Vis full versjon : Hb og ferritin
Enellerto
15-09-2004, 16:32
De ringte fra legekontoret i dag og ferritin var 5 (i juli var den 4) hb, går litt nedover og var 9... Spiser ferroretard og vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Blir litt bekymret, vet jo at verdiene er lave men det virker ikke som om legen syns det gjør noe!! Hva gjør det med trollungene mine? Noen som vet??
Du kan ta jerntabletter som heter duroferon. Du kan ta en morgen og kveld sammen med appelsinjuice eller c-vitaminer. (jern blir lettere tatt opp i kroppen hvis du samtidig får i deg c-vitaminer) Siden du skal ha tvillinger kan det hende du også etterhvert skal øke dosen, men da bør du snakke med legen din. (Da kan du evt. ta to morgen og kveld,men snakk med legen din før du gjør det.) Hb på 9 er lavt men slett ikkeuvanlig i svangerskap og spesielt tvillingsvangerskap. I og med at jernlageret også er lavt, bør du ta et jern-preparat, og duroferon tas lett opp i kroppen og brukes ofte til gravide.
Lykke til. :klemmer:
Enellerto
15-09-2004, 17:03
Hva er forskjell på duroferon og ferro-retard, trodde begge var høydose jern (100 mg)? har gått på ferro-retard siden juli ( 1tbl) legen mumla litt om at hvis jeg orka kunne jeg ta to. Velger da å ta to samtidig fordi de helst ikke skal taes med mat!! Spiser kiwi, brokkoli, drikker juice ( liker ikke melk)....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.