PDA

Vis full versjon : Noen som har lyst til å forklare meg litt om sånn scrapbooking???

Bente83
20-09-2004, 12:16
Jeg skjønner ikke helt hva det er, men det høres litt morsomt ut......Var innom en fotobutikk her om dagen, og de hadde masse sånne ting som hørte til det. Men for en pris!!!!!!!

Bluelady
20-09-2004, 13:07
Scrapbookning kan fort bli dyrt ja, men det er mye å spare på å handle på nettbutikker i Norge og USA i forhold til å handle på vanlige fotobutikker.
Jeg scrapper en del og jeg må si at jeg har ALDRI kjøpt noe utstyr på en vanlig fotobutikk fordi det er dyrt og det er veldig få av dem som har et bra utvalg av scrappeting.
Scrapbooking går ut på å lime bildene dine i album på en litt mer forseggjort måte og pynte sidene, for å si det enkelt. Hvis du går inn på http://scrapping.no/phpBB2/ så kan du finne ut mye mer om hva scrapping er for noe.

Norah22
20-09-2004, 17:57
Kjøp deg heller tusjer og penner i forskjellige farger. hobby butikker har mye en kan bruke til å lage fine barne album. Jeg selv elsker å pusle med slikt. Klipp å lim, bruk fantasien.... blir fint hvis du prøver litt forskjellig... kan jo se om du får litt inspirasjon fra nett steder der de selger hobby ting og slikt?......

:lykketil: Lykke til!!

kittikatt
21-09-2004, 13:40
det trenger jo ikke bli så veldig dyrt da. kommer akkuratt ann på hva du gjør det til selv.

Mammasin
23-11-2004, 13:04
Hei :blunk:

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om scrapbooking:nikker: Min favoritthobby gjennom tidene!

For det første så er det ikke så veldig økonomisk å handle inn ting og tang til denne hobbyen i en fotobutikk. De har mye man egentlig ender opp med å ikke bruke, samt at de er overpriset!
Scrapbooking kan gjøres veldig enkelt med papir og penn eller man kan ta helt av men alt mulig utstyr:nikker: Hvis man går for full pakke, blir det fort dyrt, men det blir jo mange hobbyer egentlig. Og akkurat HVOR dyrt det skal bli, det bestemmer man helt selv.

Det første du må begynne med, er et album. For du vil jo gjerne ha layoutene dine (sidene du lager) et sted. Da må du bestemme deg for om du vil ha et fotoalbum med hvitt arm mellom der du limer inn sidene dine, om du vil ha et album eter sånt tynt hvitt ark mellom eller om du vil kjøpe et scrapbooking album med plastlommer, der du putter sidene dine.
Ulempen med den første typen, er at hvis du lager to sider om samme hendelse, så vil denne hvite siden være mellom sidene, så man ikke få sett begge to på en gang. Skjønner?

Så må du nesten ha ark. Selv om du ender opp med å lime de ferdige layoutene dine inn i et album med f.eks. svarte ark, så vil du nok ønske å ha noen andre farger på sidene dine også.
Og disse arkene bær være syrefrie. De bør være syrefris fordi hvis ark med syre kommer i kontakt med bildene dine, ødelegges bildene sakte men sikkert og om 10 år, er de blitt stygge. Og DET ønsker vi jo ikke!
Syrefrie ark før man kjøpt i flere hobbybutikker som f.eks. Panduro eller massevis av scrapbooking nettbutikker.

Så trenger du lim. Syrefritt det også selvfølgelig hvis du vil ha et syrefritt album. Sånne limfirkanter man får kjøpt overalt, er syrefri og veldig kjekke til scrapbooking! Går med i tusentalls!

Penner har du sikkert fra før, så da kan du egentlig bare begynne og se hvor mye annet du synes du må ha etterhvert.

Det er også hyggelig og ikke minst stilig med f.eks garn og bånd på sidene man lager. Det er også noe man sikkert kan finne litt av hjemme i syskrinet som en begynnelse.

Jeg lister opp noen linker til de hyggeligste norske forum og noen butikker på nettet:

Papirgleder.no (nettbutikk med eget forum og galleri, klikk på FORUM knappen øverst i høyre hjørne)
Scrapbookexpress.no (nettbutikk også med eget hyggelig forum)
scrapshop.no (nettbutikk med flott utvalg og fraktfri levering hvis man handler for over 300,-)
Familieminner.no (nettbutikk med fraktfri levering ved kjøp på over 300,-)
Scrappjungelen.no (Kjempekoselig butikk med supert utvalg)

Hvis det er interessef or det, kunne jeg godt laget en liten sånn trinn for trinn bilde serie og legge ut her, der jeg viser hvordan man kan lage en enkel scrapbook side?

Og dere, bare spør dersom det er noen dere lurer på!:nikker:

metteha
23-11-2004, 13:57
Jeg er en stor scrappefan! Tenkte jeg kunne legge ut noen forslag her.....

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=13246517&dx=580&dy=435

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=13246495&dx=580&dy=435

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=13246480&dx=580&dy=435

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=13246457&dx=580&dy=435
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=13246443&dx=580&dy=435
http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=13246486&dx=580&dy=435

Det var et lite utdrag fra noe av det jeg har gjort! Fikk forressten gavekort på en scrappebutikk på 1000,- på søndag og de ble brukt opp i går:flau:

Thine
23-11-2004, 16:18
Hvis det er interessef or det, kunne jeg godt laget en liten sånn trinn for trinn bilde serie og legge ut her, der jeg viser hvordan man kan lage en enkel scrapbook side?

Jeg har iallfall interesse for det!
Det høres veldig gøy ut.

Flotte sider du har laget Metteha!

Silla
07-12-2004, 03:05
Hei :blunk:

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om scrapbooking:nikker: Min favoritthobby gjennom tidene!

For det første så er det ikke så veldig økonomisk å handle inn ting og tang til denne hobbyen i en fotobutikk. De har mye man egentlig ender opp med å ikke bruke, samt at de er overpriset!
Scrapbooking kan gjøres veldig enkelt med papir og penn eller man kan ta helt av men alt mulig utstyr:nikker: Hvis man går for full pakke, blir det fort dyrt, men det blir jo mange hobbyer egentlig. Og akkurat HVOR dyrt det skal bli, det bestemmer man helt selv.

Det første du må begynne med, er et album. For du vil jo gjerne ha layoutene dine (sidene du lager) et sted. Da må du bestemme deg for om du vil ha et fotoalbum med hvitt arm mellom der du limer inn sidene dine, om du vil ha et album eter sånt tynt hvitt ark mellom eller om du vil kjøpe et scrapbooking album med plastlommer, der du putter sidene dine.
Ulempen med den første typen, er at hvis du lager to sider om samme hendelse, så vil denne hvite siden være mellom sidene, så man ikke få sett begge to på en gang. Skjønner?

Så må du nesten ha ark. Selv om du ender opp med å lime de ferdige layoutene dine inn i et album med f.eks. svarte ark, så vil du nok ønske å ha noen andre farger på sidene dine også.
Og disse arkene bær være syrefrie. De bør være syrefris fordi hvis ark med syre kommer i kontakt med bildene dine, ødelegges bildene sakte men sikkert og om 10 år, er de blitt stygge. Og DET ønsker vi jo ikke!
Syrefrie ark før man kjøpt i flere hobbybutikker som f.eks. Panduro eller massevis av scrapbooking nettbutikker.

Så trenger du lim. Syrefritt det også selvfølgelig hvis du vil ha et syrefritt album. Sånne limfirkanter man får kjøpt overalt, er syrefri og veldig kjekke til scrapbooking! Går med i tusentalls!

Penner har du sikkert fra før, så da kan du egentlig bare begynne og se hvor mye annet du synes du må ha etterhvert.

Det er også hyggelig og ikke minst stilig med f.eks garn og bånd på sidene man lager. Det er også noe man sikkert kan finne litt av hjemme i syskrinet som en begynnelse.

Jeg lister opp noen linker til de hyggeligste norske forum og noen butikker på nettet:

Papirgleder.no (nettbutikk med eget forum og galleri, klikk på FORUM knappen øverst i høyre hjørne)
Scrapbookexpress.no (nettbutikk også med eget hyggelig forum)
scrapshop.no (nettbutikk med flott utvalg og fraktfri levering hvis man handler for over 300,-)
Familieminner.no (nettbutikk med fraktfri levering ved kjøp på over 300,-)
Scrappjungelen.no (Kjempekoselig butikk med supert utvalg)

Og dere, bare spør dersom det er noen dere lurer på!:nikker:
oooh hjeelp! jeg ble jo helt gira jeg nå å har bestilt masse greier på en av de linkene du viste :nikker:
håper det kommer fort i posten! lyst å begynne NÅÅÅ :hyper:

kunne du lagt ut en sånn trinn for trinn side? hadde vært gøy å se!

Anne Karin
10-12-2004, 22:42
Hei dere!

For de som har mulighet og så kan dere komme til Gode Minner i Bærum f.eks på tirsdag så kan dere som ikke vet hva det er få en breefing og et lynkurs, samt at de som kan dette og vet hva det er kan få sitte i butikken og scrappe. Bruke vårt utstyr og kose seg fra vi åpner om morgnen til vi stenger klokka 16:00.

Send meg en MP om du ønsker å komme.

Anne Karin

Evangelina
16-12-2004, 22:06
Jeg er også, ganske nylig, blitt en ihuga scrapbooking-fantast!!:hyper:
Jeg skulle ville gi deg det rådet å ikke løpe ut å kjøpe masse utstyr med en gang, men heller begynne i litet format, prøve deg frem og se hva som passer for deg.

Du kan finne mye å bruke i hobby-/og billigbutikker, istedet for å handle i dyre bokhandlere/fotobutikker. Det gjelder bare å være litt kreativ i tenkingen.:blunk:

Selv sparer jeg masse papir o.l. fra forpakninger, bruker vanlige knapper, bånd m.m. Lager mine egne tags av ting og tang jeg finner her og der, og unngår faktisk å kjøpe ferdige cut-outs, brads og klistremerker. Det blir for meg for upersonlig og er jo i tillegg så vanvittig dyrt da! :sjokk: Det gjelder å finne sin egen stil, så finner du også ut hva du trenger av papir, penner og slikt.
Som ble sagt i tråden finnes det kurs å gå, f.eks. hos fotobutikkene. Det kan være en grei måte å komme igang på og lære mer om hva for slags utstyr som trengs. Men, som sagt, gå din egen vei og finn på kreative løsninger, så blir det både mer morsomt og ikke minst billigere for deg!:kidoki: