PDA

Vis full versjon : Hva blir julemiddagen i år?

MokkMokk
11-11-2002, 20:27
Jeg ble inspirert av noe liefje skrev i et annet innlegg her, og tenkte jeg ville lufte dette spørsmålet.
Kanskje vi kan få, som liefje skrev, en het diskusjon om hva som er julemiddagen over alle julemiddager? :D

Selv skal jeg feire med min familie i år, og der står pinnekjøtt på menyen.
Med rotmos, helst av både gulrøtter og kålrabi, sjysaus, fett, poteter etc, etc.
Og så blir det vel riskrem & rød saus til dessert vil jeg tro.. http://www.hallospass.de/smilies/smilie_keks.gif
Jeg har vokst opp med ribbe & co, men elsker pinnekjøtt,
og i løpet av hele jula pleier vi vanligvis å være "innom det meste", så det blir nok ribbe uansett ja ;)

Dere da jenter? Jeg skriver "i år" fordi det kan jo hende det er flere enn meg som spiser litt ulikt fra år til år. :uff:

Whee..nå går det jammen raskt mot jul..gleder meg! http://www.hallospass.de/smilies/smilie_santalol.gif

Klem fra

Tjorva
11-11-2002, 20:50
Hei Verene:)

Gleder meg ille til jul og all den deilige maten..nam nam..hihi
Vi har som i alle år ribbe og sossisser og medisterkaker og ja..det er så mye godt:) :)
Vi har også riskrem og rød saus til dessert...Kjenner det sveller i munnen bare tanken på julemiddag jeg nå:)

Godt at du trakk fram jula..Allting er så koselig og fint i den tiden..en fin tid å se fram imot:klapp: :klapp:

Klem fra Trosvik og nurket

Trolley
11-11-2002, 20:56
Tror det kan komme til å bli en del forandringer i julefeiringen i år.

Har alltid feiret hos min mor, med ribbe. I år kan det imidlertid se ut som om julefeiringen blir hos meg/ oss, for min mor er på flyttefot. Sambo får velge om han vil feire sammen med oss eller dra hjem til sin familie.

Hvis jeg må lage maten har jeg veldig lyst til å lage pinnekjøtt. Det er ikke vanskelig, og utrolig godt!!!

Så alt er i det hele tatt litt usikkert i forhold til den foranstående jula....

Trolley 7+3

Linejenta
11-11-2002, 21:16
I fem år nå så har min kjære og jeg byttet på med hans familie og min familie. Så i år er det mamma og pappa sin tur..

Og når jeg er der blir det alltid kalkun med flott rund saus. Hmmm gleder meg såå da.. (Liker hverken ribbe eller pinnekjøtt, og medisterkaker ja huff det er til å S.. av...

Men men jeg er litt kresen når det gjelder julemat da:o

Ellers blir det kanskje til at vi blir hjemme hos oss selv neste jul sammen med "minsten". Tenk da blir vi tre:)

Klem fra

liefje
11-11-2002, 22:18
PINNEKJÖTT!!! Bare navnet faar meg til aa faa vann i munnen. Pinnekjött er rett og slett det beste i verden!!! Fra mamma setter det til damping saann i 1400 tiden, til vi spiser rundt 1800 brer den herlige lukten seg i stuen. Mmmmmmmmmm!!! Selv om jeg er meget barnslig og nysgjerrig vedr. presanger, er ingenting viktigere enn pinnekjött paa julaften. Tilbehör hos oss er kaalrabistappe og potetstappe + ribbefett. Vanligvis pleier vi ikke aa orke dessert etterpaa, den tar vi sammen med kaffen etter presangene - sent paa kvelden.
Ellers i julen er vi innom baade lutefisk, svieribbe (pappa er östlending) og andre godsaker, men ingenting slaar pinnekjöttet. Ogsaa min nederlandske mann er stor-fan. Det var jo litt vanskelig aa forklare pinnekjött saann förste gangen (för hans förste norske julefeiring), men heldigvis var han overbevist etter förste biten. Lutefisk liker han ogsaa, forresten. :D :D

Gretchen
12-11-2002, 00:30
Vi har alltid hatt kalkun til "hovedrett" Oldefaren min drev med kalkunoppdrett, så det er en gammel tradisjon hos oss. Vi har alltid ribbe og pølse ved siden av også. Vi er en skikkelig stor-familie, som regel 12-15 til bords når vi er hos mamma og pappa, slik som vi skal i år. Annet hvert år er vi hjemme hos oss med svigerforeldre og svoger med sambo på besøk, da har vi ribbe, pølse og medisterkake (orker ikke å lage kalkun når vi ikke er flere)
Gretchen 11+0 ;)

Sonar
12-11-2002, 10:47
Iår blir det pinnekjøtt!! Vi skal feire julen hjemme hos oss selv iår. Ifjor hadde vi rype til julemiddag. Da var vi hos svigers. Godt er det, men for meg er det pinnekjøtt som er julemiddagen!! Så annet hvert år har vi kost oss med pinnekjøtt lille juleaften :D

Men nå skal vi feire julaften her hjemme hvert år, og da blir det nok pinnekjøtt som blir servert ;)

Beate2
12-11-2002, 11:32
Hos hos har vi pinnekjøtt og kålerabistappe NAM NAM....:kidoki:

..og hjemme laget riskrem med mandel i...

ÅÅå jeg gleder meg sånn til jul!!!

Jeg har tenkt å pakke inn en sparkebukse, skrive terminen på.. og la familien få vite det på denne måten.

kristina
12-11-2002, 11:43
Ser at jeg foreløpig er den eneste som spiser torsk på julaften. Torsk er vel ikke akkurat det beste jeg vet, men ettersom det har vært tradisjon hos oss fra jeg ble født, så hører juletorsken liksom julen til.

Det fine med torsken er at man aldri blir stappmett, så det er god plass til deilig riskrem med rørt jordbærsyltetøy og mandel etterpå.

I år feirer vi for 2.år på rad julen hjemme hos oss selv.

ankimor
12-11-2002, 12:00
skal inntas hjemme hos min mor og far i år, og da er svineribbe en selvskreven gjest. Har aldri vært så veldig begeistret for det, men kjenner jeg liker det bedre og bedre for hvert år. Så er det jo noe med at det er en tradisjon da, så tror ikke julemiddagen hadde vært det samme uten. Og jeg er veldig tradisjonsbundet da, så det hadde blitt helt kræsj å bytte meny:D

Gina
12-11-2002, 13:11
...

bobla
12-11-2002, 16:27
det blir som vanlig.....ribbe & co, vi har dessert til ære for min eldste bror som er såååå glad i karamellpudding..(ihvertfall var han det når han var liten :uff: )

gleder meg til jul i år..da skal vi være hjemme hos mine foreldre!! siden boblamannens foreldre er skilt blir det kun hvert 3'dje år, og da er det ekstra deilig:klapp: :klapp:

neste år der, blir det kanskje vi som har jul og får besøk...da har vi jo blitt egen familie....rart å tenke på i grunn....

sitter her med vann i munnen allerede, med tanke på all den gode maten i jula....gleder meg!!!!!

Madsine
12-11-2002, 17:19
Gleder meg sånn til julematen. Vi har hatt pinnkjøtt de siste 15 årene i stede for lutefisk, som jeg ikke liker.

På julaften samler vi både svigers og mine foeldre pluss min søster og min lillebror.
Denne julen blir det bare oss og svigers, da mine forelde skal til min søster i år. Hun har termin om 7 dager så hun har lyst til å være hjemme i år.

Men det er maten som er det viktigste for meg selv om jeg er veldig glad gaver også.

Nå ble jeg fryktelig sulten bra det snart er middag

Limbo
12-11-2002, 17:43
For aller første gang skal jeg feire en Norsk jul i stedet for Engelsk Jul. Og da skal min manns familie invie meg i pinnekjøtt som jeg aldri har smakt før. Gleder meg faktisk til det jeg :klapp:
Det blir første jula uten min egen familie - føles litt rart,men da vi giftet oss tidligere i år var det normalt at vi feiret den sammen.

10+3 i dag.