Vis full versjon : Trening
Er det noen som vet om en helst skal holde seg i ro i begynnelsen, eller kan en trene hva som helst ? Vet en ikke skal trene statisk styrke, men utenom det ? Feks spinning og body pump( m/vekter) osv ...??
PFT :blunke:
Lille Ru
27-09-2004, 16:20
Om en ikke har trent mye før, er det nok ikke rette tidspunktet å begynne et kom-i-form prosjekt på....
Jeg måtte slutte å spille håndball, men det er fordi det er for risikosport å regne når det kommer til gravide...
Ville nok ikke begynt med spinning eller aerobic, ville heller holdt meg til å løpe/gå på tredemølle eller step - ihvertfall ikke noe høyintesivt...
Men duh, snakk med legen eller jordmor, man skal jo ikke slutte å leve fordi man er gravid, men det finnes jo en mellomting :blunke:
Lykke til da!
Jeg er ikk eny-begynner, men lurer på om en kan fortsette å trene som vanlig...altså jeg bruker gå på spinning å body pump å roing.... å Håndball, men det legger jeg på hylla med en gang....
Hei Salt!
Du kan trygt fortsette å trene som vanlig, men det er ikke tiden for å forbedre formen eller sette personlige rekorder om du skjønner!:nikker: Du bør også være litt forsiktig med trening som innebærer hopping, da bekkenet er "løsere" nå enn til vanlig. Spinning er forresten en super måte å trene på når man er gravid, men du trenger ikke å ta ut alt liksom...
Jeg sluttet å trene et par mnd før jeg ble gravid, for å stresse ned før prøverørforsøket, men har begynt igjen nå..ser ingen grunn til å slutte med det så lenge formen er fin!
Lytt til kroppen, slutt om du får vondt, blir svimmel eller føler deg utilpass! Og vær enda mer nøye enn ellers med å drikke masse, og få i deg næring!
Lykke til!!:heia:
:klemme: fra Chiko
For å være helt sikker, kan du jo ta en prat med instruktøren din?
Alle som leder treningsgrupper skal kunne litt om trening for gravide, og alle teningssenter skal ha (kontakt med) en person som kan mye om det.
Kombinerer du instruktørens råd om hva "gravide" kan gjøre, med jordmor/leges råd om hva du spesielt tåler, tror jeg du kan være trygg.
Mener å huske at SATS-sjefen er høygravid selv, og synes stadig det dukker opp gravide instruktører med treningstips i diverse blader og aviser. Så kompetansen deres er sikkert stor.
Tidl. bruker
27-09-2004, 17:20
Det er smart å holde seg i form selv om man er gravid. Men som sagt, bare man ikke tar helt av og presser seg selv! Ungen tar ikke skade av å humpe litt inni der! Det er vel lettere å starte opp treninga igjen etterpå også, når man ikke har sittet i sofaen hele svangerskapet!!
Jeg trener step på 3T, og hun ene instruktøren er gravid! Det er helt nydelig å se på henne..
Trener mest spinning jeg da, og step innimellom!
gomamma'en
27-09-2004, 17:40
Jeg trener styrke og har gjort det fra før jeg ble på vei. Eneste er at jeg har gått ned på intensitet og vekter. Jeg har fått beskjed om at man kan trene alt man har holdt på med i utgangspunktet, men at man skal sette ned tempo og intensitet noe. Man kan eventuelt gå over til trening spesielt rettet på gravide. Trening bør man iallefall fortsette med.
Jeg jobber selv på SATS og det er gravide som trener... Vanntrening er veldig populætr for det avspenner og trener omtrent alle muskler sammtidig...
Skal være litt forsiktig med vekter og tunge ting.. hopping og løping er heller ikke bra... Hør på ditt treningsstudio om de har yoga for gravide...det er en ypperlig måte å få kroppen i form på... Hjelper deg med å takle fødsel bedre også.. Du lærer avspennings måter for hele kroppen, og konsentrasjon... viktig å ha kontroll over kroppen sin... å gå turer er veldig godt for bekken (hvis ikke bekkenløsning) Og ben, ellers så er det jo sunt å være ute i frisk luft...
Hør med lege eller jordmor om de har noen tips... jeg fikk en rekke øvelser jeg enkelt kan gjøre hjemme som styrker bekken, ben armer, rumpe,og magen....
Lykke til men vær forsiktig...:jippi:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.