Vis full versjon : Skadelig å drikke brus...?
Jeg bare lurer på en liten ting... Er det ikke bra for gravide å drikke brus? Synes jeg hørte nettopp at det gjør at barnet lettere kan få kolikk. Ooooops! Jeg har vært en del kvalm og da har jeg drukket en del kald brus, ikke bare vann. Det er kanskje ikke så farlig ennå, men tror dere jeg bør holde meg til vann heretter?
Zurufa
Det er vel ingen hemmelighet at vann er sunnere enn brus ;) , men jeg drikker masse brus jeg. Cola, tilogmed!! :eek:
Tror ikke kullsyren påvirker nurkene i magen, men under ammingen kan det være lurt å være forsiktig. Prøve seg frem. Noen babyer reagerer på mammaens brusdrikking under ammingen, andre ikke. Det er vel her luftsmerter (eller kolikk) kommer inn i bildet.
Kos deg med litt brus i svangerskapet du! :D
Når det gjelder brus under svangerskapet er nok "regelen" den samme som ellers. Helst i moderate mengder. ;)
Noen barn reagerer på at mamma drikker brus mens hun ammer, men dette er individuellt. Her er det bare å prøve seg frem, man merker fort om den lille får vondt i magen for da sier de ifra. :lol:
Så kos deg med brus du!
Klem fra Robyn, 35+0
Titt-tei :)
Vil tro at brus-drikking er ca like sunt for babyen som det er for deg :lol:
Så da så :)
KLemmer
Vimsen + Frida T-23
Tidl. bruker
11-08-2002, 19:30
.....
Snoopygirl
11-08-2002, 19:53
Enig med Marikken her ja;)
Snoopy:)
T-29
Nja, tror ikke helt på den påstanden om at barnet får kolikk hvist moren drikker brus under svangerskapet..... Jeg drakk nå brus, men fikk langt i fra en kolikk baby... ;) Derimot holdt jeg meg unna alt som het kullsyre de 6 første ukene etter fødselen, i skrekk for at småen skulle få knip... men så overvant brus lysten ( :p ). Det gikk helt fint, reagerte ikke noe på det... det gjorde hun forsåvidt ikke på kål eller noen annen mat jeg spiste heller..... :D
IzziCreo
11-08-2002, 21:25
Var det ikke for en mnd eller to siden Folkehelsa gikk ut å sa at 1,5 l brus var altfor mye for et barn i magen. Tror det var sukkerinnholdet som var altfor høyt. Prøvde å søke etter artikkelen jeg leste, men fant den ikke... Sikkert andre som har lest den som husker mer enn meg ;) Leste den ikke så nøye da jeg drikker lite brus selv.
Klem Suzie Q 23+6
Ingen av mine barn har reagert på min brusdrikking under ammingen heller. Men noen gjør visst det, så da er det vel bare å prøve seg fram.. Henger meg på i "alt-med-måte" gjengen. :)
Malinmor
12-08-2002, 13:59
Jeg drakk flere liter cola i forige svangerskap(det var min graviditets dille og klarte ikke styre det) hver dag:gal2: Og jeg fikk en frsik gutt som veide 3406gr ved fødsel(altså ikke noe spesielt stor som noen sier de blir hvis man får i seg mye sukker) Og han hadde ikke kolikk:) Så jeg tror ikke på det;)
Klem
:findag:
Polyanna
12-08-2002, 15:49
Jeg er helt enig med Vimsen: Det er omtrent like sunt for babyen som det er for deg.... Blodsukker som raser opp og ned og veldig tomme kalorier er ikke sunt for noen.:p
Det ER påvist sammenhenger mellom sukkerintak og fedme hos baby (altså mer at babyen er feit enn at den er stor), hyperaktivitet hos barnet og senere overvekt.
Men at det er påvist en sammenheng betyr selvfølgelig ikke at ALLE som inntar for mye sukker påfører barnet sitt dette. Det er kun snakk om en økt risiko. Det er det samme som med røyking: Du ØKER RISIKOEN for komplikasjoner, liten baby og krybbedød, men du er ikke garantert det.
Tenk på det som å kjøpe lodd: Ved unnfangelsen har babyen utlevert en del helselodd: Genetisk sannsynlighet for kreft, intelligens, allergi osv. Gjennom svangerskapet selger og kjøper man flere lodd, ut fra de kostholdsvalgene man tar. En som røyker masse og drikker 5 liter brus per dag har kjøpt ganske mange dårlige helselodd, men det er jo slett ikke sikkert at man "vinner". Du vet, man kan kjøpe NESTEN hele bøtta med lodd, og likevel ikke vinne. Men man vil kanskje ikke gjøre det hvis "premien" er krybbedød?
Uansett: Ingen av oss klarer helt å unngå alle de fæle loddene, og kjøpe maksimalt med "gode" lodd. Vi gjør bare så godt vi kan, og krysser fingrene i det store lotteriet.....
Dette var vel bare en ekstremt lang og tungvint måte å si "alt med måte" på.....:o
godt sagt Polyanna:klapp:
Selv sliter jeg med å gi opp lettbrus. Vil helst ikke ha i meg kunstig søtstoff, men resultatet blir at jeg drikker for lite i varmen.
Jeg har funnet ut at for nå må jeg nøye meg med modrasjon, selv om jeg egentlig er en enten- eller type.
Det var en kjempefin sammeligning!
Vil samtidig si til alle at vi er bare mennesker, og super-gravide som aldri røyker, aldri drikker, husker alle vitaminer hver dag, mosjonerer masse, drikker tre liter vann daglig... alt det der vi skal gjøre og huske... de eksisterer nesten aldri. Jeg tar gjerne et glass vin (merk ett glass) på lørdagskvelden til maten, og har jeg lyst på brus så drikker jeg det. Satser likevel på å kjøpe færrest mulig dårlige lodd.
Stå på alle dere ganske-flinke-gravide! :)
Klemmer fra I am 5+0
Begge gangene jeg var gravid fikk jeg beskjed av jordmor at jeg burde holde meg unna brus. Både vanlig og light brus. Nå er jo jeg ganske så fjern at jeg ikke husker hvorfor:gal: så det kan jeg desverre ikke svare på
Polyanna hadde jo gitt deg et kjempefint svar hun og mitt innlegg var totalt meningsløst.
Det er straffen for å svare før man leser alle innleggene:uff: (Kanskje jeg kan skylde på ammetåka?)
http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=30
Selv tror jeg at det ikke er så farlig, bare man holder seg til moderat bruk. Men, blir jo litt skeptisk når man leser slik da..:???:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.