PDA

Vis full versjon : Om toksoplasmose

Brumleliten
27-09-2004, 21:28
Her om dagen var jeg hos min mor og fikk i oppgave å gi kattene hennes Ormekur. Hun har 3 store katter, alle over 5 kilo. Så jeg satt igang med å gi kattene pille. Men den ene katten ble helt krakilsk og klorte meg flere plasser på henden. Og det rare var at jeg fikk en mega reaksjon på katteklorene. Hovnet opp i fingrene og måtte smøre jodd på for å desinfisere. Så mitt spørsmål er kan jeg da ha blitt smittet av toksoplasmose?? Vet jo at det smitter fra jord, katteavføring, dårlig stekt mat og dårlig vasket grønnsaker. Og at det kan smitte fra fremmede katter. Men kattene til min mor er jo ikke akurat fremmede. Får aldri noen spesielt reaksjon om mine egne katter skulle være uheldig å klore meg. Har testet meg for smitte av toksoplasmose tidligere og er ikke smittet/eller har hatt smitten i kroppen tidligere. Får kanskje bare be om å få ta en ny blodprøve om en tid da å se.

Brumleliten

Lille Ru
27-09-2004, 21:30
Trodde ikke tokso smittet gjennom klor og bitt, men er ikke helt 100% sikker på det altså!
Få legen til å ta en ny test du - det er nok det beste! :nikker:

Tidl. bruker
27-09-2004, 21:46
At kattene er fremmede skal da ikke ha noe å si.

Toxo smitter primært gjennom katteavføring, men det er jo også en mikroskopsik sjanse for at det sitter feks jord i klærne el som inneholder toxo. Men jeg ville anta den er svært, svært liten.

Greit å ta en ny test så slipper man å være bekymra i alle fall :nikker: Selv om det sikkert har gått bra. Om det er sånn at man har blitt smittet, bør man vel ta en kur innen en uke :undrer:

Manga
28-09-2004, 14:50
Jeg trodde også det var avføringa man kunne bli smitta av, men katten kan jo ha jord og skitt på klørna sine. Det har sikkert gått bra, men jeg ville kanskje hørt med legen allikevel og tatt en prøve for å være sikker.

Stinemor-2
29-09-2004, 21:54
Hei !
Siste uken har jeg testet positivt på toksoplasmose, startet pencellin-kur, og venter på fostervannsprøve for å se om også barnet er smittet.
Har derfor lest en del om smitte, men vil selvfølgelig ikke kalle meg noen ekspert...
Jeg kan love deg at det ikke er noe kjekt, så er du urloig ville jeg tatt en prøve.
Det høres imidlertid mer ut som allergi, eller infeksjon fra bakterier det du har fått fra katteklorene. Smitten kommer gjennom munnen, og ikke gjennom blod.

Etter det jeg har funnet ut er vanligste årsak til smitte i Norge faktisk gjennom maten. Rått kjøtt spesielt fårekjøtt og svinekjøtt som ikke er godt nok stekt er ofte årsaken. I tillegg er det fra ikke godt nok vaskete grønnsaker.
Ikke alle katter har toksoplasmose, og har de det, vil katten ha løs mage.
Eggene fra kattebæsj kan imidlertid overleve inntil 2 år i jorda ute. Derfor kan smitten også komme gjennom jorda i hagen.
Aner ikke hvor jeg skulle ha fått smitten fra. Det er helt uforståelig, men hjelper ikke å tenke på det nå. Tar en dag av gangen, og ser hva som skjer.
Trøster meg med at det faktisk bare er 3-4 utav ca 50 toksoplasmose smittete gravide i Norge hvert år som får barn med alvorlige skader. Og det er ikke mye.
Imorgen får jeg vite om barnet er smittet, og dermed kan være skadet. Gjett om jeg får sove i natt.

Klem fra Stinemor-2

Brumleliten
30-09-2004, 15:52
Hei !
Siste uken har jeg testet positivt på toksoplasmose, startet pencellin-kur, og venter på fostervannsprøve for å se om også barnet er smittet.
Har derfor lest en del om smitte, men vil selvfølgelig ikke kalle meg noen ekspert...
Jeg kan love deg at det ikke er noe kjekt, så er du urloig ville jeg tatt en prøve.
Det høres imidlertid mer ut som allergi, eller infeksjon fra bakterier det du har fått fra katteklorene. Smitten kommer gjennom munnen, og ikke gjennom blod.

Etter det jeg har funnet ut er vanligste årsak til smitte i Norge faktisk gjennom maten. Rått kjøtt spesielt fårekjøtt og svinekjøtt som ikke er godt nok stekt er ofte årsaken. I tillegg er det fra ikke godt nok vaskete grønnsaker.
Ikke alle katter har toksoplasmose, og har de det, vil katten ha løs mage.
Eggene fra kattebæsj kan imidlertid overleve inntil 2 år i jorda ute. Derfor kan smitten også komme gjennom jorda i hagen.
Aner ikke hvor jeg skulle ha fått smitten fra. Det er helt uforståelig, men hjelper ikke å tenke på det nå. Tar en dag av gangen, og ser hva som skjer.
Trøster meg med at det faktisk bare er 3-4 utav ca 50 toksoplasmose smittete gravide i Norge hvert år som får barn med alvorlige skader. Og det er ikke mye.
Imorgen får jeg vite om barnet er smittet, og dermed kan være skadet. Gjett om jeg får sove i natt.

Klem fra Stinemor-2
Uff da. Håper inderlig at alt er bra med barnet ditt jeg!!!!!

Skal til kontroll neste uke og høre med legen om jeg kan få ta en ny prøve, eller eventuelt høre hva han synes.

:klemme: Brumleliten