PDA

Vis full versjon : Hemmorider,- hjelp!

Uregistrert
04-10-2004, 10:11
Heisann,

er nok i feil forum, men trenger litt hjelp. Fødte datteren min i mars, og fikk hemmorider på slutten av svangerskapet, og en hang igjen etter fødslen. Smurte litt nå og da, men den var ikke vond så tenkte ikke så mye på det. Nå er datteren min 7 mnd og den er der ennå....gjør fortsatt ikke vondt, men planlegger å bli gravid igjen snart...og er redd ting skal bli verre. Hva gjør man når man har hatt den der lenge????

Hjelp hjelp!

Uregistrert
04-10-2004, 11:47
Hei, hei.
Jeg hadde samme problem da jeg var gravid med tvillinger. Spørsmålet klassifiserer så ABSOLUTT til "pinlige spørsmål"- spalten. Det er jo ikke morsomt, det er en av våre få tabuer, og reaksjonene fra helsevesenet kan jo være så som så... Jeg ble henvist til Aker sykehus, og etter ca. 8 mnd. etter fødsel fikk jeg time. Legen der, -en ung turnusjypling ;-), skjønte ikke hva som var problemet så lenge det ikke var betent lenger. Og som han sa: "Det er jo ingen som skulle se meg der....". Lett rødmende, i gynekologstol, følte jeg da for å synke langt ned i jordens indre... En overlege, med mage/tarm-lidelser som spesialområde, kom innom tilfeldigvis, tok en kikk, og sa det ikke var hemmorider men polypper. (Hittil hadde alle antatt at det var ubetent hemmoride) Altså- hemmoridene fra svangerskapet hadde trukket seg tilbake, og det som stakk frem var polypp - noe som vanligvis er lenger opp i tarmkanalen. Han fant fram skapellen og snittet den vekk. Med meg fikk jeg en bedøvende salve som jeg skulle smøre på når jeg skulle på do. Jeg tror jeg gråt i en uke hver gang jeg måtte på do. Det var utrolig ubeskrivelig smertefullt. Og resultatet var vel heller ikke mye å skryte av, sett fra et estetisk perspektiv....

Nå er jeg gravid igjen, og bekymrer meg også for om hemorridene vil komme tilbake. Men det er en stor forskjell, forrige gang ble jeg som alle tvilling-gravide sykemeldt i uke 25, og selv om jeg var i god form ble jeg veldig passivisert av den enorme magen, kynnere i tide og utide etc. Så aktivitetsnivået var veldig lavt. Derfor også dårlig fordøyelse, og hemorrider.

Nå jobber jeg fullt, har 2 treåringer å løpe etter, og et høyt aktivitetsnivå. (er i uke 30). ingen tegn til tilbakefall så langt.
Hemmorider henger sammen med liten aktivitet, lite drikke, dårlig fordøyelse. Så mitt råd er: ikke passiviser deg selv, husk å drikke mye vann, og spis mat som fremmer fordøyelsen. Evt. i kombinasjon med te ifra helsekostbutikker med en viss lakserende effekt... Det viktigste tror jeg allikevel må være å være aktiv, ikke løpe maraton, men gå turer etc.

Lykke til!

Åshild
04-10-2004, 11:50
Heisann,

er nok i feil forum, men trenger litt hjelp. Fødte datteren min i mars, og fikk hemmorider på slutten av svangerskapet, og en hang igjen etter fødslen. Smurte litt nå og da, men den var ikke vond så tenkte ikke så mye på det. Nå er datteren min 7 mnd og den er der ennå....gjør fortsatt ikke vondt, men planlegger å bli gravid igjen snart...og er redd ting skal bli verre. Hva gjør man når man har hatt den der lenge????

Hjelp hjelp!
En kremkur vil nok hjelpe hvis du ikke er for hardt angrepet!! De kan også fjernes kirurgisk hvis du er veldig plaget!!:lykketil: :klemme:

Vilaela
04-10-2004, 12:00
Ikke at jeg har så innmari peiling, men...

Du må nok antagelig fjerne dem kirurgisk siden de ikke er "nye", ja. Snakk med legen din om det. Han/hun skal ta deg på alvor!

I Nylander-boken står det litt om hvordan man kan unngå at hemorider størkner. Har skrevet litt om det i denne tråden:

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=103095&highlight=brunslusen (http://http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=103095&highlight=brunslusen)

God bedring!! :klemme:

Nemix
04-10-2004, 12:13
Heisann!

Har vært plaget at hemorroider siden jeg var 18 ( av en eller annen grunn )
Jeg har ikke barn fra før men har iallefall fått veldig bra trening når det gjelder dette. Mine var stort sett innvendige og gjorde forferdelig vondt. Noen ganger så vondt at jeg måtte sykemeldes. Her er mine råd:

- hvis du ikke har oppsøkt lege, gjør det nå. De er veeeldig diskrét ved undersøkelse av hemorroider.
- hjelper det ikke med vanlig salve ( Alcos Anal ) får du en sterkere medikament foreskrevet på resept av legen. Finnes i både salve og stikkpiller men stikkpillene hjelper best.
- Kjerringråd: smør med honning, legg på kalde omslag.
- legene anbefaler ofte at en klemmer klumpen flat og dytter den inn igjen.
( du vet sikkert at hemorroide er en utvidet blodkar og reagerer på å bli klemt sammen eller utsatt for kulde )

Du sier at din henger og ikke gjør vondt. Det jeg tror har skjedd er at blodet i denne har størknet slik at den ikke kunne trekke seg tilbake. Her tror jeg at du må operere vekk men jeg er ikke lege. ( dette er en rutineoperasjon som mest sannsynlig kan fjerne problemet for godt - altså at du aldri mer får hemorroider )

Lykke til! :klemme:

shorty
04-10-2004, 12:33
Fikk det under forrige svangerskap men har også vært plaget med det tidligere. Jeg drikker mye vann og trener mye så det er ikke alltid det hjelper....

Jeg står nå i kø på sykehuset for å få det sjekket. 3-6 mnd ventetid sa de men d er nå 7 mnd siden. Venninnen min gikk på privat klinikk og innen en uke var hun operert og smertene borte. Så blir du plaget - ikke still deg i den offentlige køen!!
De 'ytre' blir sjeldent fjernet om de ikke er plagsomme - men de 'indre' er oftere betent og blir som regel tatt bort med et enkelt inngrep.

Rart hvordan noe som er så 'normalt' blir et tabu.....:undrer:

dazzl3d
04-10-2004, 13:10
Enig med Shorty her; et høyt aktivitetsnivå er ikke noen garanti mot å få hemorroider, selvom det nok kan hjelpe.
Å fjerne hemorroider kirurgisk er heller ingen garanti for at du ikke kan få nye.

Det aller beste for å unngå å få dem er nok å forsøke å unngå treg mave/forstoppelse og drive knipetrening. Har du først fått dem, så er stikkpiller og salve et godt alternativ, men da er det lurt å komme raskt i gang med behandling mens de ennå er myke.
Vær obs. på at flere av de vanligste salvene ikke skal brukes i første trimester i svangerskapet!