PDA

Vis full versjon : Røntgen tidlig i svangerskapet

Emilia
28-09-2004, 00:14
Heisann.

Jeg lurer på om det er mulig å få et raskt svar på dette;

Jeg var på røntgen med foten min idag, og jeg fikk ikke bly-trekk over meg.
Men jeg kom ikke på at jeg kanskje er gravid, har IKM på onsdag.

Hva kan skje med barnet dersom jeg er gravid?

Jeg ønsker veldig å bli gravid, men jeg vet plutselig ikke om jeg ønsker det denne mnd likevel....

Itchi
28-09-2004, 00:34
Trodde ikke det var farlig, så lenge det ikke skjer gjentatte ganger jeg? :undrer: Er ikke noe lege, men mener å ha hørt at det ikke er skadelig å ta røntgen en gang i løpet av svangerskapet. Men ring legen din å hør allikevel, bare for å få roet deg ned litt, i tilfelle du ER gravid, det hadde jeg gjort :nikker:

LadyBee
28-09-2004, 20:34
Nyere røntgenapparat er ganske nøyaktige, så røntgen av foten har sannsynligvis ikke gjort noe. Vet ikke så mye om skadene på foster, men mener å ha hørt et sted (SG?) at infertilitet hos kvinner kan ha noe med at de var utsatt for røntgenstråling den uken eggcellene ble dannet (husker det kun fordi jeg var akurat så langt på vei da jeg leste det)?

SOL999
29-09-2004, 01:56
Jeg tok røntgen av magen da jeg var 4 uker på vei...Visste ikke at jeg var gravid og legen var veldig stresset da jeg fant ut at jeg var gravid og vi ikke visste kor langt jeg var på vei...

Han sendte meg ned på ultralyd da jeg var 8 uker og nesten 12 uker på vei...
Alt såg fint ut heldigvis...Legen jeg var hos på røntgen sa på forhånd at det nok var liten sjanse at fosteret kunne ta skade men det var en risiko...
Har hatt et helt supert svangerskap og har termin om 2 1/2 uke og er ikke redd for at noe er galt...
Vet at folk har tatt røntgen hos tannlege og de anbefaler jo ikke at du gjør det da...men tror nok det har gått greit med deg hvis du er gravid..:klemme:
Uff ble langt dette...