Vis full versjon : To spørsmål
Jeg lurer på om noen har noen gode tips for å unngå å få hemorroider. Jeg har litt problemer med treg mage fra før, og det kommer sikkert til å bli verre under graviditeten...
Også en ting til jeg alltid har lurt på. Jeg har aldri født før, men det blir jo gjerne en del pressing. Hva er risikoen for å f.eks tisse på seg (eller verre)? Får man kateter før fødselen, eller hvordan funker det?
Har man først hemorroider, har de en tendens til å bli værre hvis man er hard i magen. Drikk mye vann, det forebygger hard mage.
Når det gjelder det andre spørsmålet , vil jeg svare så direkte som så: når man presser noe ut av et "hull", er det vanskelig å unngå at det kommer noe ut et annet. Det er ikke rutine at man får kateter ved fødsel så vidt jeg vet. Jeg fikk kateter 3 ganger mens jeg lå på fødeavdelingen. Det stoppet rett og slett opp for meg. Jeg fikk ikke til å tisse, så jeg måtte katetriseres. Mange steder får man klyster for å tømme tarmen før fødselen. Dette er valgfritt. Hvis man er uheldig å bæsjer på seg når man presser, er dette noe som jordmødrene ser ofte. De reagerer ikke på det - de bare tørker det bort. Når man ligger der og presser, er bæsj det siste man tenker på.
Lykke til med fødselen når du kommer så langt.
Hei!
Jeg fikk klyster ved første fødsel, men ikke ved andre. Da jeg fikk klyster måtte jeg også kaste opp, og det var ubehagelig, men det gikk nå over. Andre gang var det litt dårlig med tid, og siden den jordmoren ikke hadde noen sterke meninger om jeg burde ta et eller ikke, så droppet jeg det.
Ærlig talt så vet jeg ikke om det kom ut noe 'bæsj' eller 'tiss' ved den andre fødselen (eller den første forøvrig...) Det kommer uansett så mye blod og slim med babyen, og jordmoren tørker bort noe kontinuerlig i den fasen. Ikke tenk på dette når du skal føde! Tenk på å press barnet ut du, slik jordmor veileder deg!
Spise litt gulerøtter eller rosiner hver dag. Jeg fikk hemorrider sist og det var ikke godt. Svisker kan også hjelpe litt. Selv synes jeg det er bedre med rosiner og gulerøtter. Det skal ikke mye til heller!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.