Vis full versjon : Eg et no ka ******eg vil...
Tidligere bruker
06-10-2004, 21:13
Eg fødte for 12 år sia og hørte aldri då nokka som helst om at man sku passe seg for vill-laks,egg,reker,fenalår,hjortekjøtt eller nokka som helst...
Har no enda ikke hørt nokkka om de her tingan hos legen min ...Når du kommer til tia med amming,så har eg erfart at det blir nokka heilt ainna ja-da merke du fort ka du kainn putte i deg og ikke,for beibisen si'r klart ifra ka magen dens ikke tåle!!:fis:
Det e fleire som snakke om at dem f.eks har vært inne på SNT sine sie og lest om ka som e bra og ikke bra...men dem skriv oxo det som følge her::lese:
Mange av matvarene som nevnes er lite brukt i et normalt norsk kosthold, og vil derfor gjelde bare en liten gruppe gravide. Risikoen for at fosteret tar skade av at moren spiser disse matvarene er liten, men SNT anbefaler likevel gravide som ønsker å være på den sikre siden å følge disse kostholdsrådene.
Uansett så treng man ikke gjøre vitenskap av maten som man ska ete,man kainn stort sett bare nøye seg med å spise mest mulig variert kost med hovedvekt på grove melvara,grønnsaker,melk og fisk.Og vite det at jo mindre behandla og foredla maten e,dess fleire av de viktige næringsstoffan e i behold.
Det som e viktig å få i seg e karbohydrata (kornvara,grovt mel,poteta osv)
proteina (melk og andre melkeprodukta,fisk,kjøtt,egg)
og fett (men det ska man jo ikke ha i for store mengda da)..
:sulten: Melk og ost e gode kalsiumkilda,men det går an å bruke kalktabletta eller f.eks malte sesamfrø... Vann e det beste å drikke,men til maten kainn du godt drikke juice,spesielt for å bedre jernopptaket fra brød-og kjøttmat.Til korn-og grønnsak småltida e det fint med melk (eller en ostebit) for å utnytte proteinan best mulig..Mens salt mat bør man være forsiktig med,uansett om man e gravid eller ikke,fordi det binde væske i kroppen din og kainn bidra til høgt blodtrøkk....
Uansett ingen tar fra meg hverken egg,reke,hjortekjøtt,fenalår,laks eller nokka som helst...Det e no ikke sånn mat du proppe deg med kvær steike dag uansett!!:lettet:
Tidl.bruker
06-10-2004, 21:29
Helt enig meg deg annfyk!:nikker: Spiser akkurat det jeg har lyst på.
Som de sier, alt med måte. Helse i hver dråpe, gift i hver liter. Jeg tror man skal spise bra mye av noe før det er farlig, om det ikke er bakterier i, selvsagt. Jeg har da gått på kyllingbakterie en gang, i utlandet, og gjør ikke det omigjen, for å si det slik ;)
Forresten apropo det med amming, alle babyer er ulike. Jeg tror man som foreldre får prøve seg fram, istedet for å være helt hysterisk og unngå alt bare fordi. Jeg prøvde meg fram med begge to. Hadde en som tålte alt, og en som ikke tålte noe nesten.
Tigermamma
06-10-2004, 22:24
Tror nok også man kan spise det meste uten at fosteret tar skade. Men toxoplasmose er jeg redd for uansett (har igrunnen mistet lysten på svinekjøtt, og hvis jeg spiser det er jeg ekstra nøye med at det er gjennomstekt). Det skal jo godt gjøres at jeg blir smittet nå, når jeg ikke har blitt smittet før. Men tenk om...
Da moren min ble gravid med meg feiret hun og en venninne med en flaske rødvin (for det kunne man drikke på den tiden), og røyke gjorde hun i hele svangerskapet. Alt gikk kjempebra med meg, men jeg vil likevel ikke anbefale gravide verken å røyke eller å drikke.
Man kan da også drikke alkohol under svangerskapet uten at fosteret tar skade, det er bare så innmari kjipt hvis det skjer, så det er like greit å la være.
Hysteri er herlig dere :D
Et det du vil, med måte seff.....
Har nok putta en del innenbords i ditte svangerskapet som står på fy lista ja....
Dette blir vel omtrent det samme som at alle får ikke lungekreft av å røyke, men risikoen er der. Alle får ikke barn med nevralrørsdefekter om de ikke spiser folsyre, men risikoen reduseres om man gjør det. Alle får ikke toxoplasmose av mulige smittekilder, fordi ikke alle mulige smittekilder nødvendigvis er bærere, men risikoen er der. Når man først vet om mulige farer, handler det vel bare om å bruke sunn fornuft og godt bondevett, så går det nok mest sannsynlig bra.
Mamma stusser også over alt man ikke skal spise, siden hun ikke hørte noe om disse tingene for 29 år siden. Vel, det er en grunn til at en større prosent av svangerskapene ender i friske levendefødte barn i dag enn hva som var tilfellet for 29 år siden, eller for 12 år siden for den delen... Selv om vi er mange som har overlevd. :nikker:
Millemor
06-10-2004, 23:32
Hehe..godt å se at det ikke alle er like hysteriske:nikker:
Spiser også det som måtte passe meg,spiser selvfølgelig ikke blodige biffer med en flaske rødvin til,men det er nok mere sunn fornuft.
Så fint at du har funnet en måte å være gravid på som fungerer for deg annfyk.
For meg fungerer det ikke! Jeg ville blitt så tynget av skyldfølelse dersom det skulle feile barnet mitt noe som kunne vært unngått om jeg fulgte de retningslinjene som SNT har kommet med, at jeg ikke ville vite hvordan jeg skulle leve med meg selv. Derfor har jeg valgt å følge dem. Kall meg gjerne hysterisk!
Vi har aldri før hatt en så høy andel av friske, levendefødte babyer som det vi har i dag, jeg tror det er en grun ntil det og at deler av denn grunnen er at vi i dag vet hva som kan skade fostret i magen til mor og at de fleste velger å redusere de risikoene. Hvilke risikoer du vil ta, må jo være helt og holden opp til deg. Akkurat som at det er opp til meg hvilke risikoer jeg vil ta eller ikke ta.
Mamma stusser også over alt man ikke skal spise, siden hun ikke hørte noe om disse tingene for 29 år siden. Vel, det er en grunn til at en større prosent av svangerskapene ender i friske levendefødte barn i dag enn hva som var tilfellet for 29 år siden, eller for 12 år siden for den delen... Selv om vi er mange som har overlevd. :nikker:
Signerer denne jeg! :nikker: Verden går framover og vi får ny kunnskap som gjør at vi kan føde flere friske barn enn det de gjorde i Norge for noen år siden. Samtidig er det jo ingen grunn til å ta av helt heller synes jeg. Selv spiser jeg folat og holder meg unna rakfisk f.eks., men når jeg leser at folk med tilgang til godt og rent offentlig drikkevann ikke tør drikke vann fra springen, synes jeg det går litt langt... :)
Tidligere bruker
07-10-2004, 15:58
Godt å se at man e forskjellig...:nikker: Dette va no bare meint som en motpol liksom i forhold til alle de som tar alle slags forholdsregler,noe eg da ikke gjør..:Plystre: Eg har no tatt min folat og slike ting ja,men utover det så synde eg i normal grad.
No e no eg såpass opp i åran at eg har ekstra oppfølging,og bl.a ultralyd på kvær kontroll...(men det e fordi legen min e sånn utstyrsfrik :skratte: )
Dette va no bare meint som en motpol liksom i forhold til alle de som tar alle slags forholdsregler,noe eg da ikke gjør..:Plystre:
Hvorfor følger du ikke råd fra eksperter når du vet at det vil være til det beste for babyen din?
Lilliank
07-10-2004, 20:41
Dette blir vel omtrent det samme som at alle får ikke lungekreft av å røyke, men risikoen er der. Alle får ikke barn med nevralrørsdefekter om de ikke spiser folsyre, men risikoen reduseres om man gjør det. Alle får ikke toxoplasmose av mulige smittekilder, fordi ikke alle mulige smittekilder nødvendigvis er bærere, men risikoen er der. Når man først vet om mulige farer, handler det vel bare om å bruke sunn fornuft og godt bondevett, så går det nok mest sannsynlig bra.
Signerer Leophee sine kloke ord her jeg:nikker:
Tidl. bruker
07-10-2004, 20:58
Så fint at du har funnet en måte å være gravid på som fungerer for deg annfyk.
For meg fungerer det ikke! Jeg ville blitt så tynget av skyldfølelse dersom det skulle feile barnet mitt noe som kunne vært unngått om jeg fulgte de retningslinjene som SNT har kommet med, at jeg ikke ville vite hvordan jeg skulle leve med meg selv. Derfor har jeg valgt å følge dem. Kall meg gjerne hysterisk!
Vi har aldri før hatt en så høy andel av friske, levendefødte babyer som det vi har i dag, jeg tror det er en grun ntil det og at deler av denn grunnen er at vi i dag vet hva som kan skade fostret i magen til mor og at de fleste velger å redusere de risikoene. Hvilke risikoer du vil ta, må jo være helt og holden opp til deg. Akkurat som at det er opp til meg hvilke risikoer jeg vil ta eller ikke ta.
:klapp: :klapp:
Jeg må virkelig si meg enig med Happy her Jeg ville blitt så tynget av skyldfølelse dersom det skulle feile barnet mitt noe som kunne vært unngått om jeg fulgte de retningslinjene som SNT har kommet med, at jeg ikke ville vite hvordan jeg skulle leve med meg selv. Derfor har jeg valgt å følge dem.
Det morer meg at mange ikke finner dette innlegget hysterisk.
Dette er jo minst like hysterisk og kategorisk som de som unngår "alt".
Motpolene er ganske like hverandre om man tenker etter.
Denne signerer jeg:nikker: Det morer meg at mange ikke finner dette innlegget hysterisk.
enig med Gamla over her jeg - den ene parten er vel like hysterisk som den andre...
Selv har jeg lagt meg på en linje midt i mellom, en venninne som også er gravid er sjokkert over meg.
Jeg drikker jo brus, og spiser litt sjokolade nesten hver dag - te og kaffe drikker jeg også, men ikke på langt nær så mye som før. Tidligere i svangerskapet spiste jeg spekemat - gud hvor godt det var!! (Venninna min satt med gapende munn og sjokkerte øyne...)
Ikke skal vi ha for mye av ditt, for lite av datt - jeg spiser tilnærmet likt som jeg alltid har gjort jeg - og er førnøyd med det :) :nikker:
Tidl. bruker
08-10-2004, 14:00
Det morer meg at mange ikke finner dette innlegget hysterisk.
Enig med Gamla!
Og Annfyk sier det jo også selv, at innlegget er skrevet som "en motpol" :)
ELT, har forøvrig også lyst til å ligge på en rød sofa og kaste inn sjokolader fra en rød hjerteeske
PeneLene
08-10-2004, 14:12
Hvorfor følger du ikke råd fra eksperter når du vet at det vil være til det beste for babyen din?
Jepp - et berettiget spørsmål.
Jeg skjønner ikke at det skal være så kult å drite i veldokumenterte og gode råd?
Jeg synes tvert i mot det er ganske teit.
Og jeg vil da ha meg frabedt et hysterisk-stempel fordi jeg klarer å både fordøye viktig informasjon og følge gode råd. Fornuftig vil jeg heller kalle meg selv. Så det så :nikker: !
Tidl. bruker
08-10-2004, 14:24
Jeg skjønner ikke at det skal være så kult å drite i veldokumenterte og gode råd?
Og jeg vil da ha meg frabedt et hysterisk-stempel fordi jeg klarer å både fordøye viktig informasjon og følge gode råd. Fornuftig vil jeg heller kalle meg selv. Så det så :nikker: !
Enig med PeneLene også (enig med mange jeg visst... ;) )
Men, jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over dette innlegget, da jeg rett og slett ikke klarer å ta det seriøst, men som et innlegg skrevet som en motpol til oss som prøver å følge rådene vi får.
Et innlegg skrevet for å provosere, og da gidder jeg ikke å bli provosert...
Tidligere bruker
08-10-2004, 16:22
Okei da,:dåne: innlegget ble skrevet mest for å se hvilke reaksjoner som ville dukke opp i svarene...E ikke ute etter noen som helst eg,det va bare ment som en motpol til alle; gravide kan ikke-,bør ikke-,skal ikke-innlegg...Hver og en må selfølgelig finne sin måte å "gjøre" svangerskapet på:lettet: ..Jeg sitter heller ikke med fenalåret i fanget om kvelden og nikoser meg,mens gubben dytter i meg egg og laks fra sia..Eg har et helt alminnelig kosthold med salami og gulost og syltetøy..legen min har sagt at det e helt ok,så lenge alt inntas i alminnelige mengder slik et norsk kosthold vanligvis e...:sorry: Beklager hvis noen følte seg støtt - man må ikke ta alt i verste mening...uansett så signerte eg no ihvertfall med navnet mitt,så kunne de ta meg de som ville det:nikker: .
Den skal du ha, du sto for det du skrev!
Jeg rakk heller ikke å bli provosert.
Er det ingen av dere som tenker over at ekspertene skifter mening nesten like ofte som de skifter sokker??? (en smule overdriving her...)
Jeg har fulgt med på debatten om hva som er sunt, og hva som ikke er sunt opp igjennom årene, og jeg sitter igjen med det inntrykket at de ikke klarer å bestemme seg. Det som er sunt i dag, er usunt i neste uke...
Tror at så lenge man bruker hodet, så klarer man seg bra...
Tidl. bruker
12-10-2004, 11:51
Er det ingen av dere som tenker over at ekspertene skifter mening nesten like ofte som de skifter sokker??? (en smule overdriving her...)
Jeg har fulgt med på debatten om hva som er sunt, og hva som ikke er sunt opp igjennom årene, og jeg sitter igjen med det inntrykket at de ikke klarer å bestemme seg. Det som er sunt i dag, er usunt i neste uke...
Tror at så lenge man bruker hodet, så klarer man seg bra...
Det er ikke snakk om "sunt" eller "usunt", men "farlig for babyen" eller "ikke farlig for babyen" som f.x. upasteuriserte oster, rått kjøtt osv. :)
Dette varierer IKKE...
Og ja, hodet er ikke dumt å bruke!
Tidl. bruker
12-10-2004, 12:22
Jeg gambler ikke med mitt eget barns liv. Hva andre gjør er deres sak.
Og å angripe andre er beste forsvar.
Tidl. bruker
12-10-2004, 12:23
:nikker:
Tidligere bruker
13-10-2004, 10:09
:såså: Eg må bare kommentere litt til her...dere som vil ha dere frabedt å bli kalt hysteriske - hvem er det som kaller dere hysteriske??? Eg har ikke gjort det noen steder i det eg skreiv...Det har dokker sjøl gjort!! Eg har ikke sagt at det e kult å drite i veldokumenterte råd!! Det e bare sånn at det finnes mange slags menneska her inne..Noen vil gjøre absolutt ALT for å følge råd og veiledning om ka som e best for svangerskapet og babyen,noen har kanskje en litt slakkere linje de har lagt seg på-men det e vel ingen som kan si at den heller e helt riv,rav,ruskende gal (eller?)...Kan ikke for mitt bare liv tru at noen som helst driter og gir f*** i alt gjennom svangerskapet sitt.Ingen kan si at ditt eller datt er det absolutt rette.....Man må finne sin gyldne vei - uten at andre dermed skal kalle noen nokka som helst.Uansett ka du gjør,så kan det faktisk hende at barnet ditt ikke blir helt uten allergier,sykdom eller ka det kunne være - og dårlig samvittighet vil man alltid få når det skjer nokka med ens eget kjøtt og blod..Og da kan man jo spekulere til man blir både gul og blå om man kunne gjort nokka anderledes uansett kas råd,vink og anbefalinger man har fulgt...Men forskjellige meninge måå man få lov til å ha!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.