PDA

Vis full versjon : Nygravid og MR undersøkelse.

lisaa
09-10-2004, 22:41
Nygravid som jeg ikke da visste jeg var, lå jeg og rulla inni MR trommelen fredag 1 okt. sammen med min sønn.

Testa svakt positivt fra og med 4 (eller 3) oktober...

Er det noen kloke magedamer som har peiling på om MR (som visstnok ikke skal være like strålefarlig som røntgen) har noe å si for fosteret?

Det skal sies at det var stortsett hode, skulder og deler av ryggen som var inni selve trommelen (måtte holde sønnen med selskap og forhåpentlig rolig). Rompa mi stakk ut på utsida av trommelen tror jeg.

Hun som styrte undersøkelsen sa at strålinga ikke var farlig for meg, men ingen av oss nevnte eventuell graviditet.

s-jo
09-10-2004, 22:46
Var hos legen i går pga mistankr om brukket halebein.

Nå er det ikke alltid de vet alt synes jeg, men han sa ihvertfall at jeg ikke kunne ta røntgen, men at MR var ufarlig for fosteret.

(Kommer ikke til å ta noe som helst, jeg. Men det er pga at det ikke har noen særlig hensikt ift behandling, som jeg forstår det.)

Skulle ihvertfall berolige deg?:klemme:

Lille Blink
09-10-2004, 22:47
Hmmm er ikke sikker på hva MR er for noe en gang... men det jeg TROR er at siden hun sa at det ikke var farlig så burde hun vel ha et MEN (....men det kan være farlig viss du er gravid...) Men jeg var nok ikke til så stor hjelp... får håpe at noen kan svare bedre for seg... snufs snufs jeg er sååå deprimert i dag:leiseg:

Lykke til uannsett...

Lille Ru
09-10-2004, 22:50
Hadde det vært farlig tror jeg de hadde spurt... For det gjorde de med meg når jeg tok røntgen, før jeg var gravid vel og merke... Måtte si NEI jeg er IKKE gravid 5 ganger før de tok et eneste bilde :dåne:
Uansett så går det nok helt sikkert greit, lille spire bor jo nede i livmoren som foreløpig sitter lavt hos deg :nikker:
Dessuten kan man ikke gå rundt å tenke på det man har gjort - se heller fremover du!
Lykke til videre!

lisaa
09-10-2004, 22:52
Takker for svar :)

Ble nok ganske beroliget. Kommer sikkert til å spørre legen når det engang blir legeundersøkelse. Men fram til da kan jeg slå meg til ro med svarene her. Jeg troooor egentlig også at det ikke er direkte farlig for fosteret, men selvfølgelig så sviver det jo en masse rundt i en trett liten knoll :D

Minnie81 - hvorfor så lei deg idag? :klemme:

s-jo
09-10-2004, 22:53
Tror du kan ta det helt med ro!
Se her:
http://www.magres.nottingham.ac.uk/projects/pregnancy/

Lille Blink
09-10-2004, 22:58
Takker for svar :)

Ble nok ganske beroliget. Kommer sikkert til å spørre legen når det engang blir legeundersøkelse. Men fram til da kan jeg slå meg til ro med svarene her. Jeg troooor egentlig også at det ikke er direkte farlig for fosteret, men selvfølgelig så sviver det jo en masse rundt i en trett liten knoll :D

Minnie81 - hvorfor så lei deg idag? :klemme:Se innlegget mitt så forstår du sikkert :leppe:

LilleBlomst
10-10-2004, 00:59
Nygravid som jeg ikke da visste jeg var, lå jeg og rulla inni MR trommelen fredag 1 okt. sammen med min sønn.
Dette er ikke svar på spørsmålet ditt altså, men bare lurer på hvor gammel gutten din er, og om det gikk fint å ligge i ro i trommelen når du lå der med ham. Har selv en på fire, og vi har fått beskjed om at han må legges i narkose ved MR u.s fordi han må ligge heeelt stille, og det vil ikke et så lite barn klare... Kunne jo helst tenkt oss at han slapp det da.

lisaa
10-10-2004, 01:41
Dette er ikke svar på spørsmålet ditt altså, men bare lurer på hvor gammel gutten din er, og om det gikk fint å ligge i ro i trommelen når du lå der med ham. Har selv en på fire, og vi har fått beskjed om at han må legges i narkose ved MR u.s fordi han må ligge heeelt stille, og det vil ikke et så lite barn klare... Kunne jo helst tenkt oss at han slapp det da.
Han ble 4 i juli. Fikk en beroligende/søvnfremmende medisin via en slange i rompa. Skulle slå han ut ca innen 20 min. Etter 1 t 15 min satt vi med en rasende liten gutt som for alt i verden ikke skulle sove. Var ikke helt i stand til å holde seg på beina, men ligge rolig eller sitte i fanget ville han ikke.

Så ble vi tatt ned til røntgen avdelinga, og der fikk han en dose med annen medisin, satt opp i nesa. Den skulle virke innen 10 min ved å gjøre han totalt lkegyldig og få han til å sove. In my dreams! Han ble godt rusa, men sovna ikke. En siste dose, enda mer rusa men ikke sove.

Prøvde noen ganger inn i denne trommelen, bråka som et uvær og han lo. Lå stille ei stund, men så fant han ut at han ikke ville, så vi måtte kjøres ut igjen. Gjorde 3 forsøk, mislykkede alle 3.

Hvis MR'en er nødvendig, ville jeg valgt noe jeg visste ville virke istedenfor noe som ikke er sikkert som banken. Men så var det det med narkose da, vil jo helst ikke legge dem i det hvis det ikke er helt nødvendig.

Lykke til :)

LilleBlomst
10-10-2004, 13:54
Tusen takk for svar lisaa :nikker: Kanskje narkose er best likevel da. Lillegutt er sta, og kan bli veldig lite samarbeidsvillig hvis han bestemmer seg for at dette vil ikke han være med på :noway: