PDA

Vis full versjon : Tredjemann er en luring?

Lillian
11-08-2002, 18:26
Trodde gjøken var en luring, jeg! :luring:

Men så har jeg hørt at tredjemann også kan være det.. så da venter jeg ifølge den teorien en liten luring i november! :D

Vi har jo visse "tommelfingerregler" på fødslene til førstemann og andremann, og disse har jeg fulgt:

:birth: Førstemann kom etpar dager etter termin og brukte sånn passelig lang tid (fra morgen til kveld, sånn omtrent).
:birth: Andremann (dame!) kom etpar dager før termin og brukte kjempekort tid (halvannen time fra start til slutt).

:mhmm: Hva kan jeg forvente med denne luringen? Noen som har erfaringer?

Tuppa
11-08-2002, 22:17
Jeg har hørt akkurat det samme som deg. (Både det om gjøken og det om tredjemann :D )
I tillegg har jeg ei venninne som er jordmor som kan bekrefte dette i enkelte tilfeller :soh: Jordmødrene spretter ikke akkurat opp når en tredjegangsfødende kommer inn - annengangs er visst mye lettere... Jeg vet ikke hvor sant dette er, men bak spøken ligger visst litt alvor.

Hun sier det letter kan oppstå komlikasjoner fordi moren kan ha gått med maserier over flere dager og blitt sliten pga. det. Dermed har man ikke så mye krefter igjen til sluttspurten da turboen virkelig må settes inn.
Men igjen - dette er jo så individuelt. Det behøver ikke hende i det hele tatt ;)

Men jeg må si jeg er litt småengstelig for denne fødselen :gal2:
Vi får håpe på det beste og forvente det verste ;)

Maline
12-08-2002, 12:14
Har også hørt akkurat det samme som deg!!
3=LURING!!!!

..eller at de skal være verre enn de andre....brr...
jeg venter "kun" nr 2..men lurer veldig på den til og med!

Lillian; ettersom det gikk så fort med nr.2 - revnet du mye?????

:gal2:

Lillian
12-08-2002, 12:30
Nja, mye & mye... Jeg revnet vel mer med førstemann. Men nok allikevel. Problemet med at det gikk så fort var at jeg ikke visste hvor langt jeg hadde kommet i fødselen. Jeg trodde jeg ventet på 4 cm åpning og smertelindring da pressriene begynte. Fikk litt panikk da. Så sånn sett kan godt tredjemann være litt lur og bruke pittelitt lenger tid så mor kan få henge med i svingene.. ;)

opus
12-08-2002, 17:10
Min erfaring er at det har gått fortere og fortere for hver fødsel:D
Så da får du det travelt, Lillian, hvis det stemmer...

Fødesel 1 tok 26 timer :leiseg:
Fødsel 2 tok 8 timer:gal2:
Fødsel 3 tok 2 timer :???: :bonk: :eek:
- alle regnet fra aktiv fase i åpningperioden.

Jeg spurte også jordmor hvordan hun mente en evt fjerde fødsel ville forløpe.Hun mente at det antakelig kom til å gå enda fortere, selv om det ikke var noen garanti for det da.

Men det skal sies at rask fødsel er å foretrekke framfor seigpining i timesvis :uff:

Lykke til med fødselen!

Lillian
12-08-2002, 17:26
Kansje like greit at jeg skal føde hjemme da, så slipper jeg å føde i bilen på vei til sykehuset.. :eek:

Eller kansje jeg bare byttet om på rekkefølgen, sånn at 8-timersen og 2-timersen er overstått og igjen har jeg ...26-timersen! :eek::eek:

Nei, da er jeg enig i at kjappe fødsler er å foretrekke fremfor seigpining! ;)

Siw Anita
13-08-2002, 13:37
Hei Lillian!
Jeg venter min tredje nå i februar.
Første fødsel brukte jeg 7 1/2 time og han kom til 4 dager før tiden. Andre mann hun kom til 8 dager før tiden og henne brukte jeg 3 timer på.Så nå blir det litt spennende å se hvor langt tid det tar nå da med tredje mann.Husker så godt smertene etter andre mann,hvor jævlige de var,disse etter veene i en hel uke etter fødsel,det var et mareritt.Håper det ikke blir så ille etter denne fødselen da:baby: Lykke til videre da Lillian:klem:

Lillian
13-08-2002, 13:45
Lykke til du også Siw. Vi får håpe det går fort og greit denne tredjegangen, men bare ikke for fort! ;)

Etterriene kan jeg også styre min begeistring for! :uff:

Tidligere bruker
13-08-2002, 13:56
Hei Lillian.

Her er mine erfaringer.

Nr 1 (jente) Ble født 3 dager over termin. Fødselen var lang og tok 48 timer.

Nr 2 (jente) Ble født 18 dager over termin. Fødselen kan du lese om på forsiden. Den endte i hjemmefødsel som ikke var planlagt. 12 timer tok det fra start til mål.

Nr 3. (gutt) Ble født 4 dager over termin. 9 timers fødsel. Hadde litt vondt da hodet stoppa i hullet. Men grei fødsel.

Nr 4. (gutt) Ble født på termindagen. 6 timers fødsel og ganske grei.

Så mine erfaringer sier at nr 2 var en luring:)

:klem:

bolla
14-08-2002, 02:06
Hei, dette er min 3 fødsel, og jeg er like spent som dere andre.
Min førstefødte(sønn) kom 10 dager etter termindato, og den fødselen tok 6 timer.
Min andre fødsel(også sønn) hendte 5 dager etter termindato, og den fødselen tok 3.5 time.
Håper på rask fødsel denne gangen også :birth:
da førstemann kom fikk jeg epidural, fordi jeg var så redd for smertene::blush:
Med andremann gikk det så fort for seg at da de skulle gi meg en smertestillende sprøyte så var det for sent, og jeg måtte føde uten noenting. Heldigvis hadde jeg ikke smerter og det gikk helt fint. Håper jeg får en like fin opplevelse denne gangen, selv om jeg både gruer og gleder meg til fødselen nå.

Lykke til alle sammen.
Klem fra Bolla og nurket.(30+3)