Vis full versjon : Hvor lavt må blodtrykket være før det er farlig??
Brumleliten
14-09-2004, 15:57
Etter at jeg ble gravid har blod trykket mitt bare gått ned hele veien.Har hatt blodtrykk på 115/70 og 110/80 tidligere. Men nå har jeg gått fra 96/65 - 95/60- 85/50- og 90/50 siste kontroll. Lege/jordmor sier det er litt lavt men at det er normalt. Synes det er litt skummelt at undertrykket begynner å bli relativt lavt. Noen som vet noe om dette. Jordmor sa at om undertrykket gikk til 40/30 begynte det å bli skummelt lavt, men at det var bedre å ha lavt blodtrykk i svangersakpet en høyt. Noen som har noen kloke ord om dette??
Jeg har normaltrykk på 90/60, som sank til 90/50 i starten av svangerskapet. Har aldri hatt noen plager av noe slag; ikke svimmel, aldri besvimt :blunk:
Min lege har alltid sagt at lavt BT er helt fint på veltrente unge jenter... :meditere:
Tror ikke du skal være engstelig, det stiger sanns. litt utover, da er det godt å ha litt å gå på! Plutselig BT-fall, og evt. plager som svimmelhet o.l. kan det være greit å følge med på, da... :klemme:
Tidligere Bruker
14-09-2004, 16:40
Mitt blodtrykk er også lavt når jeg er gravid. Rundt 90/50-60..
Legen eller jordmor sier det er lavt, men at det er sjelden det blir faretruende lavt.
under svangerskapet lå jeg også veldig lavt... og det var ok sa JM og legene... men under/like etter fødselen datt det plutselig ned til 60/30... og det var slettes ikke bra...
Tidl. bruker
15-09-2004, 12:04
Det er normal for ganske mange at blodtrykket blir svært lavt da man blir gravid. Derfor kan man ikke bruke vanlige regler for hva som er lavt BT som for ikke gravide mennesker.
Det eneste man kan gjøre i ditt tilfelle er å ta forholdsregler, få i deg nok salt, unngå brå bevegelser og annet som gjør deg uvel.
Blir det faretruende lavt kan man få sjokk men det skal SVÆRT mye til for gravide, og jeg har aldri hørt om det. Men i så fall vil man kunne legges inn en tid for behandling i form av tabletter og væske.
Det er nok mange gravide som bekymrer seg unødvendig for dette :nikker:
Blodtrykket ditt er helt normalt, men litt lavt. Lavt blodtrykk er spesielt vanlig hos yngre og litt tynne mennesker, og i svangerskapet er det vanlig at blodtrykket synker litt.
Når man reiser seg opp fra sittende eller liggende stilling, klarer ikke blodkarene å omstille seg for at hjernen skal få nok oksygen. Den plutselige oksygenmangelen som oppstår, vil da kunne føre til at man blir svimmel. Dette kalles blodtrykksfall og er også vanlig i graviditeten.
Lavt blodtrykk er nok helt normalt for deg, og har bare sunket litt i svangerskapet, noe som er helt normalt. Blir du svimmel kan du drikke mye vann og sette deg eller legge deg til det blir bedre.
:klemmer:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.