PDA

Vis full versjon : Epler fra hagen - noen som har en god oppskrift?

Thyresse
13-09-2004, 17:04
Vi har masser av epler i hagen. De er ikke så gode å spise, men ypperlige i kaker. Men, min favoritteple-kake er det alkohol i, og det kan jeg jo ikke spise nå. Er det noen som har oppskrift på en god eplekake??? Skriver eple her også jeg, så er det lettere å søke seg frem....

Jeg venter :sulten:

dsrl
13-09-2004, 17:45
Eplekake

150g smør
150g sukker
150g hvetemel
3 egg
2ts bakepulver
2ts vaniljesukker
2dl melk
3-4 epler
sukker og kanel

Fremgangsmåte
Rør smør og sukker hvitt og porøst, ta i ett og ett egg og rør godt. Sikt i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker og deretter melken.
Ha røren i en smurt rundform, del eplene putt dem litt nedi røren.
Strø over kanel og sukker.

Stekes på 175 grader i 35-40 min

:lykke: til og bon appetit, Thyresse!

Tullejenta
14-09-2004, 20:18
Eplekake med alkohol i? Stekes ikke kaka slik at alkoholen fordunster? Er det aldersgrense for å spise den kaka da?

Ooops, ble litt mange spørsmål her, men nå ble jeg jammen litt nysgjerrig.

Thyresse
15-09-2004, 19:26
Eplekake med alkohol i? Stekes ikke kaka slik at alkoholen fordunster? Er det aldersgrense for å spise den kaka da?

Ooops, ble litt mange spørsmål her, men nå ble jeg jammen litt nysgjerrig.Joda, alkoholen fordamper den.... men jeg har ikke sherry som skal brukes..men hvis du vil ha oppskriften så er den her:

EPLEFYLL:
5 store epler
4 ss sukker
1 dl sherry (eller hjemmelaget vin)

KAKEDEIG:
150 g smør
60 g (5 ss) sukker
150 g (2,5 dl) hvetemel
1/2 ts bakepulver
2 dl fløte
4 eggeplommer

MARENGS:
4 eggehviter
100 g (1 1/4 dl) sukker
100 g mandler

Skrell og del eplene i båter og kok dem i sukker/sherry-lake til de er såvidt møre. Hell dette i en godt smurt ildfast form.
Til kakedeigen røres smør og sukker lett og luftig. Visp sammen fløte og eggeplommer og ha det i smørkremen., sammen med siktet mel og bakepulver. Fordel denne deigen over eplene.
Stivpisk eggehvite og sukker til marengs. Bland i finhakkede mandler og bre dette over kakedeigen.

Kaken skal stekes på 180 grader i en time nederst i ovnen. Kaken er best når den er lunken, servert med krem eller is!!! :sulten:

Takker også for den andre oppskriften på eplekake.....

Monikum
15-09-2004, 19:29
Åhhh.. nå fikk jeg så lyst på eplekake med vaniljeis.. hmm.. skynder meg på butikken ...

knuffemor
16-09-2004, 21:24
Hei Lillemy:nikker:

Lagde kaken din nå.. Jeg suger i baking, men har øvd litt i det siste..
Er kjempe spent på kaken..
Takk for oppskriften.. :nikker:
kjempe klem:klemme: fra Knuffemor

Bluelady
17-09-2004, 13:21
Du kan bruke eplene til dessert også. Jeg pleier å dele slike lsitt syrlige epler fra hagen i to, ta ut kjernen og steke dem i stekepanne med litt sukker og kanel over. Server lunkne med vaniljesaus :nam:

Anna-mor
04-10-2004, 22:02
Jag fullkomligt ÄLSKAR äpplekaka!! Har massor recept.

Här är ett av dom, går snabbt att baka och är en riktig succé:

125g smör
1,5dl socker
2 ägg
2dl mjöl
1tsk bakpulver
4 syrliga äpplen
kanel och socker

Rör ihop smör och socker, tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner.
Lägg smeten i en rund form med avtagbar kant (ca 23cm) som du först har smörat.
Skala och dela äpplena i klyftor, blanda dom med mycket kanel och socker (enklast att göra det i en plastpåse)
Lägg äppelbitarna i smeten.

Stek kakan i ugnen på 200grader i ca 30min.
servera ljummen med vaniljglass till!
Mums!!!

Skvise
06-10-2004, 09:21
Karameliserte epler:

Mange epler skrelles, renskes og kuttes i båter
og legges i en ildfast form,
Ha masse smør klatter i formen.
og strø oppå masse sukker, og litt kanel (vist du liker det, bruker å sløyfe det sjølv)

Steikes i ovnen ved 200grader i ca 20 min,
til smør og sukker har smeltet til en god gyllen karamell glasur

Nytes med vanilje is namm namm....!!!!

C@mill@
06-10-2004, 12:32
Dette var jo akkurat det jeg lette etter. Tusen takk Little My :nam: Skal treffe jentene i kveld, og så har jeg så lyst på eplekake.

Nå skal det bakes, ja...

Marosa
10-10-2004, 12:56
Masse gode eplekakeoppskrifter her, ja!
Er det noen av dere som har prøvd å fryse ned eplekaka? Elsker eplekake og har massevis av epler. Derfor hadde jeg tenkte å lage noen kaker å fryse ned til besøkende etter fødselen. (Hønemor - jeg??? :stønn: )

Meg selv
14-10-2004, 17:48
Karameliserte epler:

Mange epler skrelles, renskes og kuttes i båter
og legges i en ildfast form,
Ha masse smør klatter i formen.
og strø oppå masse sukker, og litt kanel (vist du liker det, bruker å sløyfe det sjølv)

Steikes i ovnen ved 200grader i ca 20 min,
til smør og sukker har smeltet til en god gyllen karamell glasur

Nytes med vanilje is namm namm....!!!!
Nå vet jeg hva vi skal ha i morgen kveld!!!

Gulltopp
19-10-2004, 12:59
Marosa: ja da, den holder seg lenge i fryseren. Det var forøvrig en god idé! :nikker: Tror jeg også må bake og fryse ned når det nærmer seg... Blir vel nedrent av besøk. :dåne:

Gulltopp
19-10-2004, 13:08
Eplekake i langpanne:
4 egg
5dl. sukker
2dl. melk
200gr. margarin
6dl. hvetemel
2 ts. bakepulver
4-5 epler

Egg og sukker piskes til eggedosis. Melk og margarin kokes opp og has kokende i eggedosisen. Hvetemel og bakepulver siktes inn i røren. Skjær eplene i tynne båter og sett dem oppi røren.
Strø over rikelig med sukker og kanel.
Stekes midt i ovnen i en stor langpanne ved 175 grader C. i 30 min.

Eplemuffins:
2 egg
1,5dl. (135gr.) sukker
3ss. myk margarin - smeltes
1,5dl. lettmelk
3dl. (180gr.) hvetemel
1 1/2ts. bakepulver
1-2 epler i små biter
Kanel og sukker
Ca. 20 muffinsformer (papirformer)

Pisk egg og sukker til eggedosis. Hell i smeltet margarin og melk. Sikt inn hvetemel og bakepulver. Bruk slikkepott og bland alt lett slik at røren blir klumpefri.
Skrell eplene, skjær dem i grove småbiter og bland disse med litt sukker og kanel i en skål.
Sett papirformene på en stekeplate. Fyll dem med litt eplefyll fra skålen og etterfyll dem halvfulle med røre.
Stekes på nederste rille ved 200 grader C. i 10-15 min.

dsrl
19-10-2004, 15:16
knuffemor og tarzan: hvordan ble kakene og falt de i smak?
Marosa: det går fin fint å fryse eplekaken. Jeg bakte eplekake i forrige uke slik at jeg har noe på varastyr i frysen til barselbesøk :blunke:

Brumleliten
20-10-2004, 13:30
Eplekake

200gr smør/margarin
3dl sukker
3 egg
3 1/2 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
3-4 epler
kanel og sukker
Vaniljekrem ( avhengig av hvor glad en er i det) kaken blir lett bløt om en bruker alt for mye. Prøvde med 1 ferdigpakke med vaniljekrem og det ble kjempegodt, men kaken ble litt bløt. Så en kan prøve seg fram.

Rør smør og sukker hvitt. tilsett eggene og sikt i mel blandet med bakepulver. Hell røren i en 24-26cm form.Ha over vaniljekrem og smør utover. Eplene skrelles skjeres i båter og legges tett oppå røren. Dryss over kanel og sukker. Stekes ved 200 grader ca 45minutter.

eplekaker er fin å fryse ned. Og tiner raskt. Om en ønsker kan en tine den i microovnen/stekeovn og ha krem/is/ vaniljesaus over. Det er kjempegodt!!