PDA

Vis full versjon : Kan noen berolige meg?

Tidl. bruker
11-10-2004, 13:22
Har nettopp kommet hjem fra tannlegen. Har tannverk i en vissdomstann som ikke har kommet opp ordentlig enda. Fikk bedøvelse og han rensa opp i hullet og tetta den. Sa klart fra at jeg var gravid og spurte om det var greit med bedøvelse da. Det var det sa han. Men det jeg glemte å tenke på var røntgen.
De tok et bilde og jeg hadde ikke noe forkle på meg. Har jo lest litt her nå etterpå og funnet ut at jeg helst ikke skulle tatt røntgen og hvis en absolutt må så bør en ha på seg bly forkle. Så nå er jeg veldig redd for at jeg skal ha utsatt bebien min for noe :lei_seg: . Er det veldig skadelig? På hvilken måte er det skadelig? Noen som har noen beroligende ord?

Norah22
11-10-2004, 13:27
Har nettopp kommet hjem fra tannlegen. Har tannverk i en vissdomstann som ikke har kommet opp ordentlig enda. Fikk bedøvelse og han rensa opp i hullet og tetta den. Sa klart fra at jeg var gravid og spurte om det var greit med bedøvelse da. Det var det sa han. Men det jeg glemte å tenke på var røntgen.
De tok et bilde og jeg hadde ikke noe forkle på meg. Har jo lest litt her nå etterpå og funnet ut at jeg helst ikke skulle tatt røntgen og hvis en absolutt må så bør en ha på seg bly forkle. Så nå er jeg veldig redd for at jeg skal ha utsatt bebien min for noe :lei_seg: . Er det veldig skadelig? På hvilken måte er det skadelig? Noen som har noen beroligende ord?
Tror ikke du skal bekymre deg for mye... Bedøvelsen er ikke skadelig i allefall.. adrenalinet i den ...Kanskje litt hyper unge? men tror ikke det skal ha noe å si..
Røntgen er jo ikke bra da...men jeg tror nok det går bra... spør lege/jm neste kontroll om det er farlig...var jo bare en gang og lite røntgen...tror det hadde vært mere skadelig med stor røntgen og mere enn ett par bilder....

Tenk positivt..ikke bekymre deg vennen...går sikkert kjempe fint med både deg og babyen din...

Svar på spørsmål kan du få på denne siden... www.lommelegen.no/gravid (http://www.lommelegen.no/gravid)

*Trixie*
11-10-2004, 13:28
Hei.
Jeg gjorde det i første svangerskap(røntgen altså) før jeg visste at jeg var gravid. Gikk så bra atte.
Strålene fra maskinen er så rettet mot det riktige stedet, nemlig munnen, at jeg ikke tror ett bilde gjør noen skade. Så tror helt sikkert du kan slappe av! Evt. kan du jo ringe tannlegen eller jordmor å høre. Men er sikker på at det gikk bra!
:klemme:

linnii
11-10-2004, 13:43
Heisann

Jeg vet at dette kan være skremmende, legene fraråder en gravid dame til å la vær å ta røntgen, men slapp av.
For det 1 : strålene hos tannlegen er ikke sterke
for det 2 : så er babyen din fullutviklet, altså alle organer og hjernen er utviklet røntgen stråler KAN ødelege en utvikling men den har ingenting å si når den er utviklet for hva skal den ødelegge da :klemme:
For det 3 : så er strålene basert mot hode ikke mot magen.

Jeg ønsker deg alt vell og jeg håper ikke tennene skaper mer problemer nå lykke til og kos degmye

Tidl. bruker
11-10-2004, 16:37
Tusen takk for svar!!! Dere er gode og ha!:klemme: Nå ble jeg beroliga