Vis full versjon : Ukeregning
Plutselig har det blitt helt superviktig for meg å finne ut hvor mange uker og dager jeg er på vei, og jeg synes det er så mye rar regning. På barn i magen siden er jeg 10+4, i følge legen er jeg hvis jeg husker rett 10+0, i følge egen beregning 10+6.... Egentlig så spiller det jo ingen rolle, men nå er det det som opptar tankene mine.
Jeg har termin 5.6.03.. Noen som har noen fornuftige svar
:findag:
MokkMokk
11-11-2002, 18:13
Alltid en gjenvendende diskusjon det her ;)
Det jeg har skjønt, er at hvordan folk regner, varierer veldig.
Noen regner fra siste mens' første dag, og teller seg fremover, andre bruker en av disse utallige kalkulatorene på nett,
og plotter inn gjennomsnittlig lengde på syklus og tid mellom EL og mens, osv.
Noen av kalkulatorene tar utgangspunkt i 40 uker, 2 dager, andre 40 uker "blank", som fulle svangerskap.
Er det rart det varierer? :latter:
Om du legger ut dato for siste mens, evt. dato da du hadde EL (om du vet dette),
så kan vi jo regne på det sammen? :D
(Selv har jeg en veldig sær regnemetode jeg har brukt, men som jeg tror passer for meg og min "rare" syklus..)
Klem,
Lineamor
11-11-2002, 21:27
Jeg er også lei av at legen flytter på terminen min som jeg møysommelig har regnet meg frem til... Jeg regner at svangerskapet har 40 uker og at uke 1 er første uken fra dag 1 i forrige mens. Det stemmer med hvordan terminkalkulatoren på doktoronline fungerer. Både denne gangen og sist har legens termin (regnet ut utifra at jeg har oppgitt første dag i siste mens) ligget tre dager senere enn min egen. Sist irriterte det meg veldig. Denne gangen holder jeg på min egen termin og gir blaffen for jeg vet at terminen kan bli flytttet med opptil 2 uker på den offisielle ultralyden (det ble den sist) og da får vi se hvem som hadde mest rett...
Lineamor 7+6
Hopper inn fra et helt annet sted med et par kommentarer, jeg:
Svangerskapet, som tidligere ble regnet til å være 40 uker, regnes nå som 40 uker og 2 dager av helsepersonell. De i hvite frakker som ikke har fått med seg de to dagene er rett og slett ikke oppdatert. :o Gjennomsnittslengden på et nordisk svangerskap har økt, og det er slik terminen regnes.
Legen tar ikke hensyn til sykluslengder eller når mannen var ute på reise. Han/hun tar rett og slett datoen for siste mens og teller med hjulet sitt ut fra dette. Om du selv har lyst til å telle på en annen måte, så gjør gjerne det, men forvent ikke at lege og jordmor følger din måte.
Når du har vært på terminbestemmende ultralyd vil terminen som oftest flyttes noen dager i den ene eller den andre retningen. Da blir tellingen nok en gang offer for diskusjoner: :uff: Det letteste når man kommer så langt er i mine øyne og si at termindatoen er 40+2, og så telle seg tilbake i kalenderen. Man vil da finne ut hvor langt på vei man er til enhver tid. :)
Dette med uker og dager har vært et diskusjonstema fra SnartMammas spede begynnelse, og vi kommer nok aldri til å telle likt alle sammen uansett. Kanskje vi rett og slett skulle gå over til å telle T- , altså dager igjen til termin? :lol:
Gretchen
12-11-2002, 12:29
Ja det er ikke lett å bli klok for en stakkars gravid. Jeg vil si at du er 11+0, i dag tirsdag 12/11, jeg har nemlig termin dagen før deg, og kommer rett fra legen, han sa 11+1 på meg, som er det samme som jeg har gått ut i fra hele tiden. Håper det har blitt litt klarere for deg.
Klem Gretchen 11+1 ;)
Jeg har regnet første dag i siste mens som dag 0 (0+0) Dette var en fredag, derfor skifter jeg ukenr. hver fredag. Dvs sist fredag var jeg 8+0, og i dag er jeg 8+4. Termin var legen min og jeg enige om, 20. juni. Så får vi se :lol:
jeg synes også dette med termin-regning er litt rart...da jeg har blitt gravid med assistert befruktning vet jo jeg befruktningsdagen og regner meg 14 dg, tilbake for å få første dag i mens. dette blir hos meg 2/9 og da ender jeg opp med termin 9/6-03 eller 11/6-03 hvis du tar med de 2 ekstra dagene
hvordan klarer da min lege på ul på riksen å sette ul termin til 7/6-03:???: :???: :???:
vet ikke helt om jeg stoler på dette selv om hun sier det, er mer sikker på mine datoer.........
kan det hende hun regnet seg feil vei????
Hei,
Jeg hadde ogsaa assistert befruktning. Siden syklusen för befruktningen er ekstra lang i et slikt tilfelle (pga. stimulering etc.) er ikke förste dag av siste virkelige mens relevant.
I stedet sa legen min at man beregner förste dag av siste mens til aa vaere 2 uker för eggINNSETTINGEN. Terminen blir 40 uker etter dette.
For meg var befruktningen "egentlig" to dager för dette (da eggene ble tatt ut og "mixet" med mannens saed), men det er altsaa egginnsettingsdatoen som man skal telle to uker tilbake for. Da har de jo kanskje korrigert for de to dagene som mange snakker om??? Det vet jeg ikke men det er en hypotese.
Jeg hadde:
Egguttakning og befruktning: 2 oktober
Egginsetting: 4 oktober
Beregnet förste dag av siste mens: 20. september
Termindato: 27. juni
Slik regnet i alle fall min lege. Vet ikke om dette hjelper, men haaper!
tusen takk for svar!!;)
det som er litt merkelig med det hele er at vi var enige om at 2.9. var den første dagen i mens....så vi har regnet likt helt til det ...det er etter dette som ting blir merkelig:???: :???:
egentlig er det ikke den store forandringen, kun 4 dager...så det er ikke så ille endring....blir bare litt forvirret når jeg VET at jeg har regnet riktig...!!
10+2
Hei Bobla,
Jeg anbefaler at du stoler paa deg selv. For legen er et par dager fra eller til ikke saa veldig viktig, akkurat, men det er det for deg. I gaar sa legen min plutselig at min termin var 28. juni, ikke 27. som han sa sist. Da jeg gjorde han oppmerksom paa det, regnet han en gang til, og jammen sa han ikke at jeg hadde rett:D :D :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.