PDA

Vis full versjon : Hva bør vi gravide unngå?

Lineamor
08-11-2002, 15:18
Jeg vet jeg ikke burde spørre om dette for lista blir vel lang som et vondt år med dårlig samvittighet hos alle og enhver som resultat. Men jeg er jo samtidig redd for at det kan være noe jeg ikke har fått med meg og har ikke lyst til å ta noen sjangser.

Sist jeg var gravid fant jeg en liste med anbefalinger fra Folkehelsa og den synes jeg var ryddig og grei å forholde seg til og inneholdt ikke all den skremselspropagandaen man hører om. Jeg har imidlertid ikke klart å finne den igjen i år, og vet derfor ikke om lista har blitt utvidet siden sist.

Personlig holder jeg meg unna blåskimmelost og myke, hvite oster eks Brie (er ikke helt sikker på om det siste er helt nødvendig), rødt/blodig kjøtt og gravet laks/sushi.
Har også hørt at jeg bør unngå overdreven bruk av varme bad /bastu og at sniffing av kjemikalier ikke er bra (det siste er jo en ypperlig unnskyldning for å slippe å vaske badet.... JIF Baderomsspray lukter rett og slett for sterkt for babyen...)

Hva holder dere dere unna? Noen som har viktige tips?

Hilsen Lineamor 7+3

Trolley
08-11-2002, 16:26
Det du nevner er akkurat de samme tingene som jeg har bestemt meg for å unngå. Har ingen andre ting i tillegg.

Trolley 7+0

liefje
08-11-2002, 16:39
Först av alt: Egg er veldig sunt under svangerskapet. Likevel har jeg hört at vi gravide maa vaere paapasselige med aa koke eller steke eggene skikkelig. Stekt egg minst 3 min. paa hver side - kokt egg minst 7 minutter (hardkokt, altsaa). I tillegg bör vi ikke spise ting som det er raa egg i (f.ex. hjemmelaget majones eller is). Det er pga. salmonella saa vidt jeg vet. Det KAN vaere at dette er en "regel" som bare gjelder utenfor Norge - kanskje eggene i Norge er bedre. Det vet vel noen andre bedre.

Sist men ikke minst bör vi vaere enda flinkere enn vanlig med rensligheten, baade kjökken og bad, selvsagt (som mannen vasker pga. de sterke kjemikalieduftene...) + vaske hendene ekstra ofte for aa unngaa bakterier + vaske fukt/grönt ekstra bra.

Linejenta
08-11-2002, 18:31
er så gla i bløtkokt egg om dagen, skulle gjerne spist det hver dag og gjerne to, jmf mitt innlegg tidligere. Jeg koker det nøyaktig 6 minutter og 10 sekunder da blir det bra da!

Har noen andre svar på om det ikke er så lurt å spise bløtkokte egg?

Klem fra

Voyager
08-11-2002, 18:41
Tror nok du bør legge på femti sekunder på koketida, ingen vits i å leke med ilden....

Egg er jo såååå godt da!

Lineamor
08-11-2002, 21:56
Jeg tror norske egg er ganske trygge i forhold til salmonella, men om det er et usikkerhetsmoment her og om det er stort nok til at vi gravide må holde oss unna bløtkokte egg vet jeg ikke. Er det noen som har fått et svar av lege/jordmor ang. dette eller er det noen som snart skal på kontroll som kan spørre?

Mamemi
08-11-2002, 22:20
I følge jordmor i forrige svangerskap var dette med rå egg bare tull i Norge. Salmonella finnes ikke her! (Om hennes bastante svar er nok til å overbevise andre, vet jeg ikke, men majones og andre usunne preparater gikk i alle fall ned på høykant her i gården likevel. Så også eggedosis.)

agre
09-11-2002, 01:44
Har dilla på makrell i tomat nå.
Noe jeg hater lukten av til vanlig! Men hvordan er den fisken egentlig tilberedt? Er den ok? Den føles ikke rå....:???:

Sonar
09-11-2002, 13:06
Må ærlig innrømme at jeg tenker ikke så masse over ting jeg ikke kan spise jeg :uff: Spiser stortsett det jeg har lyst på uten å tenke over om jeg burde.

Men holder meg unna rått kjøtt (tar biffene godt stekt nå) og vasker grønnsakene litt ekstra godt. Husker når jeg gikk gravid med førstemann, så var det store oppslag om at gravide helst ikke skulle spise oppdrettfisk.... men det er ikke noe stort problem for meg :uff: og vet faktisk ikke om det er slik ennå.

Merker jo jeg er mer avslappet nå enn i første svangerskap også da. Har katt, og første graviditet da tok jeg omtrent ikke i pusen, og doen, ja den måtte min kjære ta. Men nå... ja, pusen koser jeg masse med og doen tar jeg også selv... men vasker meg jo på hendene godt etterpå da.

Agre; tror neppe det er noe problem å spise makrell i tomat. Selv klarer jeg ikke lukten av det (spiser det heller ikke til vanlig da) så ungene (som elsker det) får kun det av pappaen.

Tidl. bruker
10-11-2002, 19:03
Hei!

Her er en link om temaet:
http://www.snt.no/nytt/tema/gravide/rad.html

Lineamor
10-11-2002, 22:39
Takk for kjempenyttig link, Bille!

charlie
11-11-2002, 16:05
ginseng er absolutt ikke bra (jfr. annen diskusjon her), fordi det kan føre til hjertefeil og maskulinisering av barnet (hårete baby, kjønnsbehåring etc.)

rød solhatt skal man visst også ligge unna, iflg. pakningen.

generelt skal man visst sjekke sånne urte-greier, fordi det kan være veldig sunt og bra for ikke-gravide, men ingen god ide for fosteret. det er jo også vanskelig å måle eksakt hvor stor dose aktive stoffer det er i urter, fordi det kan variere så veldig fra parti til parti.

akkurat det med katt og kattedo var legen min VELDIG streng på, enda jeg sa at jeg ikke har katt. man burde vel bruke hansker, ville jeg tro? toksoplasmose kan føre til fosterskader.

ellers tror jeg jeg har greid meg bra så langt, spiste røkelaks før jeg visste at det var fy, men prøver nå å holde min sti ren.

men pga. kvalme blir det jo litt usunne ting innimellom, da - når jeg er skikkelig kvalm klarer jeg bare cola.... (og hurra! sa tannlegen....)

:uff:

Moy
11-11-2002, 17:08
Det er ikke nødvendig å holde seg unna alle typer myke oster! Det er bare de som er laget av upasteurisert melk som gravide ikke skal spise - og de er godt merket i Norge! Så jeg spiser brie og andre myke oster med god samvittighet når de er laget på pasteurisert melk.

Ninni