt problemer (iflg. meg pga. lav blodtrykk - med masse hodepine som ingenting hjalp imot, men iflg. legen som bare tok noen blodprøver som var o.k. var jeg jo frisk... :bonk: :bonk: ). Har som sagt ikke peiling på sånt og vet ikke hva som er vanlig å ta.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.