PDA

Vis full versjon : Vondt nederst i ryggen

liefje
06-11-2002, 15:16
Hei,

Siden i gaar har jeg vondt nederst i ryggen paa höyre side. Legen sa det er vanlig (at man egentlig maa regne med aa faa vondt baade her og der som fölge av alle forandringene som skjer i magen), men jeg föler meg "alene" med dette. Har nemlig ikke hört at noen av dere har hatt vondt der.... Har dere? Eller vet dere mer om dette? Kanskje noen tips som lindrer litt? http://www.smilies-world.de/Smilies/Smilies_klein_1/nixweiss.gif http://www.smilies-world.de/Smilies/Smilies_klein_1/nixweiss.gif (kan ikke ligge i varmt bad hele tiden selv om det hjelper)

Della
06-11-2002, 15:27
Vet hvordan du har det. Har endel vondt i korsryggen, og siden jobben min består i å sitte og svare telefonen sliter dette veldig på ryggen. Min "kur" er å prøve å gå endel turer. Gjerne en kveldstur på en time eller mer.
Håper det går bedre med deg etterhvert.

Moy
06-11-2002, 15:42
Jeg har hatt vondt i både magen og ryggen - på samme måte som når jeg har menstruasjon. Legen sa at det er vanlig. Jeg synes også at det hjelper å bade, men gravide skal hvis ikke bade i ordentlig varmt vann - bare litt varmere enn temperert - og da synes jeg det blir kaldt å ligge der. Enig i at det hjelper å gå tur/bevege seg. Massasje i korsryggen/varmeflaske hjelper også.

Hilsen Ninni

liefje
06-11-2002, 17:20
Jeg visste ikke det med aa bade i varmt vann. Hvorfor er det "farlig"? Gjelder dette hele svangerskapet eller bare i begynnelsen??

Jeg er en badeelsker (men vannet maa vaere VARMT) og vil gjerne höre om dette VIRKELIG er HELT sant (slutte med bad er tilnaermet like gale som aa slutte aa röyke....) :bonk: :bonk:

cormatic
06-11-2002, 19:14
Hvis du sitter i et VARMT bad blir jo stakkars baby i magen overopphetet... Du merker det ikke, for du har ikke hele kroppen under vann, men for babyen blir det som å sitte i ei badstu...

:baby: 14+3 i dag (snikleser fra mai-klubben)

Moy
06-11-2002, 19:18
Yepp, det sa legen til meg også. Fosteret blir overopphetet dersom du ligger i varmt vann. Det samme gjelder badstu og trening (du skal ikke trene til du blir helt kokhet og fullstendig pumpa). Jeg har badet litt og tatt badstu også (synes også det er fryktelig å skulle slutte med det), men er raskt ute igjen.

Ninni

Anonyma
06-11-2002, 19:49
Må bare legge inn et innlegg her... :)

Hvis barnet blir overopphetet av at mor bader i varmt vann, hvordan er det da med de som bor lengre sørover,
Afrika, midtøsten osv. ?! Der kan det jo være mange og 40 grader...?!

Bare lurer... :)

Hilsen Anonyma :)

Lineamor
06-11-2002, 22:26
Jeg har også en del smerter i korsryggen, spesielt de dagene jeg har gått og stått mye. Da synes jeg det hjelper å gå og svømme. Dette er jo også veldig skånsom trening for gravide og kan bedrives helt til vannet går hvis man orkler det. Og vannet i svømmehallen er såvisst ikke for varmt.... Etter badet tar jeg bastu, men aldri mer en 5 minutter - det var rådet jeg fikk av legen sist jeg var gravid.

Hilsen Lineamor 7+1

Sonar
06-11-2002, 22:31
Først må jeg bare for si at jeg synes det hørtes litt rart ut det med badinga. Da jeg var på føden første gang fikk jeg sitte i dusjen med kokhet vann over magen for å stillne smertene. Men da er det kanskje ikke så farlig siden babyen straks skulle ut?? Vet egentlig ikke noe om det, men synes bare det hørtes litt rart ut. Lurer på det samme som Anonyma:???:

Så til ryggproblemer. Jeg har i begge de tidligere svangerskapene hatt problemer med ryggen, men det har ikke kommet før jeg har blitt litt stor, altså har jeg trodd det var den ekstra belastningen kroppen fikk når jeg ble tung og svær. Men denne gangen har jeg begynt å få vondt allerede. Smerten sitter nede i korsryggen/halebenet. Skikkelig ubehagelig. Så du er nok ikke alene om ryggproblemer så tidlig om det er noen trøst da :uff:

Vi får krysse fingre for at det ikke blir verre utover i svangerskapet!!