Vis full versjon : Te
Tidl. bruker
26-09-2004, 14:28
Skal man være forsiktig med mye te? Har hørt noe sånt..
Men noen kopper er vel ikke skadelig?
Lille Milla
26-09-2004, 15:35
Etter det jeg har hørt kan du drikke to eller tre kopper med te om dagen. Inneholder noe koffein på samme måte som kaffe. Men du kan drikke mer te enn kaffe.. For mye koffein er nok ikke bra, så en må nok være litt påpasselig. Jeg sliter derimot med å la vær å drikke brus, så da er vi nok like langt.
Hilsen
Lille Milla
Ja -Det kan være skadelig med te, men det er ut fra hvilken te sort du drikker og gjelder da spesielt urteteer. Synes å huske at jeg drakk store mengder bringebærte på slutten av svangerskapet fordi det skulle stimulere fødselen. Altså ikke en god ting å drikke i begynnelsen av svangerskapet.
:D
Tidl. bruker
04-10-2004, 03:16
emmm... grønn te skal vist ikke inneholde kofein,.. og det tror jeg på, drikker flere kopper for dagen, og får ikke den samme følelsen som ved kaffe i det hele tatt.. får faktisk ikke mer energi i det hele tatt av det.
emmm... grønn te skal vist ikke inneholde kofein,.. og det tror jeg på, drikker flere kopper for dagen, og får ikke den samme følelsen som ved kaffe i det hele tatt.. får faktisk ikke mer energi i det hele tatt av det.
Jo, det er koffein i grønn te, men ikke så mye som i vanlig te.
På disse teene fra Seasonal Greetings står det eksplisitt om teen inneholder koffein eller ikke.
Hvorfor er ikke urtete bra?? Te uten koffein er jo ofte noe "herbal infusion" av en eller annen sort....
...Hvorfor er ikke urtete bra?? Te uten koffein er jo ofte noe "herbal infusion" av en eller annen sort....
Her er det ikke snakk om hvilke som helst urtete, men mere om hvilke "tradisjonelle virkninger" de urtene som er brukt i teen har.
Feks skal Blåbærte hjelpe mot forstoppelse (ikke bra hvis du har løs mage altså)
og Bringebærte skal øke sammentrekningen til livmoren (ikke bra hvis en alt er plaget av mye kynnere. Faktisk tror jeg det står advarsel på de jeg kjøpte på helsekostforretning)
Lakrisrot-te skal vist også hjelpe å sette igang fødselen.
Jeg gjorde et raskt søk, men fant ikke noe spesielt på urteteer.
Det beste er nok å kjøpe teen i en helsekostforretning da de ofte har bedre merking av urteteen og virkningen enn det en har i vanlig dagligvare buttikker.
Matportalen (http://matportalen.no/Emner/Gravide) har masse generellt bra tips om mat, men jeg fant lite om drikke.
Sjekk også dette fra Lommelegen: http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=4088
Catwoman
14-10-2004, 14:26
Jeg drakk masse te fra London Fruit & Herb company da jeg gikk med jenta mi. :nikker: Det skal jeg gjøre i dette sv. skapet og. De har MASSER av deilige frukt teer!!!:sikle: Å det står spesifisert utenpå de fleste pakkene at den er naturlig fri for koffein.(frukt teene iallfall.) Fås vel på de fleste helsekost forretningene.. Har til og med sett at de har hatt på mega.
Stor te klem!!!!:klemme:
Jeg har funnet en kaffeinfri te som heter Rooibos te. Det er en rød te som smaker ganske normalt. Den inneholder masse antioksidanter og jern. Den er god på smak, man kan ha melk i den (hvis man er anglofil som meg) og teen fås i tebutikker og den finnes i Twiningsposer. Den hjelper visst i tillegg mot kolikk og brukes av ammende og gravide kvinner i Afrika. Ut fra det jeg har lest om den skal den være veldig trygg å drikke for oss med :baby: i maven.
Lillenin
08-11-2004, 03:22
Jeg har funnet en kaffeinfri te som heter Rooibos te. Det er en rød te som smaker ganske normalt. Den inneholder masse antioksidanter og jern. Den er god på smak, man kan ha melk i den (hvis man er anglofil som meg) og teen fås i tebutikker og den finnes i Twiningsposer. Den hjelper visst i tillegg mot kolikk og brukes av ammende og gravide kvinner i Afrika. Ut fra det jeg har lest om den skal den være veldig trygg å drikke for oss med :baby: i maven.
Rooibos-te er nydelig, drikker gjerne en liter om dagen...kan jeg fortsette med det, nå som jeg er gravid?
Hilsen Lillenin
Rooibosh er ikke laget av teplanten, men av en afrikansk busk som er helt fri for koffein. I forbindelse med at den ble brukt som hovedingrediens i et legemiddel mot kolikk ble den testet veldig nøye for bivirkninger, men man fant ingenting som kunne være skadelig hverken for gravide, ammende eller småbarn.
En liter/fem kopper tror jeg skulle gå helt fint :)
Rooibosh finnes forresten som smaksetterligning av mange av de klassiske svarte teene, for dem som absolutt ikke vil gi opp Earl Grey, men vil drikke mer enn de våger av svart te.
(Og selv om jeg kommer i en fanatikerkategori som har gitt opp kaffe og nesten all tedrikkingen også, synes jeg det er litt viktig å fortelle at man fortsatt ikke har bevist at koffein er særlig skadelig før man passerer fire kopper kaffe eller cola om dagen. Uten at jeg har brydd meg med å ta vare på dokumentasjon av akurat dét..).
Bluelady
08-11-2004, 11:57
Jeg synes helt vanlig te er best jeg og den kan man trygt drikke 2-3 kopper av om dagen. Nå har jeg funnet ut at den teen som heter Earl Grey Green Te fra Twinnigs smaker ganske likt vanlig Earl Grey te, så da drikker jeg den siden det ikke er så mye koffein i den.
Da jeg ble gravid ga jeg opp alt av øl, vin, kaffe og sigaretter. Skulle jeg ha sluttet med te i tillegg kunne jeg like godt ha gått i hi i 9 måneder. Jeg er fullstendig avhengig og drikker nok godt over gjennomsnittet mye. Til mitt forsvar blir vel omtrent halvparten grønn te, men det er nå ikke helt det samme da...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.