PDA

Vis full versjon : Cola light, Tab Xtra, Pepsi Max

Eliin
21-09-2004, 15:13
Min mor hevder at dette er LIVSFARLIG...
Jeg har vært nesten avhengig av det i 10 år....og forsøker å slutte og i hvert fall minimere inntaket.
Er det så innmari farlig å drikke det da?
Vet det inneholder aspartam som visstnok ikke er akkurat sunt...

Swiff
21-09-2004, 16:10
Jeg er "avhengig" av Pepsi Max. Kan ikke ikke drikke sukkerholdig brus da jeg har diabetes. Drikker nok 1 liter brus om dagen, og har pratet med lege og jordmor om det. Det er ikke farlig, men man skal selvsagt være klar over at syre tærer på tenner, kunstig søtningstoff gir luft i magen osv.

Sier ikke at det er sunt, men det er ikke farlig. Jeg drikker brus med god samvittighet i allefall. Har kuttet ut røyken, og spiser lite godteri, så Pepsi Maxen skal ingen få ta fra meg!

Happy
21-09-2004, 18:35
De snakker om å sette advarsel og en anbefalt aldersgrense (14 år) på sukkerfri brus. Jeg vil jo anta at det ikke er uten en god grunn! JEG tror ikke disse sukkerfrie produktene er særlig bra for kroppen, særlig ikke nå som du er gravid og alt du inntar går over til babyen i magen.

Tania
21-09-2004, 20:11
Tror en skal drikke sinnsykt store mengeder for at det skal være farlig...

Martis
21-09-2004, 20:28
Det er litt forskjellige meninger om light brus, det er ikke så lenge siden det var en artikkel i aftenposten hvor eksperter anbefalte light brus/saft til barn over 3 år pga det overdrevne sukkerinntaket i dag. Jeg er helt avhengig av Cola Light (likte Tab best før jeg ble gravid...), men prøver å begrense meg til max 1 liter om dagen, og grunnen til det er at jeg er mer bekymret for hva koffeinen gjør med barnet enn søtningsmiddelet.

mathea
22-09-2004, 01:50
Alt med måte tror jeg.Selv drikker jeg ikke light brus eller light saft.Tror ikke det er bra for kroppen med disse kunstige stoffene.Da drikker jeg heller vanlig brus,og heller litt sjeldnere.Prøver å begrense det til helgene.

millamor
22-09-2004, 09:52
Alt med måte tror jeg.Selv drikker jeg ikke light brus eller light saft.Tror ikke det er bra for kroppen med disse kunstige stoffene.Da drikker jeg heller vanlig brus,og heller litt sjeldnere.Prøver å begrense det til helgene.

:nikker: Holder meg også unna light brus!
Drikker heller vanlig brus, og som mathea begrenser jeg det til helgene.
Eneste er at jeg er VELDIG gladi cola... Og det er jo ikke så bra å drikke når man er gravid...

Manga
22-09-2004, 09:56
Litt er ikke så ille tror jeg, men kanskje greit å begrense seg litt. Jeg har nesten vært avhengig av Pepsi Max, men prøver å begrense meg litt nå. Har funnet ut at Farris er utrolig godt og vann er jo sunt. Men, jeg drikker Pepsi Max innimellom altså.

julibe
22-09-2004, 13:39
Jeg har hatt svangerskapsdiabetes, og måtte derfor gå over til light brus en periode. Var også bekymret for dette med aspartam, da jeg hadde hørt det var så usunt. Leste derfor en del på nett, og kom over denne siden: http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896I følge den siden skal man drikke MYE brus med aspartam for at det skal være skadelig.

Luckyme
22-09-2004, 18:32
Har hørt at aspartam er kreftfremkallende. Men da skal du få i deg mye av dette tilsetningsstoffet.

dazzl3d
23-09-2004, 04:33
Aspartam er erklært safe i "normale" mengder. Gulrøtter er også kreftfremkallende hvis du spiser for mye av det...
Lightbrus er ikke verre enn vanlig brus i svangerskapet - hvitt sukker er faktisk ikke veldig bra for kroppen det heller. Det en skal være obs på er koffeininnholdet i coladrikker. Det bør ikke overstige 1-2 liter cola om dagen.

Tigermamma
06-10-2004, 22:38
Min jordmor advarte meg kraftig mot light-brus og sukkertøy med masse e-stoffer. Det var fordi de kunstige søtningsmidlene ble tatt opp av kroppen, men at ingen visste hvor de ble av (eller noe sånt), og det er skummelt å tenke på at det lille fosteret skal prøve å bryte ned disse stoffene som vi egentlig vet altfor lite om. Da moren min var gravid med meg, var det helt greit å drikke alkohol - bare man ikke drakk mer enn ca. 1/2 flaske vin. I dag vet vi bedre. Kunstige søtningsstoffer har ikke vært på markedet lenge nok til at alle bivirkniner er registrert.

Dis
08-10-2004, 22:37
Jeg fikk kraftig advarsel av min jordmor mot å innta light-produkter med tilsatt kunstige søtnings stoffer. så her i huset er det fy fy ! Men som du selv erfarer er det mange ulike meninger, lykke til med å finne ditt standpunkt !

Lille Blink
15-10-2004, 18:13
Jeg leste det at du kan drikke det, men max1liter til dagen!!!

Tidl. bruker
12-11-2004, 00:23
.....

Tigermamma
12-11-2004, 16:30
Jeg må også innrømme at jeg drikker Pepsi Max av og til. Men jeg prøver å ikke overdrive. For noen år siden drakk jeg 1.5 liter om dagen, men det har jeg klart å slutte med

Penny
13-11-2004, 11:25
Jeg drikker pepsi max i helgene,men blir ikke mer enn en halv liter.Det hender om jeg er på besøk at jeg drikker sukkerholdig brus,men det er ikke ofte.Men i perioder spiser jeg for mye søtsaker,og det er vel like galt??

Millamamma
22-11-2004, 17:30
Huffa mej da! Her er man ny og det første man får trykkt i trynet, er at cola light KAN være farlig!!!

Må vel få drikke litt vel? Hehehehe:skratte:

Mammasin
01-12-2004, 21:22
Det er ikke så greit dette, å vite hva man kan drikke og hva man ikke kan drikke.

Siden jeg får inntrykk av at det er flere her som har fått forskjellige svar av sin lege/jordmor ang dette med light brus, kommer jeg til å droppe det helt og holdent.

Selv elsker jeg Pepsi Max og har overhodet ikke noen problemer med å drikke over 1,5 liter om dagen. Men etter at jeg ble gravid, har jeg droppet det.
Jeg har funnet ut at Farris blandet med eplejuice, er kjempegodt!
Greit alternativ til vanlig brus. Det blir fort litt mye sukker og mange ekstra kcalorier hvis jeg skal bytte ut Pepsi Maxen med vanlig brus!

Forøvrig drikker jeg mye vann nå!:dåne: Jeg som ALDRI nesten drikker vann ellers. Men nå smaker det godt:nikker:

umbilicus
02-12-2004, 12:37
...:)

Heldigmor
02-12-2004, 12:50
Alt med måte tror jeg. Selv drikker jeg ikke light brus eller light saft.Tror ikke det er bra for kroppen med disse kunstige stoffene. Da drikker jeg heller vanlig brus, og heller litt sjeldnere. Prøver å begrense det til helgene.
Samme her! :nikker:

Gamla
02-12-2004, 14:17
Når man merker at man er avhengig av et produkt, er det grunn nok til å trappe ned.
Sukkerfritt eller ikke, skadelig eller ikke. MÅ man ha det, bør varsellamper blinke litt.

Egget1
03-12-2004, 16:37
De snakker om å sette advarsel og en anbefalt aldersgrense (14 år) på sukkerfri brus. Jeg vil jo anta at det ikke er uten en god grunn! JEG tror ikke disse sukkerfrie produktene er særlig bra for kroppen, særlig ikke nå som du er gravid og alt du inntar går over til babyen i magen.

Men - for bare få uker siden leste jeg i avisen at hvis man absolutt skal gi barnet sitt brus bør den være sukkerfri. De lærde strides (som vanlig) :dåne:

Egget1
03-12-2004, 16:44
Mange som er avhengige av brus, ser jeg. Kan vel ikke være så mye vanskeligere å slutte med det enn å slutte å røyke? Sterkere motivasjon til å slutte enn man har under et svangerskap får man vel aldri senere. Det er jo dumt å ikke benytte seg av det. Snart skal man jo være forbilde for et barn. Da kan det være lurt å ha lagt om vanene sine litt, f.eks. brus bare på lørdager. Hvem vil vel ha barn som drikker Pepsi max hver dag?

Provoserte jeg noen nå, eller? :luring:

Enig med deg. Og ja - det var sikkert noen som ble provosert :hyper:

msis
07-12-2004, 18:39
Jeg er en av dem som har drukket opp til 2 l pepsi max om dagen. Levd ellers sunt og trent mye og vektmessig har det ikke hatt noe å si. Men det er jo ikke normalt å være avhengig av brus og jeg prøvde flere ganger å slutte på oppfordring fra samboer som synes det var ekkelt rett og slett, og det koster jo penger faktisk. Tror det er like ille å slutte å drikke brus som å røyke ja! Ble ikke fornærmet, har fått høre det flere ganger fra venner/familie når jeg kommer drassende på den brusen.

Da jeg sluttet fikk jeg sterk hodepine, og ble veldig trett. Uten motivasjon var det vanskelig. Nå som jeg er gravid, har jeg sluttet. Heldigvis har jeg ikke lyst på det heller, og håper det varer. Jeg tar et glass av og til, men tror ikke det har noe å si, men siden jeg mistet i august i MA så tar jeg ingen sjanser på noenting. Man vet jo aldri.

Tror det er mange som er "avhengig" av brus og jeg tror også at de har noe i brusen som gjør at man blir avhengig av det. Hørt at det ikke er koffeinen (en kopp kaffe har aldri dempet mine hodepineabstinenser når jeg har sluttet) som gjør en avhengig, men noe annet......

Ja ja,,,, godt er det i hvert fall.

Catwoman
07-12-2004, 21:30
Aspartam er en gift, som i store mengder kan gi samme symptomene som MS!!
Kall meg psyko, men jeg holder meg unna ALT som har aspartam i seg. Tygger ikke sukkerfri tyggegummi engang..(Ånden som går..:skratte: )
Jeg drikker kun Farris som "brus". Spiser ikke smågodt.. Skal jeg unne meg litt godte, spiser jeg litt sjokkis.. Men det klarer jeg ikke nå. BLÆÆÆH:kvalm:

Stoor klem!:klemme:

cat71
08-12-2004, 09:32
Heisann, Eliin! Brus (og godteri) regnes for "nærings-/nytelsesmidler", og er underlagt en rekke lover og forskrifter (som kjøtt, fisk og melk f.eks.). Du kjenner kanskje til debatten rundt: Vi vil ikke inn i EU fordi da får vi røde fargestoffer i pølsene (a la Danmark) og blått sukkertøy :nikker:
I det fleste industriland som jeg kjenner til har de en "food control authority" som overvåker produksjon og salg av mat, deriblant brus. Det forskes mye på livsstilssykdommer og mattinntak, deriblandt kunstige søtstoffer (og tilsetningsstoffer generelt). Jeg mener det er verdens helseorganisasjon som har angitt grenseverdier (på bakgrunn av forskning og sannsynligvis dyreforsøk?) tilknyttet tilsetningsstoffer - og dét angis som max daglig/ukentlig inntak (for å minimalisere risiko for skade). Dette er anbefalninger som Norge følger. Statens næringsmiddeltilsyn, nå Mattilsynet (www.mattilsynet.no & www.matportalen.no og statens råd for ernæring m.m. har i samarbeid utgitt kostholdsråd for gravide http://matportalen.no/Emner/Gravide hvor man har sett på normalt matinntak i løpet av en dag og blant annet satt opp anbefalte begrensninger av koffein-inntaket til f.eks. 2-3 kopper kaffe ELLER maksimalt 1 l koffein- holdig brus/dag. Jeg prøver å ligge litt under dette igjen, også, for min egen samvittighets skyld :dåne: og for å presse meg selv til å drikke mer vann = sunnest! Slike kostholdsråd ser også på "daglig inntaks- grenser" av andre stoffer, og jeg føler meg trygg på at så fort det finnes forskningsresultater vil norske myndigheter varsle forbrukerne. Ingen i et samfunn er tjent med at innbyggerne får smitte/skader via mat :urk:

Lille*My
08-12-2004, 11:26
Mange som er avhengige av brus, ser jeg. Kan vel ikke være så mye vanskeligere å slutte med det enn å slutte å røyke? Sterkere motivasjon til å slutte enn man har under et svangerskap får man vel aldri senere. Enig med deg! Jeg drikker ikke sånt nå. Det er i allefall svært sjelden. Det hender hvis jeg er veldig tørst og vi ikke har noe anna (samboeren min drikker store mengder cola light, så vi har som regel noe i kjøleskapet), men tar bare et par slurker. Jeg synes dessuten alkoholfritt øl smaker bedre enn brus, særlig denne Jule-Munkholmen! (men hvem vet, kanskje det heller ikke er bra? Har aldri hørt noe om det. Noen andre?) Ellers drikker jeg farris hvis jeg drikker brus.

Ikke at jeg trur det er så kjempeskadelig med lettbrus, men særlig sunt er det heller ikke. For mye koffein er heller ikke bra. Hvis du får til å ta det helt med ro at du drikker det så kan du sikkert bare gjøre det, men hvis du er bekymra og har dårlig samvittighet ville jeg heller latt vær. Da koser man seg jo ikke skikkelig likevel!

Pluttelutte
08-12-2004, 22:03
Det er gift i brus uten sukker. Tror det er best å holde seg unna, særlig når man er gravid. Selv har jeg bare drukket brus en gang etter at jeg ble gravid og det var en liten solo:) Er ganske fornøyd med meg selv der egentlig for jeg har drukket MYE brus opp gjennom tidene. Har også lest et sted at for mye brus med kunstig søtt kan føre til nedsatt fruktbarhet....

Mae-mor
09-12-2004, 17:15
Alt er farlig, kreftfremkallende og usunt - i store mengder! :nikker:

For min del holder jeg meg til en ting : MÅTEHOLD

Hysteri er ikke bra, ei heller det motsatte - derfor velger jeg den "gyldne middelvei" ;)