PDA

Vis full versjon : Om å fylle fryseren før fødsel..

shamu
13-09-2004, 13:14
Har bakt verdens beste sjokoladekjeks her i natt, men lurer jo da på en ting..
Kan man fryse ned sjokoladekjeks???? :undrer:

Her er oppskrifta forøvrig... ( PS.. de er FARLIG gode og FARLIG enkle å lage)

Maryland Cookies

Ingredienser:
100 g smør
135 g sukker
1 egg
150 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1 ts vanlijesukker
75 g hakkede mandler
60 g hakket kokesjokolade

Fremgangsmåte:
Smør og sukker røres hvitt, tilsett egget og rør dette godt inn. Resten av ingrediensene røres inn i blandingen. Formes som små topper med teskje på bakepapirStekes ved 180 °C på midderste rille i ca 12 min.

Serveres lune eller kalde.

Tidl. bruker
13-09-2004, 13:16
I oppskriften er det jo ikke noe som ikke kan fryses, eneste er om de blir seige el.
Så forresten supergode ut :nam:

Jubeljenta
13-09-2004, 13:43
Forrige gang så ble jeg innlagt på RiT samme dag som jeg skulle sette i gang med å fylle fryseren.

Vet ikke HVOR mye penger jeg brukte på kaffebrød de første 6-7 ukene,men det måtte være på tusenvis.

Denne gangen skal jeg rydde plass til hundrevis av boller, formkaker o.l.

Takk for tips ang. kjeks.

Bente83
14-09-2004, 15:32
Egentlig så synes jeg ikke at de som kommer på besøk rett etter fødselen skal forvente all verdens oppvartning! Det blir de ikke å få her i gården hvertfall (såfremst ikke :bryn: disker opp med noe, noe jeg forøvrig betviler sterkt). Gidder ikke å stå på pinne for andre rett etter at jeg har født!

Ikke har vi så god plass i fryseren heller, da vi kun har fryser nede i kjøleskapet....

Pippi-mor
14-09-2004, 15:48
Den oppskriften hørtes god ut! :nam: Må prøves! :nikker:

Fyller ikke fryseren full før fødselen jeg heller, men synes det er koselig å ha noe å servere når folk kommer på barselvisitt. Lager litt wienerbrød, muffins og horn som jeg har på lur. Ellers er det fort gjort å slenge sammen en vaffelrøre eller fruktsalat med is om noen kommer på besøk.

Happy
14-09-2004, 17:40
Den oppskriften hørtes god ut! :nam: Må prøves! :nikker:

Fyller ikke fryseren full før fødselen jeg heller, men synes det er koselig å ha noe å servere når folk kommer på barselvisitt. Lager litt wienerbrød, muffins og horn som jeg har på lur. Ellers er det fort gjort å slenge sammen en vaffelrøre eller fruktsalat med is om noen kommer på besøk.
Tror jeg får ta en tur når du kommer fra sykehuset :blunke:

Cathrine*
14-09-2004, 19:10
Her i huset blir det ikke fyllt på i fryseren selv om den er stor nok. Vi kjøper heller inn slike halvstekte kanelboller. Det fikk alle som kom på besøk til oss sist, så vi gjentar den suksessen.

Labbis
15-09-2004, 12:10
Nam nam!!! Oppskrift skrevet ut og skal prøves.. Ikke for å fylle fryser, men for å SPISE!! Og fordi jeg kjeder vettet av meg :urk:

shamu
15-09-2004, 12:16
Ville bare informere at jeg nå har TESTET frysing av disse kjeksene!

De ble like gode!!!! :D

Like sprø og like god smak på dem!

Så nå er det igang med baking ja... hihi..
De er jo såå enkle å lage, og tar jo ingen tid. Skal ha masse sånne i fryseren jeg...

Men enig i at man ikke BURDE gjøre dette.. det er jo gjestene som faktisk bør tenke seg om å ha noe med seg selv... men sånn er det nå ikke her i Norge, og jeg vil gjerne ha pittelitt å sette på bordet jaffal. Ingen som forventer allverden uansett, så det gjør jo ikke så farlig..

Men... KJEKSENE KAN FRYSES altså!!!! :kidoki:

Labbis
15-09-2004, 20:21
Har nå prøvebakt, og de var KJEMPEGODE!!
Anbefales! (Blir nok ikke fryst ned denne porsjonen nei :))

shamu
16-09-2004, 13:11
Har nå prøvebakt, og de var KJEMPEGODE!!
Anbefales! (Blir nok ikke fryst ned denne porsjonen nei :))
hihi... nei, første ladning blir ikke fryst ned... jeg bakte dobbelt og har vel 10 kjeks igjen.. hadde besøk av ei venninne i går som sikkert åt 30... haha...

Men skal bare dobbelt porsjon i kveld og så fryse dem ned i porsjonsbokser!!

YUMMI!!!!!

Milla(Camilla)
19-09-2004, 15:15
snufs.... lagde en porsjon nå jeg men tror ikke jeg får det til ordentlig.. er ihvertfall ikke ferdige på 12 min...nærmere 20 her og da er de brune rundt kanten og helt lyse på topplokket..og det er ikke gammel stekeovn heller så den skal funke som den skal liksom.. de er skikkelig myke også... :flau:

Legger ved et bilde jeg...skal de se sånn ut?! :undrer:

Milla(Camilla)
19-09-2004, 17:07
..skal de være lyse eller jevnt 'brune' over det hele? skal de være litt mye eller harde? og hvor mange ca er det mulig å få ut av en deig?

Tidl.bruker
23-09-2004, 12:08
Maryland Cookies

Ingredienser:
100 g smør
135 g sukker
1 egg
150 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1 ts vanlijesukker
75 g hakkede mandler

Fremgangsmåte:
Smør og sukker røres hvitt, tilsett egget og rør dette godt inn. Resten av ingrediensene røres inn i blandingen. Formes som små topper med teskje på bakepapirStekes ved 180 °C på midderste rille i ca 12 min.

Da har jeg lagd dem, og de var som du sa KJEMPEGODE! Skal kjøpe masse kokesjokolade og mandler og lage mange flere, og må prøve å få fryst ned noen også. Det blir ikke lett, for her i gården blir de borte på 1,2,3. Heldigvis var de veldig enkle å lage da, så jeg skal nok greie å få lagt noen i fryseren, etterhvert.
Mmm! Dette var snadder, farlig godt ja!

shamu
23-09-2004, 12:54
..skal de være lyse eller jevnt 'brune' over det hele? skal de være litt mye eller harde? og hvor mange ca er det mulig å få ut av en deig?
De er veldig myke når de kommer ut av ovnen. La dem stå og kjøle litt, så kan du ta dem av plata, da har de "stivnet" litt...
De skal være litt gylne da..

JEg steker min 12-14 minutter. Det holder lenge det. :D

Lykke til!

Tidl. bruker
23-09-2004, 12:56
De cookiene hørtes NAM ut!

Oppskrift kopiert og lagret i Word... "bake bake kake..." :sikle:

Gamla
23-09-2004, 13:05
Jeg lagrer også denne oppskriften. Kjeks er så enkelt å lage!

Når folk ringer og vil se på babyen, bruker de å spørre om de skal ta med noe.
I alle fall folkene jeg omgås. Da sier jeg at de skal ta med snop/kaffebrød.
De er veldig glade for at jeg finner på noe de kan gjøre, og de overdriver alltid.

Akkurat nå slo det meg at det kanskje er vel så greit om de tar med en haug med frukt.
Det er ikke alle som går ned i vekt i barselperioden, for å si det sånn.
: plystre :

Skvise
23-09-2004, 20:53
Det hørtest jammi ut !!

Oppskriften er notert,
og skal prøvast,
må berre ete opp Brownisen ej har i kjøleskapet :Plystre:

shamu
23-09-2004, 22:53
Jeg lagrer også denne oppskriften. Kjeks er så enkelt å lage!

Når folk ringer og vil se på babyen, bruker de å spørre om de skal ta med noe.
I alle fall folkene jeg omgås. Da sier jeg at de skal ta med snop/kaffebrød.
De er veldig glade for at jeg finner på noe de kan gjøre, og de overdriver alltid.

Akkurat nå slo det meg at det kanskje er vel så greit om de tar med en haug med frukt.
Det er ikke alle som går ned i vekt i barselperioden, for å si det sånn.
: plystre :
Jeg har allerede bestillt en stor boks med oppskårret vannmelon servert på sykehuset.. hehe...
Frukt er jo NAM da!!!!

shamu
23-09-2004, 22:54
Det hørtest jammi ut !!

Oppskriften er notert,
og skal prøvast,
må berre ete opp Brownisen ej har i kjøleskapet :Plystre:
Du får bake kjeksene og så putte dem i fryseren til du har spist opp brownisene... hehe...

Luckyme
28-09-2004, 16:17
Kjempegode kaker ja:yiiha: Har fryst ned en porsjon. Skal lage maaange flere. Et spørsmål bare; hvor lenge holder slike kaker seg i fryserern. Er det like gode om et j\halvår liksom? Hva med boller og kaffebrød?

mor -igjen
16-01-2005, 11:34
HURRA!!!

Fant igjen oppskriften!! Hadde lest den og prøvd den, men ikke spart på oppskriften. Nå skal det bakes og spises.:mumse:

UCF
17-01-2005, 17:09
Mmmmm, jeg bakte disse i dag, ble ca 30 stk, de var såååå enkle å lage og helt nydelige. Tror jeg skal bake flere i morgen,jeg, og fryse. Men da skal jeg ha i non-stop i stedet for kokesjokolade og mandler. Greit med litt variasjon også! Takk for oppskriften. Regner med at disse blir supre når besøket snart kommer, skal servere dem med vaniljeis.

Termin med ei liten :baby: 9/2.

Ganja
17-01-2005, 19:19
nå kommer jeg sikkert til å bake frem til fødselen..........for vekta si skyld håper jeg ikke at det tar lang tid!!!!

UCF
18-01-2005, 14:05
Har bakt verdens beste sjokoladekjeks her i natt, men lurer jo da på en ting..
Kan man fryse ned sjokoladekjeks???? :undrer:

Her er oppskrifta forøvrig... ( PS.. de er FARLIG gode og FARLIG enkle å lage)

Maryland Cookies

Ingredienser:
100 g smør
135 g sukker
1 egg
150 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
1 ts vanlijesukker
75 g hakkede mandler

Fremgangsmåte:

Nå har jeg bakt disse i dag igjen (fryste ned porsjonen jeg laget i går) men i dag tok jeg i non stop i stedet for hakkede mandler og kokesjokolade. Det ble også veldig godt, kan jo være greit med litt variasjon......

Cecilie
04-02-2005, 14:22
Mamma pleier å bake sånne kjeks. Men i hennes oppskrift er det hakka peanøtter. Anbefaler dere å prøve det! det er så godt!
Minismarties er også godt i, eller en blanding av hvit og mørk sjokolade.
Tror jammen jeg skal kjøpe inn nøtter og sjokolade og bake i morra! Og håper jeg får kjeksene å fryseren før de spises opp... Maryland Cookies er jo så godt!

Kanskje det går an å prøve kokos i og? Så at de har fått Maryland Cookies i butikken, med kokos! De var veldig gode, spennende smak!

trolljenta25
13-02-2005, 17:54
[QUOTE=shamu]Har bakt verdens beste sjokoladekjeks her i natt, men lurer jo da på en ting..
Kan man fryse ned sjokoladekjeks???? :undrer: QUOTE]

Ler litt av at de kalles Maryland cookies hjemme da, jeg bor jo her i Maryland. Sånne cookies her heter bare Chocolate Chips cookies her, og det er jo det beste som fins. Her får du kjøpt deigen i alle matbutikker, og det er så godt. Stek kjeksene et par minutter mindre enn oppskriften sier, så blir de mykere.

Barna på skolene her borte selger jo ofte cookie-deig også, som barna hjemme selger lodd, og da kjøper jeg gjerne en bøtte (en kilo). Har en halvfull bøtte i fryseren nå, og det er jo helt flaut å si, men jeg har ikke stekt en eneste cookie, jeg sitter og spiser den rå. Det er såååååååååå godt!!! Jeg vet ikke hvor gode cookiesene blir etter å ha vært fryst, men deigen kan du godt fryse.

shamu
20-02-2005, 12:48
[QUOTE=shamu]Har bakt verdens beste sjokoladekjeks her i natt, men lurer jo da på en ting..
Kan man fryse ned sjokoladekjeks???? :undrer: QUOTE]

Ler litt av at de kalles Maryland cookies hjemme da, jeg bor jo her i Maryland. Sånne cookies her heter bare Chocolate Chips cookies her, og det er jo det beste som fins. Her får du kjøpt deigen i alle matbutikker, og det er så godt. Stek kjeksene et par minutter mindre enn oppskriften sier, så blir de mykere.

Barna på skolene her borte selger jo ofte cookie-deig også, som barna hjemme selger lodd, og da kjøper jeg gjerne en bøtte (en kilo). Har en halvfull bøtte i fryseren nå, og det er jo helt flaut å si, men jeg har ikke stekt en eneste cookie, jeg sitter og spiser den rå. Det er såååååååååå godt!!! Jeg vet ikke hvor gode cookiesene blir etter å ha vært fryst, men deigen kan du godt fryse.
Det var jo faktisk også lurt!
Man kan jo da lage en ekstra stor deig, og gidder man ikke, eller plutselig ikke får tid (bebiser i hus etc), så kan man jo bare fryse den ned... :D

Kjempesmart!!!

Cecilie
23-02-2005, 14:32
Ikke noe problem å fryse de. Hvorfor skulle det det????

Jeg skal bake og fryse ned( hvis jeg rekker før de forsvinner...).. Mamma pleide alltid å fryse ned slike kjeks( for ellers åt vi opp alle før vi fikk gjester...).

Tror jammen jeg skal bake nå jeg!