PDA

Vis full versjon : Glukosetest

Milla(Camilla)
15-09-2004, 18:32
jeg hadde sukker i urin på sist kontroll og imorgen tidlig skal jeg ta glukosetest... dere som har gjort dette, hva skjer og hvor lang tid tar det? har hørt det er utrolig kvalmt det man må drikke.... tenk om jeg spyr...
og hva hvis det viser seg at jeg har fått svangerskapsdiabetes.. hva skjer da videre? så dumt at det skal skje sånne ting nå..under en mnd igjen til termin...

Milla(Camilla)
15-09-2004, 19:50
...en ting til...skal jeg ha med urinprøve til denne testen?jordmor sa ingenting om det men skulle da tro man skal ha med morgenurin?

Tuddelu
15-09-2004, 19:54
Jeg vil tippe at du skal måle blodsukkeret på fastende hjerte og igjen måle det halvannen time etter du har spist. Har selv diabetes og slik jeg husker det når jeg fikk det påvist så sammenligner de resultatet på fastende og på ikke fastende. har aldri hørt at man skal drikke noe:undrer:

:lykketil: I morgen:klemme:

Lykkelig gravid Anka
15-09-2004, 19:59
Heissan:)

Jeg skal også til Glukose-test.Jeg fikk beskjed om å komme fastende, og ha med meg urinprøve.Først skal de visst ta blodprøve, og så må jeg sitte rolig i 2 timer før de tar blodprøve en gang til.Så får jeg en sånn "drikk", og så må jeg sitte i 2 timer til!-Før de da tar enda en blodprøve.Høres KJEMPEKJEDELIG ut:urk: , så jeg tror det er lurt å ta med en VELDIG god bok....:nikker:

:lykketil: Klem fra Anka.

Milla(Camilla)
15-09-2004, 20:17
oj tar det sååå lang tid! rart ikke jordmora sa det da.. men jeg kan vel dra hjem i mellomtida vel?trenger vel ikke sitte der å vente??

Scarlet
15-09-2004, 21:21
tror ikke du trenger å sitte 2x2 timer, det vanlige er først et fastende blodsukker, så drikke 75g sukker oppløst i vann (yummie), så en ny blodprøve 2 timer etterpå. Dette kalles oral glukosetoleransetest, for de spesielt interesserte...

Da vil du se om du har svangerskapsdiabetes eller ikke, evt. nedsatt glukosetoleranse, som er en slags risikotilstand for diabetes.

Hvis du har svangerskapsdiabetes, vil du i første rekke få opplæring i kostholds- eller livsstilsråd, sannsynligvis er det nok. Noen trenger behandling med insulin, men det er ikke så ofte. Som oftest blir man kvitt sin diabetes etter fødselen, men man er i riskosonen for å få "vanlig" type 2-diabetes senere i livet. Lykke til! :klemme:
PS, gravide kan også ha sukker i urinen enkelte ganger uten at det er noe i veien, så :kryss: !

Milla(Camilla)
15-09-2004, 21:43
takker for svar, men du SCARLET eller andre med peiling.. kan jeg dra hjem og slappe av de 2 timene imellom tror du? skal vel ikke være nødvendig å sitte der?? :undrer: bedre hvis jeg kunne dratt hjem i mellomtida og slappa av for vi bor ikke langt unna og sambo skal være med så jeg blir kjørt til og fra....

Scarlet
15-09-2004, 21:47
takker for svar, men du SCARLET eller andre med peiling.. kan jeg dra hjem og slappe av de 2 timene imellom tror du? skal vel ikke være nødvendig å sitte der?? :undrer: bedre hvis jeg kunne dratt hjem i mellomtida og slappa av for vi bor ikke langt unna og sambo skal være med så jeg blir kjørt til og fra....hmmm, vet ikke helt, for å være ærlig, tror det er viktig at man skal holde seg i ro, siden fysisk aktivitet nok kan påvirke resultatet, men en kjøretur hjem burde jo ikke gjøre noe fra eller til..? :undrer:

Tror det absolutt vanligste er at man holder seg i området, men, sorry, jeg kan ikke gi deg noe godt svar... Du får spørre pent!:nikker:

Milla(Camilla)
15-09-2004, 21:50
wow snakk om service a!tok ikke lang tid før den dama svarte.... hehe...

oki, skal spørre pent jeg og love på tro og ære å ikke spise og drikke noe...kankskje dem er redd for at jeg skal smugspise...........hehe

julibe
15-09-2004, 21:51
Jeg hadde som deg, sukker i urinen, og måtte på glucosebalstning. Møtte opp fastende, og tok blodsukker (Stikk i fingeren), og måtte drikke sukker vann (to glass) og vente to timer før det ble nytt stikk i fingeren.

Om blodsukkeret ditt er under 7,8, er alt OK, er det mellom 7,8 og 9 får du kostholdsveiledning, og må passe på kosten din, og hvis du har over 9, så henvises du videre til spesialist, sannsynligvis på gyn.pol.

Jeg fikk svangerskapsdiabetes da jeg var 29 uker på vei, hadde blodsukker på 10,5 etter belastningen. Ble henvist til gyn.pol/føde pol. på sykehuset, og gikk der til oppfølging resten av svangerskapet. Fikk der oppfølging både av en indremdisiner og gynekolog. Fikk UL hver gang, for å følge med veksten på babyen.

Måtte i tillegg måle blodsukker hjemme, og holde streng sukkefri diett. Slapp heldigvis å begynne med insulin, siden blodsukkeret ble bra bare jeg passet godt på hva jeg spiste.

Men som Scarlet sier: Gravide kan ha sukker i urinen uten å ha svangerskapsdiabetes! Så :kryss: for at det er tilfelle med deg!
Og uansett, det er ikke så lenge igjen til terminen din, så du kommer nok til å klare deg bra, selv om det er kjedelig å få begrensninger på hva man kan spise.
Var temmelig frustrert i perioder, men måtte jeg følge diett i mange uker da...

Scarlet
15-09-2004, 21:58
wow snakk om service a!tok ikke lang tid før den dama svarte.... hehe...
:lol: hakke no' liv, vettu... bare sitter her og ruger... :vente:
:blunk:

Milla(Camilla)
15-09-2004, 22:03
hehe ja du får sagt det....