Vis full versjon : Brannkopper!?
Lille Blink
14-10-2004, 12:08
Tror jeg har fått brankopper på begge armene, er det noen som vet om det kan være farlig for fosteret?:undrer:
Lille Ru
14-10-2004, 12:11
Er ikke brannkopper samme smitten som vannkopper da?
Tror du skla være forsiktig med sånnt, ring legen og hør for sikkerhetsskyld!!
PeneLene
14-10-2004, 13:42
Tror ikke det er farlig, nei. Søtnos har brannkopper akkurat nå, og det er da ikke det samme som vannkopper. Nå har jeg ikke fått noen, men jeg kan ikke tro at dette er farlig?
PeneLene
14-10-2004, 13:43
Er ikke brannkopper samme smitten som vannkopper da?
Tror du skla være forsiktig med sånnt, ring legen og hør for sikkerhetsskyld!!
Brannkopper smitter bare hvis man er i direkte berøring med væsken inne i blemmene når disse sprekker.
Vannkopper smitter vel lettere?
mammadonna
14-10-2004, 13:59
Brennkopper skyldes stafylokokker (bakterier) som gir infiserte sår med blemmer som sprekker og væsker. Ofte har (eller får) de en gul skorpe på seg. Det er svært smittsomt, men smitter bare ved direkte kontakt med de infiserte sårene.
Det er ikke det samme som vannkopper, som er en barnesykdom og skyldes et virus.
Brennkopper er en lokal infeksjon, som ikke gir nedsatt allmenntilstand. Kan aldri forestille meg at det skal være skadelig for fosteret. Tilstanden er vel strengt tatt mindre alvorlig enn en bakterieinfeksjon i luftveiene, som f. eks en vanlig forkjølelse?
Min lille pode hadde brennkopper nettopp. Like etter fikk han øyekatarr (som også ofte skyldes infeksjon av stafylokokker på øyet...).
Brennkoppene ble vi kvitt ved å smøre med Brulidine salve som kjøpes reseptfritt på apoteket (vask hendene først, vask brennkoppene med pyrisept, smør så på salve) og plastre brennkoppene for å unngå smitte både til andre og til en selv (andre steder på kroppen. Som sagt fikk vi bakteriene på øynene og det var ikke behagelig). God håndhygiene er alfa og omega. Vask håndklær ofte og la alle i familien ha hvert sitt håndkle.
Øyekatarren ble forøvrig behandlet med reseptbelagte øyedråper.
God bedring!
PS! Jeg er IKKE lege eller sykepleier eller har noen form for helseutdannelse. Jeg er bare en lesehest...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.