PDA

Vis full versjon : Før amming...

Lille Blink
14-10-2004, 08:08
Mangen som sier det at før du skal begynne å amme så er det lurt å "herde" brystvortene, ta en hard klut eller noe å gnikke på dem slik at di kan bli litt såre eller noe sånt... Er dette fakta eller? Frister ikke å gjøre dette i det hele tatt... Gjøre meg selv vondt liksom, nei takk:nikker:

Er det noen av dere som har gjort dette og sagt at dette var en god løsning?

hmmmmm:undrer:

Tullejenta
14-10-2004, 08:11
Har hørt at det kan være lurt å dra i brystvortene ja for å herde dem... Hittil har jeg unngått det da det er vondt. Men har helt klart planer om å gjøre det før Knøttet kommer ut, da har jeg jo ikke så mye valg lenger i og med at jeg håper at jeg klarer å amme ham. Men det hadde for all del lvært kjekt om noen av de erfarne mødrene her inne kunne sagt noe om gevinsten av denne herdingen.

PeneLene
14-10-2004, 08:46
Nei - det høres ut som noe skikkelig tøys. Sår blir man uansett, og jeg tror ikke det går an å "simulere" den belastningen sugingen faktisk er.

Men dere kan trøste dere med at alt går over - også såre brystvorter. Jeg fikk på salve og hadde noen skjell (husker ikke i farten hva slags), bet i meg smerten - og plutselig gikk det over! Da må det sies at jeg hadde blødd i en uke. Men hva er en uke i forhold til mange, fine måneder med amming?

Jeg må bare tilføye at ingen hadde forberedt meg på at det skulle bli litt vanskelig å amme. Jeg trodde det var å legge barnet til brystet, så gikk alt av seg selv. Jeg ser nå at den føste tiden hadde blitt utrolig mye enklere hvis noen hadde fortalt meg at det kom til å bli vondt og slitsomt - men at alt vil gå over (for de fleste)!! Håper dere førstegangsmammaer kan være litt mer forberedt!

Dronninga
14-10-2004, 08:50
Jeg bare VET at amming kommer til å bli et problem for meg. Har alltid hatt temmelig ømfintlige brystvorter.
Jeg husker at noen jeg kjente brukte brystskjold da de ammet - blir brystskjold sett på som "den store stygge ulven"? - jeg har egentlig vage planer om å bruke det i starten jeg.....

Tullejenta
14-10-2004, 08:57
hvorfor skulle det være så ille å bruke brystskjold?

tidl. bruker
14-10-2004, 09:01
Når jeg var på svangerskapskurs mente jordmor at man ikke skal gnikke og skrubbe på brystvortene. Det er nok å gå uten bhlitt avogtil, da skal de visst bli herdet. Leste et tips fra Happycow i januarklubben om å klippe hull i en bh så brystvortene får stikke fritt ut :fnis:

det kan du lese om her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=107195)

Anine*
14-10-2004, 09:09
Jeg bare VET at amming kommer til å bli et problem for meg. Har alltid hatt temmelig ømfintlige brystvorter.
Jeg husker at noen jeg kjente brukte brystskjold da de ammet - blir brystskjold sett på som "den store stygge ulven"? - jeg har egentlig vage planer om å bruke det i starten jeg.....
Det er ikke ille å bruke brystskjold, men det er uhyre upraktisk!
Jeg brukte det en kort periode med minstejenta, da jeg hadde en periode med blodblemmer. Skjoldene måtte vaskes og kokes. Når jeg var på tur ammet jeg og puttet de i en pose. Så ville nurket ha mere pupp, da hadde skjoldene gjerne ligget med melka på i 2 timer i 30 varmegrader, og var ikke egnet. Og når frøken hadde vent seg til å få pupp med skjold, ville hun IKKE ha uten. Heldigvis fikk jeg vent henne av med det. Serverer du puppen bar, kan den jo alltid serveres til enhver tid.

Men for all del. Er det eneste måten du greier å amme på, så bruk det!!! Det går jo an å ha en haug skjold liggende. (Siden jeg bare skulle ha en kort karriere med skjold, hadde jeg bare ett sett).
Og jeg ble aldri uglesett! Det var jordmor som tipset meg om skjoldene.

Håper jeg ikke hørtes for negativ ut??

PeneLene
14-10-2004, 09:31
Leste et tips fra Happycow i januarklubben om å klippe hull i en bh så brystvortene får stikke fritt ut :fnis:
...... eller shoppe BH'er på xxx.sexshop.com :knegg:. Har hørt man får matchende franske truser!

Cecilie
14-10-2004, 09:56

Hvordan VET du at amming kommer til å bli et problem?`Fordi du har bestemt det pga du har følsomme brystvorter? Jeg er også veldig følsom, men å amme gikk helt fint. Jeg ble sår i begynnelsen, så sår at jeg nesten gren hver gang jeg skulle amme( viste seg etterhvert at jeg og baby`n hadde sopp...). Men etter at soppen gikk over, gikk det helt fint. Men måtte smøre med purelan( lanolin salve, du kan bruke den uten å vaske deg før amming!) og bruke ullinnlegg. Et tips, styr unna papirinnlegg hvis du er følsom, i forhold til ull er de ubehagelige! Nå, 6mndr etter avsluttet ammiing er jeg like følsom som før, men under ammeperioden ble jeg nesten helt ufølsom( sånn til gutten begynte å bite...).
Og som noen andre har sagt her, brystskjold kan ødelegge for ammingen, noen barn får ikke skikkelig tak og blir bare frusterte, og har de vent seg til skjold, da er det vanskelig å slutte. Vennina hadde litt problemer, hun hadde betennelser og sopp hele tiden. Og når hun da skulle slutte med skjold slet hun i ukesvis! For ungen ville ha pupp med skjold. Prøv i hvertfall uten skjold først, og prøv mer enn 3-4 dager, jeg var sår i 3 uker( soppen kom etter 14 dager og gav seg etter 1 uke..), og siden var jeg ikke sår i det hele tatt! Det kan som du skjønner ta en liten stund før brystene har vent seg til å ha en baby hengende der hele tiden... Men det er helt utrolig hva man kan vende seg til! Jeg trodde jo aldri jeg skulle klare å amme så følsom jeg var...

Lykke til så mye!

:klemme: Cecilie

Tidl.bruker
14-10-2004, 10:15
Hadde litt problemer med det siden jeg hadde innadvendte brystvorter, så det ble ingen gnikking da nei. Og nå vil jeg ivertfall ikke, for de er så ømme og vonde. Har ikke helt troa på det heller.

jupiter_c
14-10-2004, 10:28
nei det der tror jeg bare er tull altså...
nå har jeg ammet i 15 mnd med tenner og alt, og det har gått over all forventning :)

men ja.. det var tider det var ubehagelig i begynnelsen, jeg fikk innimellom en følelse som om lillegutt prøvde å suge innmaten av puppen ut...:urk: men det var helst de første ukene ja, så var puppene godt vant til det...

meeeen.. hvis du vil "herde" puppene kan du kanskje la din kjære suge på dem ? det er vel det nærmeste du kommer babysuging uten å ha en baby :skratte:

ElinM
14-10-2004, 10:37
Det er ikke noe poeng i å herde brystene på forhånd.

hvorfor skulle det være så ille å bruke brystskjold?

Brystskjold kan være til hjelp for noen en sjelden gang, men som regen bør man unngå det. Årsaken er bl.a. at brystene kan bli dårligere stimulert, man får mindre melk enn hva man ellers ville ha gjort, og barnet kan gå for lite opp i vekt. Det er også økt risiko for brystbetennelse hvis brystene blir dårlig tømt.

Hvis man blir sår, er det bedre å finne årsaken til sårheten og gjøre noe med den, enn å begynne med brystskjold. Den mest vanlige årsaken er feil ammestilling/sugeteknikk. Det er ellers nokså vanlig å bli litt sår/øm helt i starten, men dette bør gå over etter en uke eller to.

Orkidè
14-10-2004, 11:22
Unskylde meg , men hvor dere har fått det fra at det IKKE er noe poeng eller har noe for seg å herde brystvortene vet jeg ikke:vetikke: Men det ER et veldig veldig godt poeng nemmelig!!!!!!!!!!! :nikker:

og det at man blir sår uansett er også nisstøys fra ende til annen:himle: kommer helt ann på det.

Med nr 1 værken herdet jeg brystvortene eller brukte sårsalve eller fikk noen tips om amming generellt, dette ble et mareritt:urk: Sår , blødde og vondt 24 timer i døgnet.
Med nr 2 fikk jeg tipset om å begynne å herde vortene ca 2 mnd før og det gjorde jeg, med kniping og draing, og vet dere DET hjalp!!!!!!!!!! + at jeg forandret ammestillingen på barnet når jeg ammet, jeg snudde det inn mot underarmen(slik tvillingmødre gjør) dette fikk jeg opplæring av på barsel av en jordmor, og jeg ammet i 1 år og fikk ikke antydning ytil ømme eller såre brystvorter:niks:

Og det samme med nr 3, og der begynnte jeg med herdingen 2 mnd før og brukte den samme måten å amme på , hadde ALDRI noe problemer med ammingen. Ammet i 1 1/2 år:nikker:

har tenkt å bruke den samme metoden denne gangen også:nemlig: :jupp:

Dette er noe både jordmødre, helsesøstre og barnepleiere anbefaler så hvofor ikke ta de gratis rådene mens man kan:lykketil:

ElinM
14-10-2004, 11:52
Unskylde meg , men hvor dere har fått det fra at det IKKE er noe poeng eller har noe for seg å herde brystvortene vet jeg ikke:vetikke: Men det ER et veldig veldig godt poeng nemmelig!!!!!!!!!!! :nikker:

Dette er noe både jordmødre, helsesøstre og barnepleiere anbefaler så hvofor ikke ta de gratis rådene mens man kan:lykketil:

Hvor jeg har dette fra? Gro Nylander f.eks. Jeg har lest det andre steder også, men husker ikke i farten hvor.

Det er heller ikke tøys at en del kvinner blir LITT sår uansett. Noen blir det, sånn er det bare. Men hvis sugeteknikk/ammestilling er riktig, skal ikke sårheten være noe stort problem. Hvis sårheten vedvarer, eller man blir veldig sår, har det en årsak utover det at man bare trenger å herdes litt i starten.

Orkidè
14-10-2004, 12:04
Man gjør det ikke noe vondt værre kan jeg iverfall si med 100% sikkerhet. Og det er faktisk flere gode grunner til å herde vortene også rett før fødselen, det kan være med på å stimulere riene:nikker: så way not????

Ammeteknikken er alfa omega for å få velykket amming og at man gjør seg goooood tid og lufttørrke, gjerne bruke føner også. Kle seg godt, bruke ullinnlegg og ikke papirammeinnlegg som tørker ut vortene i stedet og henger seg fast hvis man dessverre er blitt sår.

Hvis barnet er født med mye "fett" på kroppen, ta gjerne noe opp i en boks eller beger og smør det på brystvortene hvis man blir så, dette er vidundermiddel. :blunke:

Gabi
14-10-2004, 12:15
Jeg prøvde å herde brystvortene mine, og det hjalp ikke det spor...
Jeg ble sår, brukte brystskjold, albueskjell, sårsalve og alt mulig...
Det er nok som det sies, noen blir såre uansett.

ElinM
14-10-2004, 12:15
Man gjør det ikke noe vondt værre kan jeg iverfall si med 100% sikkerhet. Og det er faktisk flere gode grunner til å herde vortene også rett før fødselen, det kan være med på å stimulere riene:nikker: så way not????

Hvis man ønsker å herde brystknoppene på forhånd, bør man dra litt i dem, det likner mest på barnets suging. Hovedinnlegger spør om man skal gnikke og gnu på dem for å gjøre dem litt såre, det tror jeg bare er dumt. Nylander sier man ikke behøver å herde brystknoppene. De forandrer seg mye på slutten av svangerskapet, slik at når fødselen er over, er brystene klare til ammingen uansett. Å herde brystknoppene ved å dra i dem skader helt sikkert ikke, så det er fritt fram for den som gidder. Stimulering av brystknoppene kan også sette igang riene mot slutten av svangerskapet, så det kan jo være et poeng av den grunn :nikker:

Ammeteknikken er alfa omega for å få velykket amming og at man gjør seg goooood tid og lufttørrke, gjerne bruke føner også. Kle seg godt, bruke ullinnlegg og ikke papirammeinnlegg som tørker ut vortene i stedet og henger seg fast hvis man dessverre er blitt sår.

Jepp, riktig teknikk er veldig viktig!

Orkidè
14-10-2004, 12:21
Jo da du har nok et godt poeng der ElinM:nikker: Slik jeg lærte at jeg skulle herde de var å ta tommelinger, pekefinger og langfinger og "rulle" vortene da fikk man så og så samme form på vorten som når barnet søg, og det stemmer faktisk, blir litt trekantet form på en måte.

Og kan jo godt være at jo flere man har ammet jo bedre er det jo, og det blir nok lettere etter hvert barn også, men jeg tror det er veldig viktig at man får god oppføling og hjelp på føden og barsel:nikker:

PeneLene
14-10-2004, 13:50
og det at man blir sår uansett er også nisstøys fra ende til annen:himle: kommer helt ann på det.

Med nr 1 værken herdet jeg brystvortene eller brukte sårsalve eller fikk noen tips om amming generellt, dette ble et mareritt:urk: Sår , blødde og vondt 24 timer i døgnet.
Med nr 2 fikk jeg tipset om å begynne å herde vortene ca 2 mnd før og det gjorde jeg, med kniping og draing, og vet dere DET hjalp!!!!!!!!!! + at jeg forandret ammestillingen på barnet når jeg ammet, jeg snudde det inn mot underarmen(slik tvillingmødre gjør)
Så du tror ikke at du ikke ble sår med nr. 2 fordi du allerede har ammet et barn? Det tror jeg er en god mulighet. Jeg tror det er svært vanlig å bli sår når man ammer sitt første barn den første perioden. Jeg tror også at det er veldig vanlig at man ikke blir sår ved neste barn på grunn av 1/ man har mer herdede brystvorter etter å allerede ha ammet et barn, og 2/ man har lært seg teknikken allrede ved første barn.

Så det kan være at herdingen du holdt på med bare er en spuriøs sammenheng med at du ikke ble sår, mens den faktiske årsaksfaktoren var at du hadde ammet før.

Orkidè
14-10-2004, 14:39
Jepp det er nok slik det henger sammen Penelene:nikker:

Det blir spennede å se om jeg får like mye problemer denne gangen som med nr 1 , for det er over 8 år siden sist:noia: Men forutsettninger ser ut til å gå bra da:)

PeneLene
14-10-2004, 14:57
Med 8 år siden sist, så blir du vel som en førstegangs-ammer hva puppe-herding angår, vil jeg anta :knegg:.
Spennende å se, ja.

Orkidè
14-10-2004, 15:01
:snurt: nikks det nekter jeg å tro på:dåne: I så fall jeg få :bryn: til å...................:Plystre: :skratte: Allt for å ikke å bli sår .........De er faktisk brukenes til de meste disse :bryn: :nikker: :flau:

Lille Blink
14-10-2004, 15:06
Her var det mye bra svar altså... :nikker: Jeg måtte nesten le litt av dere:fnis: Ikke stygt ment, men det var noen av dere som skikkelig diskuterte med hverrandre... Vi har alle sterke meninger:nikker: og det er kjempe bra!!!

Ca. 50% av dere sier at å herde dem er bra og di andre 50% sier at det ikke er nøvendig... Men mangen av dere sier også det at "noen blir bare såre..." Så kom igjen å legg inn flerre innlegg her...:klemme:

Orkidè
14-10-2004, 15:08
Her var det mye bra svar altså... :nikker: Jeg måtte nesten le litt av dere:fnis: Ikke stygt ment, men det var noen av dere som skikkelig diskuterte med hverrandre... Vi har alle sterke meninger:nikker: og det er kjempe bra!!!

Ca. 50% av dere sier at å herde dem er bra og di andre 50% sier at det ikke er nøvendig... Men mangen av dere sier også det at "noen blir bare såre..." Så kom igjen å legg inn flerre innlegg her...:klemme:
Virker som det er veldig inividuellt dette med ammingen og sårhet, men spør JM eller legen din neste gang om hva de anbefaler:nikker:

Lille Blink
14-10-2004, 21:53
Virker som det er veldig inividuellt dette med ammingen og sårhet, men spør JM eller legen din neste gang om hva de anbefaler:nikker:
He he det skal jeg gjøre:klemme:

Takker alle for glimrende og god underholdende debatt:skratte:

Skvise
14-10-2004, 22:13
Har ikkje gjordt noken voldsomme forberedelser,
er berre spent på korleis det kjem til å gå....

Men artig diskusjon det her :)

Happy
14-10-2004, 23:04
Som førstegangsgravid hørte jeg så mye ymse. Mamma påstod at hun unngikk sårhet med nr 2 da hun var flink å herde brystene med tørr, ru klut. Jordmoren min mente at det ikke hadde noe for seg og på nett leste jeg jo begge deler.

Jeg velgte å la brystene være i fred! Dette etter en artikkel av Gro Nylander hvor hun påpeker at brystknoppene er myke av en grunn. Hadde det vært best om de var ru, så hadde naturen ordnet det slik.

I alle fall: jeg var litt sår ca 2 døgn etter fødselen, men ikke mer enn at det var ømt å legge Turbo til brystet. Han hadde flott sugeteknikk og vi fant fort en god ammestilling. Ømheten gikk over det døgnet og jeg var ikke sår etter det. Brukte kun papirinnlegg, men foretrakk de fra Avent forran de til Natusan, følte at de sistnevnte klistret seg til puppen. Med Sprell var det akkurat det samme: bare litt sår i andre levedøgn. Jeg er heldig og er tydeligvis ikke disponert for å få såre brystknopper :D