PDA

Vis full versjon : Trenger tips

Tidl. bruker
25-09-2004, 21:00
............

Tidl. bruker
25-09-2004, 21:09
Så lenge han ikke har symptomer, har han det ikke - enda. Det er svært få som omgås mennesker med kyssesyken som får det selv.

Jeg har hatt det, og ingen jeg var med (ei heller kjæresten min på den tiden) fikk det. Ikke familien min heller, da jeg bodde hjemme den gangen.

Det smitter allikevel ikke ved vanlig omgang, men ved bytting av kroppsvæsker. Det du kan gjøre, er å snakke med noen som kan dette med inkubasjonstid, altså tiden fra man får smitten til det bryter ut og også hvor lenge man er smittsom. Feks ved noen sykdommer er man kun smittsom i tiden før det bryter ut og man er ikke smittsom mens man har symptomer. Jeg kjenner ikke kyssesyken så godt, men det kan jo hende den kun er smittsom helt i begynnelsen el.

Søker du feks på nettet heter den Mononucleose/Mononukleose og du kan kombinere det med smitte eller inkubasjonstid.

Tidl.bruker
25-09-2004, 21:13
Har dessverre ingen råd å gi deg. Men du får ha lykke til ivertfall med å få han til legen.
:klemme:

(Du kan jo si at hvis du blir smittet, så blir babyen også smittet. Og hvis det skjer noe med den, så er det han sin feil, og du kommer aldri til å tilgi han. Men det har du kanskje sagt alt.)

Tidl. bruker
25-09-2004, 21:50
...........

Tidl. bruker
25-09-2004, 21:55
Her står det litt:

Hei!
Kyssesyke (mononukleose) smitter nesten alltid ved at det overføres spyttdråper fra en person til en annen. Dette kan skje ved kyssing, eller ved at en drikker av samme glass eller liknende.

Et flertall av oss er faktisk smittet med kysesyke i barnealderen - som regel uten at vi har merket noe til det! Mange av dem som ikke ble smittet da, ble smittet i tenårene. Det er altså ganske sannsynlig at du har vært smittet tidligere - og det er sjelden å få mononukleose mer enn en gang. Så, du er heldigvis ikke så veldig utsatt for å bli syk nå.

Vennlig hilsen
Kåre Moen
Allmennpraktiserende lege

(Jeg skrev det visst feil...) Altså det latinske ordet...

Tidl. bruker
25-09-2004, 21:57
http://www.familiekonsult.no/wsp/familiekonsult/webon.cgi?func=show&table=CONTENT&template=content&func_id=10370&meny=Barnoghelse

Kyssesyken forårsakes ikke egentlig av kyssing, men av dråpesmitte som feks nærkontakt med sykepersoner som hoster, nyser og som smitter gjennom felles bruk av hånklær, klær, dørhåndtak (:-)) og matvarer. Viruset som forårsaker infeksjonen kalles ofte for Epstein-Barr-viruset og infeksjonen kalles også mononukleose. Selv i flere måneder etter sykdommen kan man gjenfinne virus i spyttet til personen som var syk, og det er svært vanskelig å begrense spredning. Perioden fra man blir smittet til sykdommen bryter ut er vanligvis 2-4 uker, og vanligvis er det aldersgruppen mellom 10 og 20 år som blir rammet.

Symptomer
De første symptomene består av slapphet, trøtthet, hodepine og feber. I løpet av den første uken tilkommer det sår hals og kanskje problemer med svelging. Mandlene bak i svelget hovner kraftig opp og kan få et grått belegg, men også lymfeknuter på halsen og i lyskene kan hovne opp. Selv om man ikke kjenner det selv kan lever og milt hovne opp, allmenntilstanden kan bli kraftig nedsatt. At lever og milt hovner opp er et tegn på at de jobber med infeksjonen, og etter at infeksjonen er over vil disse organene gå tilbake til sin opprinnelige størrelse. Som regel varer disse plagene i 1 til 4 uker, men noen kan ha et langvarig forløp og være slappe og utafor i over 3 måneder etter infeksjonen. Små barn kan godt smittes uten å ha særlig symptomer, men i ungdomsårene og tidlig voksen alder kan man bli svært syke. Etter fylte 30 år regner man med at de fleste har vært smittet og opparbeider seg en delvis immunitet.

_Tove_
25-09-2004, 22:01
Kyssesyke (mononukleose)Kyssesyke er en infeksjon forårsaket av Epstein-Barr-virus (EBV). Sykdommen rammer særlig aldersgruppen 10–25 år. Det tar vanligvis mellom 2 og 4 uker fra du smittes til du får symptomer. Etter at du føler deg frisk igjen, har du fortsatt virus i spyttet i mange måneder. I denne perioden kan du smitte andre.

Hentet dette fra lommelegen.no.. Han trenger å ta en blodprøve for å se om han er smittet.. men så lenge han omgås henne kan han bli smittet.. i mange måneder faktisk ifølge denne.. Håper dette hjalp litt.

Tidl. bruker
25-09-2004, 22:17
Takk for masse bra info jenter. Ble masse klokere:nikker:

Lærer jo noe nytt nesten hver dag inne her:nikker:

Klump
26-09-2004, 02:20
Kyssesyken (mononukleose) forårsakes av Epstein-Barr virus (EBV) og har en inkubasjonstid på 2-3 uker (noen ganger lengre). Det smitter via kroppsvæsker bl.a. oralt. (Derav navnet kyssesyke)
Sykdommen varer gjerne i 2-4 uker, men rekonvalesensen er langvarig . I denne perioden kan man fortsatt være smittefarlig.
De fleste blir smittet av EBV i barneårene, og hyppigst optrer sykdommen i 10-23 års alderen. Ca. 90 % av alle 20-åringer har antistoffer mot EBV, så det er godt mulig du allerede er immun.

Du bør holde deg litt på avstand fra din bror fordi han kan være smittebærer. Likevel skal det litt mer til å bli smittet med EBV enn ved andre virussykdommer som f.eks. forkjølelse.
Selv om kjæresten til din bror har mononukleose er det ikke sikkert at din bror får sykdomstegn. Han kan allerede være immun. Likevel kan han smitte deg dersom du ikke har antistoff mot sykdommen.
Uansett synes jeg du burde prøve å holde litt avstand til din bror i tiden fremover.
Lykke til. :klemme:
(Jeg går utifra at kjæresten til din bror har fått påvist mononukleose. Det er nemlig også andre sykdommer som kan gi tilnærmet likt sykdomsbilde der iblant toksoplasmose som jo heller ikke er særlig heldig når man er gravid.)