PDA

Vis full versjon : Her kommer jeg!

vår
18-08-2002, 12:34
Jeg heter Vår og går med verdens beste hemlighet i magen. Etter bare to runder kunne vil konstatere at noe var på gang, og det er jeg utrolig glad for. Nå melder jeg meg inn i aprilklubben, med termin 20 april.

Slenger på et par spørsmål: Noen som vet hva som er ideelt som kosttilskudd, tar multivitamineral, folsyre og 350 mg e vit. Er litt redd for å overdrive.

Skal etterhvert bestille ny lege time ca uke 12. Er det vanlig å høre hjertelyd da? Ellers bestiller jeg litt senere, hadde jo vært moro å høre liv.

:) Vår 5+4

Vianne
19-08-2002, 01:47
Hei!

Gratulerer med den lille i magen!

Ang. vitamin-tilskudd så har jeg ikke så veldig peiling, men jeg tar folsyre, jerntab., b-vit.

Husker ikke helt når jeg hørte hjertelyden sist, men det var rundtom uke 12, tror jeg. Eller kanskje senere?;)
Ville bestillt time rundt uke 10, det er et eller annet de sjekker på GU. Tror det er noe med livmortappen.
Hør med legekontoret, noen vil helst ha deg tidlig inn, andre sent.

Tingeling
19-08-2002, 01:53
Hei og velkommen Vår.

Først vil jeg gratulere deg med to blå. Dernes vil jeg medelle at jeg har IKKE greie på kosttilskudd. Tar kun folsyre jeg.

Sist svangerskap hørte vi hjertelyden i uke 14 (tror jeg). Legen ville helst ikke gjøre det, for han sa at det kunne være for tidlig og han ville helst unngå at jeg ble unødvendig bekymret.

Jeg hadde ikke en GU under hele graviditeten, så det tror jeg er litt forskjellig fra lege til lege og sted til sted.

Gaupa
19-08-2002, 23:43
Hei vår :vink:

Gratulerer så masse med :baby: i magen, og velkommen hit til aprilklubben! Håper du får et fint svangerskap :)

Jeg tar tran til vanlig (med sitronsmak :p ), så det eneste jeg tar i tillegg nå er folsyre.

Iset
20-08-2002, 00:46
hei:)
kom bare over dette innlegget, for jeg blir kanskje med dere i morgen:) (er 11 dager over tiden, skal teste i morgen tidlig)

jeg er jo helsekost faghandler, og kan anbefale dette:

*Spektro multivitaminer med jern (andre bra typer er Synergi Line, og Sunshine Super Supplemental). dårlige typer er de du kjøper på dagligvaren, som feks kostpluss og VitaMineral, de er syntetiske og blir IKKE tatt skikkelig opp i kroppen. penger rett i do, bokstavelig talt.

*Ikke ta folin alene, men sammen i et B komplex, da B vitaminene alltid opptrer i grupper i naturen, og blir best tatt opp i kroppen når de er sammen. men tar du 2 stk spektro daglig (det gjør jeg) så kan du droppe folinen, da spektro inneholder 200 mcg pr tablett.

*omega 3, 6 og 9. (nyere forskning konkluderer med at omega 6 er like vitkig for barnets hjerne som omega 3). Udos Choice er et meget bra alternativ. den inneholder alle fettsyrene, tran inneholder kun omega 3, og i tillegg har du faren for miljøskadelige stoffer.

*E vitamin bør du ta i hele svangerskapet, da det reduserer faren for SA og svangerskapsforgiftning. det samme gjør A vitaminer, men disse får du nok i med 2 spektro. Ta 350 mg E ved siden av.

egentlig dekker dette alt, du skal ikke tyne deg med piller heller. men dette blir også anbefalt av legen min:)

gravide trenger mer vitaminer/mineraler enn andre, da forsteret krever en stor del av morens næring. husk å supplere med antioksidanter dersom dere tar tran eller andre fettsyrer (antioksidanter er bla C vit, B vit, Betakaroten, , sink og selen).

har man for lite (og det har de fleste idag) antioksidanter i kroppen, fører det til at fettsyrene harskner i kroppen, og det medfører økt risiko for bla kreft. et billig antiksodant er C vitaminer i større mengder, minst 500 mg daglig. jeg bruker tyggetabletter, som er "godteri":) jeg tar 1200 mg daglig:)

lykke til og gratulerer. håper jeg joiner dere i morgen:)

klemmer fra Iset

Mater
20-08-2002, 12:01
Hei:
Hyggelig at du har testet positivt.

Selv har jeg fortsatt med folat tabisense og multi vitamin, i tillegg har jeg begynt å drikke litt melk og ta tran. (selv av kapslene går jeg å gulper tran i lange tider etter jeg har slukt dem)
Jeg håper det er tilstrekkelig.

Jeg tror jeg må begynne å bli litt flinkere med kostholdet mitt, litt flere skikkelige middager, med poteter og grønnsaker. (Men det er så varmt)

:)

I am
20-08-2002, 14:19
Hei Vår!

Gratulerer så mye! :klapp: :klapp:
Velkommen til klubben!

Klem fra I am

Hampus
20-08-2002, 14:47
Gratulerer så mye, Vår! :klapp:

Velkommen hit til aprilklubben! :)

:findag:

5+3

vjensen
20-08-2002, 19:08
Sorry, Iset, men: syntetiske vitaminer? Den slipper du ikke unna med. Hva i all verden skal det bety?

Mener du at de er kjemisk fremstilt og ikke fra planter for eksempel? Det er jo uansett akkurat det samme stoffet, unntatt at det kanskje er renere når kjemisk fremstilt. Jeg gjetter på at du ikke har noen vitenskapelige artikler som støtter opp under at helsekostvitaminer er bedre enn de du kjøper på super'n, som er fra legemiddelfirmaer. Men dersom du har det vil jeg veldig gjerne ta en titt.

Iset
20-08-2002, 21:22
er det nødvendig å svare så krasst da? jaja. sorry.

jeg har det ja, skal lete det frem på jobben.

kroppen må faktisk kjenne vitaminene og mineralene igjen som mat når de kommer i kroppen. ellers blir de ikke tatt opp skikkelig. dette har jeg både fått bekreftet fra legen min (som er veldig interessert i dette) og fra bla Solaray, Natures Sunshine og Biosan. Skal som sagt finne det frem i morgen eller senest mandag!

hva jobber du med? kan du endel om dette? bare lurer, siden du virker interessert.

vjensen
21-08-2002, 21:51
Men hvorfor skulle det kjennes mer igjen som mat om det kommer fra den ene eller andre typen piller?

Jeg ser så mye ugjennomtenkt vissvass på dette området, men dersom du virkelig har satt deg inn i dette har jeg respekt for det.
Veldig mange gulper derimot bare opp noe de har hørt men aldri stilt et kritisk spørsmål til. Syntetisk er for veldig mange synonymt med unaturlig og ikke like bra, uten at de har det minste peiling på hva det går ut på. Derfor blir jeg krass når jeg ser noe som nører opp under dette, uten noen logisk forklaring bak, bare "sånn er det". Ikke dermed sagt at det ikke kan være mer bak enn jeg kjenner til, men det får jeg jo snart vite?

(Har hovedfag biokjemi, derfor er jeg så interessert.)

Iset
22-08-2002, 01:01
oki:) jeg har jobbet i helsekost i 2 år snart, og har de fleste kurs og reiser om en måned på HD skolen (helsekost fagskolen).
har fått det inn med teskje at naturlige vitaminer er best, og at kroppen bedre kjenner igjen, og tar lettere opp stoffer som er naturlige og at den kjenner det igjen som "mat". De merkene jeg ramset opp inneholder urter som også øker opptaket (og kan brukes av gravide selvfølgelig).

enig i at det er mye tull ute og går her:) men jeg jobber daglig med dette, og MÅ kunne det:)

skal legge ut info så snart jeg får tid (utrolig mye å gjøre på jobben for tiden, alle skal ha slankeprodukter hihi).

klem fra Iset

Beate
22-08-2002, 10:08
Gratulerer med :baby: i magen, Vår!

Hilsen Beate fra marsklubben, 10+5

Frida
22-08-2002, 15:31
Velkommen i april-klubben Vår :klapp: :klapp: :klapp:

Klem fra Frida 7+5

jippii
22-08-2002, 17:52
Gratulerer og velkommen!

:klapp:

Maten ja .. tar folsyre og multivitamin i tillegg til den vanlige kosten. Begynte med jerntilskudd, men har sluttet fordi man visstnok må få fastslått jernmangel el. lavt nivå av lege før man tar tilskudd. Hmm .. noe med at for mye jern ikke er bra det heller.. har andre hørt det ??
Prøver ellers å spise mye proteiner (er pectovegetarianer, greit å pøse på litt ekstra med proteiner med Knøttet i magen), grovt brød, frukt og grønt.

Iset
22-08-2002, 19:10
ja man skal egentlig ikke ta jerntilskudd dersom man ikke har påvist mangel, men er man gravid trenger man litt mer enn andre, men ikke ta for mye. sjekk nivået hos legen av og til, så er du trygg:)

klem Iset