PDA

Vis full versjon : Røyking

moren
07-11-2002, 20:13
Hei! Off denne røyken jeg klarer ikke å slutte helt:(
Jeg skal jo ikke røyke.. men har trappet masse ned men of HJELP. Er det flere som røyker og som ikke klare å slutte helt?
Alle gode råd taes med stor:klapp:
Klem fra moren som kjeder seg har jo vært sykemeldt et år snart så dagene er lange å motivasjonen for å slutte å røyke elendig:(

MissesX
07-11-2002, 20:36
Nei du er ikke alene der nei :(

Jeg blir bare så :sint: på meg selv når jeg ikke klarer helt! HAr kuttet ned fra 20 om dagen til 4-6 varierer litt, i dag har jeg røkt 3 stykker så langt, og det er 3 for mye!!

Vi får bare støtte hverandre og muntre hverandre opp når det går litt trått med sluttinga ;)

Lykke til i alle fall. Snart er vi nok helt røykfrie skal du se :)

moren
07-11-2002, 20:39
Hei ! Ja jeg har og røyket en 3, 4 røyker i dag:sint: Men som sagt røyket jeg en 20 ,25 røyker hver dag så litt flink er jeg jo men ikke flink NOK:sint:
Moren

LaLuna
07-11-2002, 21:39
Hei jenter, jeg sniker meg innpå i klubben deres bare for å si dette:
Skaff dere boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr!
Jeg var storrøyker i mange år, hadde egentlig ikke lyst til å slutte en gang, men lot meg overtale til å les eboken.
Da jeg var ferdig med siste side, tok jeg min siste røyk. Dette var i juni i fjor, og jeg har ikke tatt en eneste røyk etterpå!

Lykke til!

Gyda
14-11-2002, 10:25
....... h mmmmmmm........

Mamemi
14-11-2002, 10:58
Så fort dere skjønner at dere har en liten baby i magen går nok det der mye greiere! For dere vil vel ikke by barnet deres et trekk av røyken? Selv slutta jeg i forrige svangerskap, og har ikke smakt et trekk siden. (Hadde jeg gjort det, hadde jeg nok vært hekta igjen..) Lykke til, det er vanskelig, men det er verdt det!

(Jeg har mistet en gang, og er veldig glad for at jeg ikke røyket da. Hadde nok aldri klart å tilgi meg selv, for man får forferdelig skyldfølelse og leter liksom etter alt man har gjort galt. Det er kanskje noe av motivasjonen min, rett og slett.)

Monstra
14-11-2002, 11:01
Jeg røykte også en god del før jeg fikk de II og ja, jeg er en av dem som "måtte" ta meg en røyk før jeg testa - i tilfelle det kanskje skulle være to streker på pinnen denne gangen.

Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle slutte helt hvis jeg ble gravid - så det gjorde jeg, men lett??? -NEI! Ikke nok med at jeg hadde vanvittig lyst på røyk og at kroppen hylte på nikotin, men jeg ble jo i skikkelig dårlig humør og var helt håpløs å ha med å gjøre i over en uke :uff: :bonk:

Jeg sprakk en gang - da var jeg skikkelig grinete på sambo fordi han kom inn og stinket røyk!! (jeg vet at han ikke har klart å slutte, selv om han hevder det... og jeg synes det er for dumt å bortforklare det...). I ren trass tente jeg meg en More - og håpet var at sambo kanskje skulle reagere på at jeg forgiftet barenet hans, men NEI da... han tok en røyk MED meg han :bonk: :bonk: :bonk: Etter det har jeg ikke røykt (må innrømme at den røyken jeg tok da slett ikke var god :uff: )...

Jeg tenkte jeg kunne komme med et par tips, kanskje... :) Jeg synes i utgangspunktet at hvis man har røykt 20 eller mer om dagen og klarer å trappe ned til 2-3... da har man gjort det bra!!!! VELDIG bra!!! Etter ei stund med 2-3 går det an å prøve å kutte ut én til og bare røyke 1-2... og så håpe at man klarer den siste også til slutt :klapp:

Gyda: Hvis du virkelig ønsker å slutte å røyke - i hvert fall ønsker å trappe mye ned -> IKKE røyk inne!!! Jeg har prøvd å slutte før også, og det eneste som kunne kutte ned på røykinga var forbud mot røyking inne... - da må man ut for å røyke, og nå som det er rimelig surt ute til tider - er ikke det så veldig fristende akkurat :uff:

Et annet tips er å sneipe når du egentlig ikke trenger mer røyk... Av egen erfaring vet jeg at i hvert fall siste del av røyken egentlig ikke er nødvendig eller like god som starten... Hvis du sparer på sneipene kan dere ta dem i stedet for en hel en når dere føler behovet som verst... - da vil dere automatisk røyke mindre :)

Uansett... Lykke til med sluttinga!!! Dere klarer det - ikke stress for mye med det, det er ikke bra det heller - bruk tid og sett opp lister over gode grunner for å slutte :)

Gyda
14-11-2002, 11:06
hmm... det rare er at etter at jeg leste det jeg skrev i sted; så fjernet jeg røyken og askebeger og kastet pakka.... Tror jeg rett og slett bare måtte se det skriftlig... Og dessuten så er det egentlig hemmelig at jeg røyker; for jeg sluttet liksom for mange år siden; jeg bare glemte å si fra at jeg hadde begynt igjen:bonk: :bonk: :bonk:

Så jeg vet jo at jeg ikke har problemer med en hel dag uten røyk hvis jeg må; og nå MÅ jeg !!!!! Så det så!!!

Håper ikke jeg sprekker, men mannen er flink og han slutter også... Så nå er det slutt!

Afrodite
14-11-2002, 11:20
Hei
Gjør det ikke kvalmen bare værre da med røyk? Jeg merker bare når jeg går forbi noen på gaten som røyker eller at noen kommer inn etter å ha røyka, ja så blir jeg kvalm, ja nå etter at jeg har blitt gravid altså. :p

Jeg røyket før, men har klart å slutte før jeg ble gravid, siden vi har slitt sånn så tenkte jeg at jeg blir iallefall ikke lettere gravid med røyk , så kuttet ut. Og det angrer jeg jo ikke på nå iallefall!!

Ønsker dere lykke til med å slutte, tenk på baby'n :baby: så går det nok bra!!

Afrodite
12. juli, 6+0

Mamemi
14-11-2002, 11:38
Monstra har kjempemasse gode tips! :klapp:

Gyda: Om du sprekker, så sprekker du ikke helt, vet du. Da har du bare tatt deg en røyk og så starter du på nytt igjen. Ikke straff deg selv med å røyke en 20-pakning om du først sprekker, i alle fall! :p

Og det har vanvittig mye å si at mennene også slutter, så jeg håper dere har forståelsesfulle og solidariske menn. Hvis ikke har de i alle fall ingenting å klage på! :)

trønderpia
14-11-2002, 12:41
og jeg som trodde jeg var den eneste som stever med å slutte. Er nå 6+0. Før røyka jeg 10 til 15 hver dag, nå skal jeg slutte etterhvert, og strever skikkelig med det. Røyka 3 i går, og 1 frem til nå i dag. Det værste er å holde seg unna røyken etter lunch, middag osv.

MEN: til oss alle røykere: Vi må slutte etterhvert. Ta en mindre for hver dag, og for mitt vedkommende så får jeg dårlig samvittighet hver gang jeg røyker, og tenker på nurket i magen. Og ikke minst blikket jeg får fra far i huset når han ser at jeg røyker!
MEN: dette er kjempevanskelig, så vi får bare hver stole av at vi har kuttet så mye som vi har!

Ellers. . ..ha en fortreffelig dag, med minimum røyking!

Hilsen Trønderpia og nurk!

Sirkeline
14-11-2002, 13:25
Hei på dere, røykere.
Ja, det er ikke lett dette. Har selv vært røyker fram til jeg fikk 2 blå på graviditetstesten. Da bestemte jeg meg på dagen.
Det har vært tøft, men det tok ikke så lang tid før det var ok. Nå har jeg ikke noe problem med det, bortsett fra at jeg blir dårlig av sigarettrøyk. Liker ikke å oppholde meg i røykete rom. Synes det lukter pyton av folk med sigarettstinkende klær.....Ganske sprøtt!!
Kanskje dette kommer av den forferdelige kvalmen jeg har om dagen???

Det som er fint er at dere VIL slutte - og at dere allerede har kuttet ned. Dere ser på det som et problem - da har man kommet et godt stykke.
Dere må nok finne DERES måta å slutte på. Min måte var kort og brutal - men det funka veldig bra. Jeg hadde IKKE klart sånn delvis avvenning.

Jeg vil også nevne noe som La Luna nevnte: Skaff dere boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr!
Ei venninne av meg som er superrøyker - hun har vært storrøyker og røyka hver dag siden hun var 15 - (nå er hun 33)
Hun leste boka - og vips! Stumpet røyken etter siste side. Hun mente at det var akkurat som om boka hypnotiserte henne.......
Løp og kjøp, jenter

Sirkeline
6+4

Monstra
14-11-2002, 13:29
Sirkeline: Tenkte bare jeg skulle kommentere det du fortalte om at du ikke tåler røyklukt lenger. Dette kommer nok til å vare mye lenger enn svangerskapet. Slik jeg har forstått det så kommer du alltid til å være en "røyker" og pga det så vil du være ekstra vár på røyklukt - mange ofte til det ekstreme...

D'Arcy
14-11-2002, 14:09
Hei på dere, jenter. Måtte bare innom fra februar-klubben for å kommentere dette. :)

Jeg er nå røykfri på 4 dagen. Jeg har gjordt som dere.... Kuttet ned fra 20 om dagen til 4-6 om dagen og var så stolt av meg selv. Men det gikk jeg også rundt og var i 6 måneder. Og det holder ikke. Spess ikke nå som magen har begynt å eksplodere. Jeg følte meg rett og slett som en forbryter som sneik meg omkring for å ta meg en røyk. Ikke bra! :sint:

Til slutt var det ikke annet å gjøre enn å ta meg selv i nakken og jeg skjemmes enda når jeg tenker på at jeg lot det gå så langt! Fysj. Men nå kan jeg bare si følgende:

:) Det er faktisk letter enn man tror
:) Det er skjønt å kjenne shampo-lukt av håret og skyllemiddellukt av klærne litt lengre enn 10 minutter (I dag fikk jeg til og med kompliment om hvor godt jeg lukter)
:) Man får inmari mye bedre selvfølelse
:) Man sparer uhorvelig mye penger (Baby-ting er dyrt)
:) Man sparer uhorvelig mye tid!
:) Man må slutte før eller senere uansett
:) Man vil vel at mamma-lukten skal være god?

Gode argumenter all the way. Sett deg mål og si at Dette SKAL jeg klare. Mannen min har ikke slutta, men får pent vise hensyn.

Jeg har humør som en ugle :sint: og kjefter for alt, men jeg klarer det!!!

Til slutt: blir det for j**vlig: Si til deg selv at du skal få røyke igjen når babyen er ute. Når den tid kommer har man forhåpentligvis ikke lyst på røyk lengre.

Lykke til, jenter - Det er bare DERE som kan klare dette!! :kidoki:

Oppmuntringsklemmer!! :klapp:

Dahlia
14-11-2002, 14:27
Kan skrive under på at eks-røykere er fanatiske når det gjelder røyking i nærhet :latter:

jeg sluttet å røyke for 5 måneder siden og det er nok latterlig at jeg nå er helt fanatisk. .. men føler fremdeles behov for å beskytte meg selv mot røyk og dens påvirkning..

Så får heller folk se rart på meg :gal2:

Stå på jenter :) dette greier dere :klapp: :klapp: :klapp:

Monstra
14-11-2002, 18:40
Tenkte dere kanskje ville prøve den her... det er jo verdt et forsøk :). Jeg har hørt flere som har prøvd denne metoden - og flere av dem har klart det. Lykke til :)

Slutt å røyke på 10 dager (http://www.sol.no/fgo/C1_lommelegen/helse_og_samliv/http://www.lommelegen.no/stump_royk_10_dager-ask.htm)