Vis full versjon : mulig svangerskapsdiabetes,hjertesukk..
hei! Jeg er litt bekymret,fordi jordmora oppdaget litt sukker i morgenurinen. Jeg må sjekke dette videre på sykehusets laboratorium. Dvs.jeg må ha fastende mage og komme en dag og ta glukosebelastning. Kjedelig beskjed.
Det trenger ikke bety at jeg har diabetes,men jeg fikk streng beskjed av jordmor til ikke å spise noe sukker på en stund. Til og med juice mente hun var for søtt.. Det irriterte meg da jeg leste på blåbærjuicen jeg har i kjøleskapet,der det står ingenting om sukker i innholdsfortegnelsen,tenk 100% JUICE.
Riktignok hadde jeg og i forrige svangeskap og et tilfelle med sukker i urinen,og det ble ikke tatt så ille opp,måtte bare levere ny urinprøve neste dag. Den prøven var fin,og ingen formaninger fulgte med. Ikkke er jeg noen sukkermoms heller. Jeg drikker sjeldent brus,og spiser lite kaker og godteri.
Ja,ja,vektmessig ligger jeg heller ikke så verst.
Fortvilet :mumle: Noen som har opplevd noe lignende?
Ja. Har opplevd noe lignende. Forsåvidt. Det ble oppdaget sukker i urinen min rundt uke 27. Hadde da hatt fine urinprøver så langt. JM spurte om jeg drakk mye brus... Noe jeg ikke gjør. Er ikke så glad i det. Jeg slapp unna med ny urinprøve på legekontoret et par dager senere, da var prøven helt fint.
Holdt meg da unna alt med sukker. Damen på legekontoret sa faktisk at disse prøvene er ganske sårbare, så det kan ha vært noe jeg hadde spist. Forsøker å være forsiktig med sukker nå også, men det er faktisk ikke så lett. En ting er å holde seg unna godis og ting som det er innlysende at inneholder sukker, men tenk på alle matvarene vi har i oss som inneholder mye sukker. Etter denne episoden droppet jeg frokostblandingen og begynte med hjemmelaga havregrøt i stedet, uten noen form for tilsetting. For eksempel.
Nå drikker jeg mye vann, og håper at det hjelper for å rense systemet. Drikker kun et halvt glass juice om dagen.
Skjønner godt at du er frustrert! Det ble jeg også! Er nok en del her inne som har tatt sukkerbelastningstesten, men de jeg har lest om, har kommet ut med bra resultat, dvs ikke svangerskapsdiabetes.
:klemme:
Hei Lyset
Jeg :liste: meg inn her og svarer deg..
Jeg fikk diagnosen da jeg var 34 uker. Hadde til da ikke noe spesielt mye sukker i urinen.
Det var så sent i svangerskapet og var ikke så alvorlig at jeg slapp heldigvis sprøyter.
Men jeg måtte gå over på sukkerfri diett :mumle: (dette var sommeren for 2 år siden som var vannvittig varm)
Jeg ville bare si at jeg fikk beskjed om å ikke spise melkeprodukter også.
Kun 1 glass melk til dagen og helst ikke oster på skiven.
Ikke frukt (kun 1 til dagen) heller :mumle:
Lillejenta måtte overvåkes de første døgnene etter fødselen pga. blodsukkeret.
Hverken hun eller jeg har noe av dette i dag.
Ps. Jeg fikk beskjed om å hverken drikke vann eller spise noe før belastningstesten.
Lykke til videre, Lyset !
Tigermamma
03-10-2004, 19:20
Venninnen min hadde svangerskapsdiabetes, og måtte gå på svært streng diett - omtrent som Fedon Lindberg. Dvs. at hun ikke kunne spise lyst brød heller. Hun måtte stikke seg i fingeren og måle blodsukkeret hver dag også. Men det var jo noen fordeler da. På slutten av svangerskapet gikk hun ned i vekt... (og hun hadde jo ekstra kontroller - og :baby: fikk det han skulle)... og vel en uke etter fødselen veide hun det samme som før hun ble gravid.
Sommerjente
07-10-2004, 13:11
Jeg var hos LM i dag og fikk samme beskjed, litt sukker i urinen. Ikke akkurat noe å bli i godt humør av... Fordi jeg også hadde tegn som tydet på urinveisinfeksjon fikk jeg beskjed om å ta ny prøve og dra til legen med den imorgen. Håper sukkeret er borte til imorgen!!
Jeg har omtrent ikke drukket brus eller spist snop i løpet av svangerskapet, men har vel spist litt for mye fruktyoughurt, og der er det jo endel sukker, desverre. Får holde meg til vann og grovt brød i dag, da.... Sukk!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.