PDA

Vis full versjon : hvordan regne ut fødselspenger?

pirelli
08-11-2002, 11:49
Hvordan finner man ut hvor mye man skal ha i fødselspenger. Har hatt svangerskapspermisjon frem til 15. september i år og begynte i ny jobb da. Fra oktober til desember har jeg dobbel lønn (lønn både fra min nye og fra min gamle arbeidsgiver). Går ut i permisjon igjen i begynnelsen av april.

Hvordan skal jeg regne ut dette?

Tror jeg hørte en gang at du kan velge ut de 6 beste inntektsmånedene av de 10 siste månedene og finne gjennomsnitten av de? Noen som vet. I mitt tilfelle, blir jo månedeslønnen da veldig høy ettersom jeg har hatt dobbel lønn i 3 måneder, men det er vel riktig å gjøre det sånn?? De kan vel ikke gå utifra den lønnen jeg har måneden før permisjon??

Tidl. bruker
08-11-2002, 12:08
Jeg mener at så lenge du er i arbeid så benytter trygdekontoret seg av de siste 4 ukene før stønadsperioden tar til. Men vet ikke hvordan det blir nå som du har dobbel lønn:???: Tror nok kanskje ikke at de bruker denne paragrfen da, men er ikke sikker.

Beregning vha 6 beste av siste 10 mnd benyttes dersom du får utbetalt dagpenger når du tar ut stønaden i forbindelse med fødsel, ikke dersom du er i jobb. Dette for at de som er arbeidsledig ikke skal komme så dårlig ut økonomisk.

For å være sikker anbefaler jeg deg å slå opp på "lov om folketrygd" på nettet el. eller å kontakte trygdekontoret.