Vis full versjon : Jeg lurer på solarium..
Hedvig85
13-10-2004, 12:12
Hei..
Jeg er ca 9 uker på vei. Ute begynner det å bli mørkt og kaldt.
Litt trøst for meg er det å få varme og sole meg i et deilig solarium.
Men har ikke tort å gjøre det etter at jeg ble gravid.. Så mitt spm til dere er om det er skadelig for fosteret å ta solarium. stråling eller noe?? Takk for hjelpen..
Hedvig og ostepopp:klemme:
Spurte om det samme for noen uker siden, og fikk svar og linker informasjon om det. Jeg skal ta solarium i dag jeg, er ikke bare for å bli brun men fordi det er så utrolig godt med lys på kroppen :nikker:
Damene her inne hadde fått beskjed fra jordmødre og lege om at det ikke skulle være skadelig for fosteret, så da så - skal kose meg med gooood samvittighet !
Hedvig85
13-10-2004, 13:28
Okay..
Det var godt å høre. Da skal jeg ta meg en tur på solstudio i kveld :nikker:.
Takk for hjelpen!! :klemme:
http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=104269
her er en link om det...:lykketil:
Lille Blink
13-10-2004, 16:45
Jeg har også hørt at det ikke er skadelig, så da er det super sjangs å gjøre det nå ettersom man bli fortere brun når man er gravid... Jeg tar alltid forhåds regler så jeg tar et hådkle over magen 1/2 parten av tiden, sikker ikke vits i, men jeg gjør det bare for å være sikker:nikker: GRILL MED MÅTE DET ER HVERTFALL VIKTIG!!!!:klemme:
Tidl. bruker
13-10-2004, 17:30
Den linken er jo helt vill.... :gal:
Klipper inn mitt svar på den tråden:
Ikke for å skremme, men har forhørt meg litt med jordmor og leger.... Soling i solarium under svangerskap er og kan være svært skadelig for fosteret!!!
Det hjelper ikke å ha på viftene...det er ikke varmen som er mest skadelig, men strålene... hvem har fortalt deg at det er greit å ta sol i svangerskapet? Den personen er i allefall veldig uvitende om farene du utsetter babyen din for....
Vanlig sol går greit, men det går en grense der å... Skjønner ikke at du ikke forstår at det er skadelig, det er jo til og med veldig skaldelig for oss. hvordan tror du det er for bebisen din da?
VIlle kuttet ut all solon og selvbruning i svangerskapet... dessuten kan huden bli veldig stygg av det når du er ferdig med graviditeten!!
FRARÅDER ALLE GRAVIDE OM Å TA SOLARIUM!!!!SKADELIG!!!!!!!!!
Kan du dokumentere dette? Hva er dette for slags skremselspropaganda??
Dette er nemlig stikk motsatt av hva jeg er informert om.
Om det er varmen som er skadelig, da er det skadelig å dra til syden også, da...
Fostervannet blir ikke oppvarmet, det regulerer kroppen bra selv. Det som kan være ubehagelig er om man blir varm, noen gravide tåler varmen dårlig og kan bli uvel av det. Det er det eneste som er noe å sette fingeren på.
Solarium er ikke mer skadelig enn om man ikke er gravid, eller om man drar til syden... Solarium er heller ikke veldig skadelig for oss. Alt med måte. Overdriver man, er alt skadelig. Babyen ligger tross alt godt inne i magen også.
Du kan trygt sole deg når du er gravid, også solarium (http://www.barnimagen.com/content/view/full/275268)
Du kan trygt sole deg når du er gravid
Av Jordmor Siri von Krogh
Ja, du kan sole deg! Både inne i solariumer og ute i den deilige sola.Som gravid blir du faktisk fortere og mer brun enn ellers på grunn av graviditets hormonene. Her er det bare å finne frem klappstolene og de gode bøkene og sette seg til med bena høyt hevet, avslappende på en skammel.
Vi vil understreke at soling kan være skadelig uavhengig om du er gravid eller ikke. Så bli ikke liggende uten å røre på deg altfor lenge av gangen. Skifter du stilling vil solen ikke steke for lenge på ett sted, dette reduserer faren for føflekk kreft og forbrenninger.
Du skal passe på å ikke ligge helt flatt på ryggen når du har kommet ca. 6 måneder eller mer på vei. Dette er på grunn av det såkalte "vena cava syndromet". Dette er at livmoren og babyen trykker mot vena cava som er en av hovedvenene i kroppen, som fører blodet tilbake til overkroppen fra bena. Dette motvirkes lett ved at du legger en liten pute eller et brettet håndkle under den ene siden av ryggen slik at du blir liggende litt og "tippe". Det skal ikke mye til, bare et par centimeters høyde under den
ene siden.
Ellers vil du også i stor grad merke at du blir svimmel. Det man er redd for er at du skal besvime før du får snudd litt på deg, og da kan babyen også få dårlig tilførsel av blod og surstoff og det er ikke bra. Det samme gjelder hjemme i senga, ligg ikke flatt rett ut på ryggen etter ca. 6 måned.
En annen ting å passe på er at du ikke blir altfor varm. Babyen har heller ikke godt av det, for den blir varm også siden det ikke er så mye fett mellom den og sola, så kjenn etter at du ikke blir altfor varm.
Som gravid trenger du mer væske enn vanlig. Når du da svetter i tillegg bør væske inntaket ligge på minst fire liter om dagen. Det er det samme hva du drikker, bare du drikker nok. Det kan være godt å ha en muggemed kaldt vann og en sitron/lime båt oppi i kjøleskapet. Det er friskt og fristende å drikke.
Bruk solkrem som ellers.
Selv om dette er hovedregelen, er det som alltid unntak. Hvis du under graviditeten har fått brune flekker i ansiktet eller rundt om på kroppen, så skal du passe ekstra godt på og ikke være i solen uten å bruke faktor med solblokk. (Kvinner som har mørk hud kan få hvite flekker) Disse flekkene blir bare kraftigere i sola og det bør ikke provoseres mer enn nødvendig. Stort sett forsvinner de når man har født.
Sminke kan forsterke solens effekt på disse mørke/lyse flekkene, så unngå det når du er ute i solen. Det går an å prøve lavendel eller sandalwood olje i små doser på disse flekkene for å minske dem i graviditeten. Homøopatene har noen midler mot det også. Så er du veldig plaget kan du kontakte en for hjelp
Hei :) Tok litt sol før jeg ble gravid jeg.. Og prøvde ei tid etter at jeg ble gravid og.. Men siden vi har så mye hormonendringer, så fikk jeg antydning til pigmentflekker i ansiktet. Det er ikke pent, og vanskelig og få bort, om ikke umulig. Derfor advarer dem mot soling når man er gravid. Men er ikke alle som får det da, så man kan bare prøve å se.. Nå bruker jeg selvbruningkremmen til Dior jeg da.. Hater nemlig å være bleik jeg :flau:
Hvis dere bestemmer dere for å ta sol: vær ekstra oppmerksom på hvordan det påvirker huden. Enkelte gravide blir lettere brune enn før, enkelte blir aldri brune mens de er gravide og som mini sier er det også en del som blir ujevnt brune eller får pigmentflekker.
(Herregud som mine venner IRL ville ledd om de så meg interessere meg for en slik tråd - jeg har aldri i mitt liv vært brun og gidder derfor ikke sole meg. Men jeg leste altså en del om solarium før jeg bestemte meg for å prøve et par minutter i fjor vinter fordi jeg blir så frostig når jeg er gravid...)
Tror ikke det er farlig å ta solarium, nei. Har også hørt mange rare ting. Jeg lot være bare sånn for sikkerhetsskyld jeg. Fikk farge i sommer uansett, men nå begynner det å bli mørkt og kaldt ute, så da kan det jo være godt! Tror jeg skal ta litt etter fødselen jeg, for å føle meg litt bedre.
Eneste jeg har hørt om solarium under graviditet er ei venninne som sa at når hun tok solarium da hun var gravid, ble babyen helt "krakilsk" i magen. Så hun torde ikke å gjøre det mer! Men det er nok ganske individuelt!
ta sol med god samvittighet du:nikker: det er overdriving som er farlig,ikke litt sol i høstmånedene.....gjør det mens du kan,når du kommer litt lenger ut i graviditeten vil du mest sannsynlig ikke orke å ligge på ryggen så lenge av gangen......
Min jordmor frarådet meg å ta solarium pga at man ikke har noen vitenskapelige bevis på om det er farlig eller ikke.Man kan ikke vite for sikkert!Dette er noe en selv må avgjøre.Finnes ingen riktige svar.En må gjøre det en selv tror er riktig!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.