Vis full versjon : Student og mamma...
Hei!
Etter planen skal jeg føde i slutten av mai. Jeg er student,og har til sommeren fortsatt 2 år igjen! Hva er mine rettigheter ?! Kan jeg velge å utsette hele utdannelsen min i 1 år ( har veldig lyst til å være hjemme med denne også... :) ) og fortsatt få noen penger ?! Jeg har fullt studielån.
Håper noen kan svare meg, eller fortelle hvor jeg evnt. kan finne svar... :) :)
Hilsen Anonyma :)
"Kvinner som får barn i utdanningsperioden, kan få fødselsstipend i tre uker før og 39 uker etter fødselen. Det er et vilkår at mor har vært i utdanning og hatt rett til støtte de siste seks månedene før fødselen. Stipendet utgjør det samme beløpet som mor totalt kunne fått i lån og utdanningsstipend i disse ukene. Stipendet kan også bli gitt i sommerferien. "
Dette er hentet fra Lånekassens nettsider:
http://www.lanekassen.no/stipend_og_lan/Annenutdanning/sykdom-fodsel.htm
Du får altså det samme beløpet som du nå får som student - i tilsammen 42 uker. Hva det er forventet at du gjør med de månedene som da blir "igjen" før semesterstart, vet jeg ikke, men hadde tatt kontakt med lånekassen.
Takk for svar, Mamemi!! :)
Jeg var faktisk inne på disse sidene, men det
er tydelig at jeg måtte få hjelp til å finne
akkurat hvor jeg skulle lete.... ;) ;) :)
Da tror jeg at jeg vet hva jeg må gjøre. :)
Takk igjen!
Anonyma :)
Tidl. bruker
15-11-2002, 23:08
Hei!
Bare slenger på en liten kommentar; i tillegg til fødselstipendet fra lånekassen så har du jo også krav på engangsstønaden fra trygdekontoret. Det fikk i hvertfall jeg når jeg fikk barn og var student for noen år siden. Du velger vel selv om du vil ta permisjon et år eller hopper rett på studier igjen etter fødselen. Selv søkte jeg bare om permisjon i et skoleår hos skolen jeg gikk på, og ble ferdig utdannet et år senere enn forventet.
Lykke til :)
Klem fra Tusse
Takk for tilleggskommentaren, Tusse!! :)
Har ikke hørt at man får engangsstønaden i tillegg.
Da er det vel bare å ringe trygdekontoret å melde fra?!
Hilsen Anonyma :)
Du må søke i god tid i forveien, skriftlig, for å få engangsstønaden. Trenger da en bekreftelse på graviditeten. Du kan motta stønaden som er på 32 000 kr fra uke 26 av graviditeten.
Du får permisjon fra Lånekassen om du vil det i de 43 ukene du mottar stipendet. Deretter kan du jo være inntil et år forsinket....med stønad om jeg husker riktig. Jeg er usikker på om du vil få noe støtte etter de 43 ukene, altså frem til neste semester. Tror ikke det, men ring dem, det kan jo hende du treffer på en som kan noe......:bonk:
Lykke til!
AnnC
:birth: 14. april, ca
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.