PDA

Vis full versjon : Noen gravide helsearbeidere der ute?

Vanfær
05-10-2004, 21:22
Heisann alle sammen! Jeg er sykepleier, og gravid i uke 20. Har 100% stilling, og lurer litt på hvordan dere andre har det, og hvordan dere løser hverdagen i helsevesenet? :undrer:

Selv begynner jeg å kjenne det i bekkenet nå. Spesielt hvis jeg går i trapper, etter tunge stell og skiftarbeid. Kombinasjonen seinvakt - tidligvakt begynner å ta ordentlig på kreftene nå. Når jeg kommer hjem etter tidligvakten må jeg nesten legge meg strak ut på sofaen jeg, og rett og slett hvile hele ettermiddagen hvis jeg skal ha sjans til å komme meg på jobb dagen etter. Og det synes jeg jo er litt trist, for jeg har jo en aktiv toåring her, og jeg vil jo så gjerne leke mer aktivt med henne på ettermiddagen :sukk:

Å jobbe fem-seks vakter i strekk tar også på kreftene, og bekkenet er ferdig etter fire dager (som i dag, da jeg måtte vagge meg til bussen, og kom meg bare halvveis over lyskrysset før det ble rød mann igjen :uff: ).

Stort sett går det greit MENS jeg er på jobb, men det er mot slutten av vakten, og når jeg kommer hjem at jeg virkelig kjenner det. Hver morgen våkner jeg og føler meg liksom "frisk" igjen, og går på med nytt mot - med samme resultat etter hver vakt de siste ukene - utslitt! :urk:

Det er ennå et par uker til jeg skal til legen, men jeg sitter altså her og tenker - jeg bør kanskje legge en slagplan for helsen min? Det er ikke tvil om at en føler seg litt lit bry når en arbeider på en liten enhet der vi stort sett kun er to eller tre på jobb, og det MÅ gå utover de andre jeg går sammen med dersom jeg ikke gjør min del... :sukk:

Noen som kjenner seg igjen? (obs... dette ble visst litt langt - takk for at du leste det :klemme: )

Connecta
05-10-2004, 21:27
Hei du!
Jeg tar ei og anna vakt på sykehjem, men kaster inn håndkleet med det samme. Til vanlig er jeg helt skutt etter ei vakt. (Jobber som dagmamma 9 timer om dagen 5 dager i uka i tillegg) 5-timersvakter på kjøkkenet kan jeg kanskje ta, men ikke i stell, med mye bøying, tunge løft osv. Men nå er jeg så uheldig å ha bekkensmerter allerede.... Jeg har prøvd å få tak i avd. leder i flere dager nå, for å si ifra at jeg ikke kan ta fredagkveld/lørdagmorgen denne uka...

Arwen1
05-10-2004, 21:28
hei jeg er også sykepleier og jobber 100% på sengepost. er veldig spent på hvordan dette skal gå, vil nok prøve og holde meg unna de tyngste løftene, og være flink til og bruke hjelpemidler, tenke på riktig stilling osv.

noen tips til meg om hvordan legge opp dagen?? lurer på om jeg skal få meg fritatt for nattevakter iallefall
vil jo jobbe lengst mulig :nikker:

arbeidsgiver har plikt til og tilrettelegge arbeidet for deg

Vanfær
05-10-2004, 21:38
hei jeg er også sykepleier og jobber 100% på sengepost. er veldig spent på hvordan dette skal gå, vil nok prøve og holde meg unna de tyngste løftene, og være flink til og bruke hjelpemidler, tenke på riktig stilling osv.

Dette har jeg også tenkt en del på, og prøver å tilrettelegge dagene mine så godt det går på denne måte. Alltid heise opp sengene i riktig høyde under stell og sånt - egentlig en selvfølge, men jeg har ikke alltid vært så flink til dette ;)

noen tips til meg om hvordan legge opp dagen?? lurer på om jeg skal få meg fritatt for nattevakter iallefall
vil jo jobbe lengst mulig :nikker:

Jeg byttet faktisk jobb i uke 12 av svangerskapet, og med den nye jobben slipper jeg nattevakter uansett. Men i den jobben jeg hadde arbeidet jeg en god del natt, og følte allerede da at det ble slitsomt med f.eks. nattevaktshelg. Hadde min siste tre-netter-på-rad i uke 12, og er glad det var den siste i dette svangerskapet! Nattevakter tar på krefene, og jeg anbefaler deg å kutte nattevakter så snart du føler at de blir et problem for deg :klemme:

arbeidsgiver har plikt til og tilrettelegge arbeidet for deg

Det er jeg klar over, men det er lettere sagt enn gjort :uff: Jobber som sagt på en liten enhet, og det innebærer at vi stort sett kun er to eller tre på vakt. Enda færre i helgene enn i uken, så det er vel helgevaktene jeg fykter mest slik det er i dag. Begynte jo nylig i ny jobb, og avdelingslederen min har vært sykemeldt omtrent siden den dagen jeg begynte, så da har det vært litt vanskelig å gjøre noe med situasjonen. Prøver å holde meg unna de tyngste stellene, men det er ikke alltid det lar seg gjøre uten at det går utover medarbeiderene mine - og det er jo det som gjør det hele så vanskelig - ikke sant? Å trekke på støttestrømper er for tiden mitt verste mareritt ;)

Takk for svaret forresten, og lykke til! :klemme:

Tidl. bruker
05-10-2004, 22:14
Jupp. Jeg er sykepleier. Det er tilrettelagt på jobben hos meg. Jeg er bla ikke med i stell og har tilrettelagte arbeidsoppgaver. Er også sykemeldt sånn at jeg ikke jobber to dager på rad og har mulighet til å jobbe en halv dag i ny og ne om jeg kjenner at denne dagen går bare ikke.

Vil forøvrig anbefale deg å lese her:

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=106295

Det står også mye om dette i Sykepleien som kom i dag.

Tidl. bruker
05-10-2004, 22:15
Her har jeg skrevet mye om tilrettelegging og alternativer, rettigheter og krav, samt ansvarsområde :

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=106295

Vanfær
05-10-2004, 22:22
Det står også mye om dette i Sykepleien som kom i dag.

Takk for svar! Jeg leste artikkelen tidligere i dag, og det fikk jo hjernecellene mine i ekstra aktivitet på dette området ;)

Vanfær
05-10-2004, 22:24
Jupp. Jeg er sykepleier. Det er tilrettelagt på jobben hos meg. Jeg er bla ikke med i stell og har tilrettelagte arbeidsoppgaver. Er også sykemeldt sånn at jeg ikke jobber to dager på rad og har mulighet til å jobbe en halv dag i ny og ne om jeg kjenner at denne dagen går bare ikke.

Hvordan gjennomfører du dette rent praktisk? Er du 40% sykemeldt eller tilsvarende? I hvilken uke begynte du med tilrettelagt arbeidsoppgaver og arbeidstid? Begynner å kjenne på kroppen at det snart er på tide for meg...

Igjen - takk for svar :klemme:

Tidl. bruker
05-10-2004, 22:30
Jeg begynte med dette i uke 20 og var 40% sykemeldt. Dvs jeg jobbet mandag, onsdag og fredag. Og hadde jeg jobbehelg, jobbet jeg ikke hele helga og ikke to dager på rad.

Nå er jeg 50% sykemeldt. Da jobber jeg i utgangspunktet tre dager i uka på samme måte, men har en halv dag til gode som jeg putter inn det jeg ser at jeg har behov for det der og da.

Men du må ikke bli sykemeldt, du har krav på tilrettelagte arbeidsoppgaver, og Svangerskapspenger om de ikke kan tilrettelegge eller omplassere deg etter ditt behov.

Men jeg ville nok anbefalt deg en gradert sykemeldint og tilrettelegging siden du begynner å kjenne det i bekkenet. Du skal vare 20 uker til og etter fødselen også, vettu`. Og sånne signaler må man ta på alvor.

Vanfær
05-10-2004, 22:38
Jeg begynte med dette i uke 20 og var 40% sykemeldt. Dvs jeg jobbet mandag, onsdag og fredag. Og hadde jeg jobbehelg, jobbet jeg ikke hele helga og ikke to dager på rad.

Nå er jeg 50% sykemeldt. Da jobber jeg i utgangspunktet tre dager i uka på samme måte, men har en halv dag til gode som jeg putter inn det jeg ser at jeg har behov for det der og da.

Men du må ikke bli sykemeldt, du har krav på tilrettelagte arbeidsoppgaver, og Svangerskapspenger om de ikke kan tilrettelegge eller omplassere deg etter ditt behov.

Men jeg ville nok anbefalt deg en gradert sykemeldint og tilrettelegging siden du begynner å kjenne det i bekkenet. Du skal vare 20 uker til og etter fødselen også, vettu`. Og sånne signaler må man ta på alvor.

Tusen takk for nyttig svar! :nikker: Jeg tenkte jeg skulle ta en prat med avdelingslederen min når hun (forhåpentligvis) blir friskmeldt på mandag, og så skal jeg ta med meg det jeg får ut fra samtalen og legge en plan når jeg skal til legen om to uker. Å kunne arbeide halve helger er absolutt et forslag jeg skal ta med meg. Samtidig vil jeg be om flere fristiltvakter, der jeg har sykepleierfaglig ansvar for flere avdelinger i byen, samtidig som jeg slipper å ta de tyngste morgenstellene. MM... nå kverner hjernecellene mine godt du :fnis:

(Forrige svangerskap hadde jeg ingen problemer med bekkenet, så jeg var i aktivitet frem til dagen før fødselen. Riktignok var jeg fremdeles student da, men jeg var i praksis fire dager i uken nesten frem til fødselen, og på skolen fulltid etter det. Denne gangen begynte jeg å kjenne det i bekkenet allerede rundt uke 10-11.)

Så takk takk Berta, for at du ville dele dine erfaringer med meg! :blomst:

Amanas
06-10-2004, 06:10
Jepp en helsearbeider her og :tøff:

En helsearbeider på jobb faktisk :)

Jeg jobber i en 75% nattevaktsstilling og det har for det meste gått utrolig bra :)
Men for noen uker siden begynte det å ta på og jeg var utrolig sliten, satt på jobb og grein meg gjennom nattevaktene for jeg var så utrolig sliten og begynte å verke i ryggen som og gikk over til magesmerter.
Men alikevell var jeg så sta og fortsatte og tenkte dette skulle jeg klare, fikk jo hørre fra legen at graviditet, nei det var ingen sykdom.
Til slutt fikk de her inne i desemberklubben meg til å innse at jeg ikke kunne fortsette på den måten.
Så ved forrige legekontroll for to uker siden fikk jeg meg en liten sykemelding, 25%, som tilsvarte 6 vakter ut svangerskapet.
Ringte til sjefen og vi fikk ordnet og tilrettelagt, så nå har jeg to vakter i uken frem til permisjon, så maks to nattevakter etter hverandre :)

Dette har gjort utrolig godt med meg, jeg er blitt en helt annen person og humøret er blitt bedre og ryggen fin igjen :)

Så er det noen helsearbeidere så føler seg slitne så anbefaler jeg dere til å få dere litt sykemelding, det er ingen som takker dere for at dere sliter dere helt ut, det innsåg jeg til slutt!!
I tillegg skal en jo ha et liv utenom jobben og ikke være helt utkjørt og nede i kjelleren når en endelig går ut i permisjon :)

Dessuten har arbeidsgiveren rett til å tilrettelegge arbeidet så en fungerer best mulig i arbeidet :)

Sjøstjerne
06-10-2004, 08:00
Er også sykepleier og jobber på sengepost. Har vært sykemeldt i 4 uker nå, siden uke 29, pga bekkenet mitt. Har hatt smerter i bekken/ rygg bare jeg har vært i butikken en liten tur, så tror ikke jeg kommer tilbake til jobb før fødselen...

Før uke 29 fikk jeg tilrettelagt arbeidsoppgaver, dvs at jeg var gruppeleder istedet får å være med ut i stell. Det gikk litt lettere da, men det er ikke alltid det er like lett å ikke hjelpe til i stell hvis det er mye å gjør. Jeg erfarte at de fleste (av arb. kollegaer) tenker mest på seg selv, og spurte meg om hjelp til "tunge" oppgaver allikevel, noe som ikke var godt for bekkenet mitt.. Det resulterte til at jeg ble 100% sykemeldt.

Så det jeg vil fram til er at selv om avdelingsleder kommer med lovord om å tilrettelegge, er ikke dette så lett i virkeligheten. (nå må det jo sies at vi var 5 gravide på jobben, og det kan bli litt mange å ta hensyn til...). MEN uansett bør du prøve å få et tilrettelagt opplegg så fort som mulig slik at du ikke presser kroppen din slik at du ender som meg...

Men ihvertfall: Lykke til med graviditeten!!!

Kengu
06-10-2004, 08:35
Jeg er hjelpepleier, og jobba på sengepost da jeg var gravid med min første.
Jeg hadde 100 % stilling (50 natt, 50 dag).
Utover i svangerskapet ble jeg mer og mer plaga med bekkenet, og hadde det slik som Vanfær beskriver. Arbeidsdagen gikk tåelig greit, men skifting på senger, bæring av matbrett osv. var veldig ubehagelig. Etter endt arbeidsdag måtte jeg ligge på sofaen resten av dagen, og hadde store problemer med selv å sette meg ned på do.
Legen min ville ikke sykemelde meg, og tok meg overhode ikke på alvor.

Min mening er at man skal først og fremst fungere hjemme, så på jobb, ikke omvendt.
For å bli så bra som mulig etter svangerskapet, er det viktig at man tar det med ro, og ikke pusher bekkenet mer enn man klarer når man er gravid.

Nå er jeg gravid med nr. 2, og har vært sykemeldt siden uke 4.
Jeg klarer ingenting her hjemme, selv bare det å sitte i sofaen er vondt.

Ta vare på deg selv, og ungen din. Du får absolutt ingenting igjen for å slite deg ut på jobb!

_Tove_
06-10-2004, 11:36
Det var visst endel gravide helsearbeidere her:nikker:

Jeg er sykepleier og jobber i tre delt turnus.. etter ca 3 mnd sluttet jeg med nattevakter. Og nå er jeg sykemeldt 20 %, får tilrettelagt 30%, og jobber vanlig 50 %. Det er ikke verdt å slite seg helt ut.

Lykke til videre Vanfær.

Maja28
06-10-2004, 12:47
Jeg er også sykepleier og jobber på en kirurgisk sengepost. Også her er høyt tempo og bestandig overbelegg. Jobbet fullt til jeg var 21 uker, da måtte jeg melde pass. (Fikk en liten blødning etter en særdeles hektisk vakt)

Siden det har jeg ikke kommet ut i jobb igjen. Tilrettelegging er vanskelig, så og si umulig på min post. Vi er allerede underbemannet, og trenger ikke en person som er der uten å være der 100%. Det har blitt diskutert, og resultatet var at det ikke ville fungere der. Vi har allerede eget personal som tar seg av telefoner og journalarbeid.

Jeg skulle gjerne vært i jobb, for dagene blir lange. Så er det mulighet for tilrettelegging er det sikkert et supert alternativ:nikker:

Ta vare på deg selv, ikke en sjel takker deg for at du sliter deg helt ut!!

cecca
06-10-2004, 12:48
I forrige sv.skap jobbet jeg på Ullevål, og der fikk jeg aktiv sykemeldi, slik at de måtte legge opp bedre dager for meg, og at når dagen nærmet seg slutten, og jeg var mest sliten, kunne jeg faktisk sette emg emd god samvittighet, uten å tenke på at nå gjør egentlig noen andre den jobben jeg skulle gjordt!

Lykke til videre og håper du finner en løsning på dette i samarbeid med legen og avd.spl.