Vis full versjon : Str. til nyfødte.
Hei!
Er det noen med erfaring når det gjelder størrelse på klær til nyfødte?
Har nemlig kjøpt litt til å ha med på sykehuset.
Tror ikke jeg kommer til å føde en veldig stor unge så jeg kjøpte str. 50 i body og sparkebukse. Synes de så passe store ut til nyfødt. Kjøpte de på LINDEX. Vet ikke helt om de har store eller små str. der... Men burde jeg kanskje heller kjøpt str. 56. Så kan klærne heller være litt store i begynnelsen? Eller det dumt???
Hjelp:gal2: ... er veldig forvirret og usikker...
Klem Amity 28+4
Str 50 er jo den minste str. man får kjøpt i vanlige butikker (med unntak av prematurtøy da)
Lindex har vel heller små enn store str. etter mine erfaringer.
H&M har de romsligste str. av babytøy. Cubus er små i str.
Kappahl ser passelig midt på treet ut, men der har jeg bare erfaring fra klær i større barnestr. og det er at de er helt normale.
Det er i grunnen litt synd at det ikke er likt over hele linja med tanke på str.
Det måles jo i centilong og man skulle jo tro at en cm er en cm uansett hvor i verden tøyet bllir laget....:lol:
min erfaring er at en unge på 50 cm og ca 3000-3500 gr. passer inn i str. 50 de første par- tre ukene. Noen vokser enda fortere ut av det....
jeg har kjøpt litt i str. 56 og litt i str. 62. Med unntak av noen bodyer i str. 50/56.
Tenker som så at det er bedre å brette opp på bena og armene den første tiden enn å kaste bort penger på dyrt tøy som blir brukt bare et par uker.
Erfaringsmessig så holder strømpebuksene lenger i hver str. enn bukser og gensere/dresser.
Sikkert fordi det er så god stretch i dem:)
husk at man får jo som regel masse tøy på sykehuset av venner og bekjente som besøker en.
Men, jeg tør aldri belage meg på gaver selv om jeg vet at det kommer en del inn:) Dessuten så er det en smule"frekk fremtreden" synes jeg å forvente seg ting.
Så mitt råd er å kjøpe et par antrekk i de to første str. og så heller gå på shopping når man kommer hjem fra sykehuset hvis det er masse man trenger.
Karius 31+0
Jeg kommer nok til å kjøpe litt smått...
Venter tvillinger, og de er vel som regel litt små ;)
Datteren min var 3050 når hun ble født, og hun brukte 50/56 en god stund faktisk (La litt lite på seg i tillegg)
Men det går helt fint å brette opp litt også ;)
Heller litt for stort enn for lite!
:findag:
(10+5)
Malinmor
18-08-2002, 13:33
Som fler andre sier her: heller for stort enn for lite, de vokser fort og jeg ville nok kjøpt noe i str 56 og endel i str 62. Str 62 har man jo ganske lenge også(iallefall min erfaring);)
:stakar:
Hei! :)
Ikke så lett dette med str. egentlig. Jeg har tre barn utenfor magen hvor to var omkring 4,5 kilo ved fødsel og den siste 4,2 kilo. De gikk inn i str. 56, men kun i en veldig kort tid. Husker ikke nøyaktig, men det kan umulig ha vært særlig lenger enn et par uker. Etter det var det 62 cm som måtte brukes.
Nå venter jeg tvillinger. De kommer om bare noen dager og jeg vet at de er like store som enlinger og sansynligvis vil være omkring 3800gram begge to når de kommer. Jeg har alikevell kjøpt et par bodyer til de hver seg som er i str. 50. Regner med å kunne bruke str. 56 en liten stund, for så å gå over til 62 med dem også.
Det med str. varierer veldig mtp hvor store barna er ved fødsel. Det sier seg jo selv. Det er ikke helt lett å vite. MEN jeg er enig med de som sier at det er bedre å brette opp litt, enn å kjøpe tøy som bare kan brukes i noen dager.
Dessuten får man jo som regel endel babytøy i visittgaver og "alle" elsker jo å kjøpe så lite og søtt...*s* Det er ihvertfall min erfaring. Har måttet si ifra at jeg ville ha i større str. jeg tidligere...:(
Man får tenkte litt praktisk og kjøper man litt større, så vokser jo babyen med sikkerhet inn i det! :)
Lykke til videre!!!
Tidl. bruker
18-08-2002, 15:39
Jeg brukte størrelse 56 til å begynne med. Men fikk låne dette av en venninne. For de vokser så fort ut av det.;)
Heisann:)
Jeg er egentlig også helt på bærtur når det gjelder klær og størrelser...men det kommer jo ann på hvor stor ungen er når han er født...! Og etter de er født vokser jo noen fort og noen sakte...men har iværtfall kjøpt inn mest i str.50 og 62.
Er det for stort i begynnelsen bretter jeg d bare opp..som en annen magedame sier...bortkastet med str 50 for det vokser de fort ut av uansett! og barneklærne er jo svindyre...:uff:
Lillegutt har iværtfall fått sin kvote med klær nå...i lang stund framover:) Ventet jo til jeg var rundt 28 uker før jeg handlet klær...men når jeg først begynnte tok jeg jo heelt av i butikkene:D :D :D
Men sånn kan det gå...artig er det værtfall:klapp: :klapp:
Wanja35+0:findag:
Jeg har kjøpt litt i størrelse 50. Litt mer i strl. 56. Å ikke så mye i strl. 62 enda. Har sagt til famillie å venner at de ikke får lov til å kjøpe mindre en strl. 62 dersom de vil kjøpe noe. Syns det er artigere å få bruke klær som folk har kjøpt en god stund, å ikke bare 2 uker. Føles lissom ut som at jeg "lar være å bruke klærne" til bebin da, enda det ikke blir med vilje. Ellers så vet jeg at jeg ikke var mer en 46 cm når jeg føddes. Søstern min var 49 cm å moren min 47. Samboeren min var ca 53 cm, men han var "bare" ca 3500 tung. Så han passet i strl. 50 han med i begynnelsen. (Samboerens søster var 49 cm...) Så jeg tror ikke at jenta som ligger å sparker i magen min blir så veldig stor hun heller.
Kikkan 23+0 :)
Verdande
25-08-2002, 23:47
Synes det er hyggelig med klær som paser, og har en del i str 50 og 56 ( dobbeltstørrelser er flott!!). MEn jeg kjøpte/fikk/arvet det til mitt første barn, og det er like fint nå til nr 3. Noen av klærne er brukt av 5-6 babyer tilsammen og ser like fine ut.
Dersom man venter sitt første og håper på flere, så er det hyggelig å kjøpe litt i "småtte størrelser" . Kanskje man har venninner/søsken som kan overta også? Vi søsken har iallefall delt på de aller minste str.
Mine barn har druknet i str 62 de første mnd uansett!
Jeg har forresten kjøpt et lekkert og dyrt sett i str 56 denne gang også, kjøper så lite at det er vel verdt pengene!
Klem fra Verdande, 34 uker med nr 3
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.