Vis full versjon : Kynnere, kan det være omvendt?
Tidl. bruker
17-08-2002, 20:40
Det sies jo at om du har kynnere så gir de seg når du reiser deg opp og beveger deg...
Med meg har det i det siste vært omvendt..
Hvis jeg feks går pittelitt, så kommer vonde kynnere som en storm, de sitter langt nede og i korsryggen, og de gir seg ikke:(
Men om jeg setter meg ned blir de mindre og mindre smertefulle før de forsvinner.
Behøver heller ikke bevege meg for at det kommer kynnere, kan feks bare stå oppreist en liten stund, så kommer de som bare det..
Blir litt småbekymret, fordi enkelte av dem er så smertefulle at tårene komme og jeg føler meg helt hjelpesløs...
Kan det hele være omvendt for noen, kynnere kan komme streke når man reiser seg og ikke bare rier?
(om dere forstår hva jeg mener:???: )
Lila T-20
Hei Lila:)
Forstår at du har noen tanker vedr. kynnere og rier og alt det som venter nå:)
Jeg har hatt ukesvis med mer eller mindre vonde kynnere og nå for tiden er det mange ganger om dagen og de er vonde ja. MEN min erfaring er at jeg kan sjekke om det er kynnere eller om jeg virkelig er i fødsel ved å legge meg ned. Kynnere blir borte om du gjør dette. Det gjør ikke rier....
Jeg får mye kynnere når jeg sitter, så vi har tydeligvis veldig forskjellig erfaring for tiden når det gjelder dette.
Om du er i tvil av og til så forsøk å legge deg ned. Gir det seg ikke, så ta tiden på dem og noter om de er noen som helst regelmessighet i når de kommer. Blir du så i tvil, så ring føden. Der vil du helt sikkert få en god forklaring på hva som egentlig foregår.
Jeg får nesten litt hetta hver eneste dag nå for jeg kan jo komme i fødsel når som helst og jeg synes at disse vonde takene kommer regelmessig av og til...Men men....Jeg stoler på magefølelsen og ikke en gang enda har den fortalt at nå er tiden inne....
Ønsker deg masse lykke til og kanskje er det sånn at når riene er igang, så vil du ikke ta feil i det hele tatt? Rier er nemlig som oftest veldig vonde:eek:
Lykke til videre!
Jeg har det også sånn!!! Mine kynnere kommer når jeg støvsuger, triller vogna i oppoverbakke, er sliten av å gå i butikken eller stresser på annen måte. Legen min sa at sånne kynnere er et signal fra kroppen om å ta det med ro. Mine kan også være smertefulle, og det er jo også motsatt av hva "alle" sier. Så jeg har ingen regler som skiller kynnere fra rier, bortsett fra at riene er regelmessige, øker i styrke og stopper ikke opp. Hadde masse "regelmessige" (hvert kvarter / tiende minutt) kynnere på slutten av siste svangerskap, og jeg trodde jeg var i ferd med å føde mange ganger. Men så dabbet de plutselig av. Tror jeg hadde blitt bekymra hvis kynnerne kom regelmessig og økte i styrke samtidig som de var smertefulle. Ring legen hvis du er i tvil! Lykke til, både med håndteringen av kynnerne og den forestående fødselen!! :)
Nå forstår jeg ikke helt hva du mener, for kynnere er nettopp slik at de ofte kommer når du er i aktivitet, og forsvinner når du slapper av......Mens dersom du har rier, så vil de ikke gi seg selv om du setter deg ned.
Du har nok sikkert kynnere, siden de gir seg når du setter deg ned og slapper av. Det at de så vonde, er nok sikkert fordi det nærmer seg termin, og livmoren driver å øver seg til den store dagen!;)
Tidl. bruker
17-08-2002, 20:55
At jeg får disse kynneree også om jeg IKKE beveger meg noe..
Bare står oppreist, feks i går, sto og ventet på sambo og fikk streke kynnere som varer i evigheter, og da mener jeg 5 minutter osv.
Men tusen takk ofr svar, det hjalp mye:D
Vet du, det tror jeg faktisk er noe også, at kynnerne kan vare lenge og gå gradvis over, mens riene slipper taket litt mer plutselig. Mine kynnere kan også komme mens jeg er i ro. Dessuten kan det jo være slitsomt nok å stå oppreist lenge av gangen, ikke sant? Kansje du rett og slett ble sliten av å stå sånn?? :)
Jeg har MYe kynnere !! Til alle døgnets tider og i alle situasjoner.
Det har ikke noe å si om jeg ligger på sofan eller vasker hus. Når det først starter på tar det ofte litt tid før det roer seg igjen også,
uansett hva jeg gjør.
Hadde det på samme måte i forrige svangerskap fra uke 20 ca. og til fødselen, også regelmessige og litt smertefulle til tider. Fikk nøye oppfølging med ultralyd.
Enig med Lillian at rier er "klare" det bygger seg opp, og er brått over. Kynnerne fader liksom ut...
Tror ikke det finnes noen fasiktsvar her ! vi er jo alle ulike.
Lykke til med fødsel
:birth:
Klem fra Susse og lillebass 22 om en time !
Nennemor
18-08-2002, 03:22
Jeg fikk kynnere av alt som het bevegelse og opplevde at de ga seg når jeg fikk roet meg ned, så ja det kan godt være omvendt.
Ja , det kan godt være omvendt!!!
Jeg hadde kynnere fra ca uke 16.
Mot slutten av svangerskapet kom de konstant.
Jeg fikk dem både ved bevegelse og når jeg satt i ro. Jeg synes å huske at jeg merket dem veldig godt når jeg satt litt bakovervendt eller la meg ned.
Jeg merket ikke forskjell på kynnere og rier.
Jeg hadde ca 6 cm åpning og bare 4 minutter mellom riene da jeg forstod at det ikke var kynnere lengre.
Gynekologen sa til meg at det var oftest en stor fordel å ha mye kynnere (på slutten av svangerskapet) . Da gjør man endel av fødselsarbeidet på forhånd. Jeg hadde en veldig lett fødsel til tross for STORT barn.
Lykke til med fødselen.
Klem fra Olli og Ola (fra NM)
Tidl. bruker
18-08-2002, 14:55
Er kynner når de gir seg når du setter deg ned, men veer gir seg ikke. :bonk:
... etter hva jeg har hørt, lært og erfart, så kommer da nettopp kynnere om man er mye i aktivitet, står mye, går mye, jobber, el.l. Det som sies om kynnere er at de bør gi seg når man setter seg ned og slapper av igjen. Ekte veer, derimot, vil ikke gi seg dersom man setter seg ned og slapper av. Derfor er en god regel at blir kynnerne hyppige, vonde, og ikke slipper taket om du setter/legger deg nedpå, bør du være obs, og gjerne tilkalle lege. Elles er det helt normalt å ha kynnere når man er for mye i aktivitet. Kynnerne er også en naturlig ting gjennom svangerskapet, for å forberede livmoren til fødselen. Selv fikk jeg tideligere kynnere i dette svangerskap enn i første, også det er visstnok normalt for oss flergangsfødende.
Lykke til :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.