PDA

Vis full versjon : Pappan skal overta permisjonen, hva med tidskonto?

Beate
06-11-2002, 15:16
Håper noen forstår dette litt bedre enn meg....
Fordi jeg er sykemeldt pga. kronisk sykdom, og vil fortsette å være sykemeldt etter fødselen, overtar pappaen hele svangerskapspermisjonen hos oss.

Det vi har funnet ut, er at han har rett på 33 uker (siden det er tvillinger) med 100% lønn.

Men, så lurer vi nå på om det lønner seg å heller ta tidskonto..Slik at han kan være på jobb noen timer i uka og heller strekke permisjonen over 2 år? For det er slik tidskonto fungerer, er det ikke?

Kan noen fortelle meg litt om tidskonto og om pappaen har like rett på denne type permisjon siden det er han som skal ha hele svangerskapspermisjonen?

Beate, 21+6

Bluelady
06-11-2002, 16:40
Hei Beate

Joda det er slik tidskonto fungerer og jeg tror nok at pappaen kan bruke den. Jeg har en brosjyre her som heter Tidskonto. Den fikk jeg av jordmora da jeg var på første kontroll. Den er utgitt av Folketrygden så hvis du ringer trygdekontoret sender de deg sikkert et eksemplar.
Her står det bl.annet:
Når moren ikke har rett til fødselspenger kan faren ta ut opptil 29 uker medfull lønn eller opptil 39 uker med 80 prosent. Disse ukene kan i sin helhet tas ut som tidskonto.

Tror dette skulle gjelde deg (bortsett fra at du skal ha flere uker) men skaff deg denne brosjyren og snakk med trygdekontoret.

Lykke til