Vis full versjon : Hva har legene deres sagt om bruk av GraVitamin vitaminpiller utover de 3 første mnd?
Tidl. bruker
15-10-2004, 10:18
Hei ;)
Jeg har brukt GraVitamin så langt i svangerskapet(vitamin-og mineraltilskudd laget for de som planlegger å bli gravide og de 3 første månedene i svangerskapet),og lurer nå på om det er farlig å fortsette med de også etter de 3 første månedene er over?Har nemlig en god del tabletter igjen.
Hva har deres leger/farmasøyter/jordmødre sagt?
:klemme:
Det har jeg og, og jeg tror jeg kommer til å spise av dem litt til. Min lege har tydligvis fått et godt øye til MultiVitaminer, for han vil at jeg skal begynne å spise dette nå. Men han er nå litt gammeldags og rar, og GraVitamin hadde han ikke hørt om, før jeg tok med esken til ham, så det er ikke alt han sier jeg tar like mye til meg.
Men, jeg har ikke hørt noe sted at en må slutte å spise folat, om en er mer enn 3 måneder på vei, og det antar jeg at vi ville ha hørt, om det hadde vært galt på noen måte.
Jeg fikk bare beskjed med om at jeg kunne fortsette. Du trenger jo ikke lenger folsyre, men det er masse andre vitaminer som er greie å ta.
Så legen min sa, bare ta de til du ikkje har mer.
Jeg tar de ennå, komme til å ta til jeg ikke har mer igjen.
Jeg er 26 uker på vei og tar fremdeles GraVitamin. Både legen og jordmor sa at det var greit. Har ikke noen plager så langt.
Legen min sa det var helt greit å bruke til det var tomt i esken. For jeg hadde akkurat kjøpt et par uker før jeg var 3 mnd. på vei. Etterpå kunne jeg gå over til vanlige multivitaminer, men det gjorde altså ingenting og bruke Gravitamin, etter første trimester:)
Legen min sa jeg skulle ta vitaminer om jeg pleide å ta det før jeg ble :gravid:
Han anbefalte meg imidlertid å ta omega 3:nikker:
Mange mener et normalt norsk kosthold ikke har behov for ekstra vitaminer, men dersom du spiser lite frukt og grønt, er det sikkert lurt. Man trenger jo uansett ikke ta det daglig...
Tidl. bruker
15-10-2004, 19:36
Takker så mye for mange gode svar :nikker:
achillea
15-10-2004, 20:07
Jeg har en sterk mistanke om at Gravitamin er grunnen til at jeg er så :kvalm: om kvelden og nettene.
Har merket når jeg står opp om nettene og går på do, at jeg får kvalmeanfall. I tillegg har jeg vært konstant kvalm de siste nettene, når jeg har gått nattskift. Det siste jeg gjør før jeg går på jobb er å ta disse vitaminene. Skal se hvordan det går i natt, når jeg ikke har tatt Gravitamin i kveld.
Vet fra før at jeg ikke tåler noen rene jernpreperater, så jeg mistenker at det er den økte dosen med jern i Gravitamin som er synderen for at jeg har vært kvalm og har treg mage, til tross for at jeg drikker opp mot 4 liter med vann i døgnet.
Stemmer mine mistanker, går jeg heller over til ren Folsyre og tar en multivitamin i tillegg. Disse vet jeg at jeg tåler.
Tjorven75
15-10-2004, 20:49
Både lege og jordmor har anbefalt meg å fortsette med GraVitamin til omtrent en måned etter at jeg har født!
Dette skal man ikke gjøre uten videre (f.eks. hvis du har MYE jern fra før). Jordmoren mente at GraVitamin var den desidert beste multivitaminen for gravide. Godt å vite at jeg gjør noe riktig!
Uansett hva andre sier, fortsetter jeg med mine GraVitaminer.
Etter at jeg åpnet pakka for tre uker siden, har energinivået mitt bare økt.
Hormonene er i balanse, jeg blir fortere uthvilt og orker mer på og etter jobb.
For meg er de en utrolig stor hjelp.
Jeg har en sterk mistanke om at Gravitamin er grunnen til at jeg er så :kvalm: om kvelden og nettene.
Har merket når jeg står opp om nettene og går på do, at jeg får kvalmeanfall. I tillegg har jeg vært konstant kvalm de siste nettene, når jeg har gått nattskift. Det siste jeg gjør før jeg går på jobb er å ta disse vitaminene. Skal se hvordan det går i natt, når jeg ikke har tatt Gravitamin i kveld.
Vet fra før at jeg ikke tåler noen rene jernpreperater, så jeg mistenker at det er den økte dosen med jern i Gravitamin som er synderen for at jeg har vært kvalm og har treg mage, til tross for at jeg drikker opp mot 4 liter med vann i døgnet.
Stemmer mine mistanker, går jeg heller over til ren Folsyre og tar en multivitamin i tillegg. Disse vet jeg at jeg tåler.
Hei achillea!
Jeg ble også kvalm av de innimellom, men nå tar jeg de alltid sammen med mat og etter det har det gått bra!
achillea
04-11-2004, 19:05
Hei achillea!
Jeg ble også kvalm av de innimellom, men nå tar jeg de alltid sammen med mat og etter det har det gått bra!
Det utgjorde ingen forskjell hos meg om jeg tok de i sammen med mat eller etter mat, var like dårlig.
Sydenpia
10-11-2004, 09:12
LURER PÅ EN TING....
dET STÅR PÅ PAKKEN AT MAN SKAL TA 2 TBL OM DAGEN,OG PÅ PAKKEN STÅR DET INNHOLDET I 1 TBL.
HVORFOR LAGES IKKE INNHOLDET I TO TBL OVER I EN TBL?
TAR FORSÅVIDT EN MORGEN OG EN KVELD.
TØR IALLEFALL IKKE SLUTTE MED DET!!
Skal man ta to om dagen?
GraVitamin?
Har visst ikke lest nøye på pakken.
Iler på kjøkkenet om ikke lenge.
Sydenpia
10-11-2004, 09:33
Beklager!!
Jeg tar noe som heter nycoplus Gravid,trodde jeg tok det andre jeg!
Tror ikke det er farlig. ingen som har sagt noe om det til meg hvertfall....men nå tar ikke jeg vitaminer akkurat nå.....var veldig flink en stund, men så skled det ut. Har litt angst for å svelge tabeletter, så gjør det ikke helt frivillig....
Jeg ble bedt om å slutte med dem nå. Og det har jeg gjort.
:flau:
Tidl. bruker
19-11-2004, 21:40
Jeg ble bedt om å slutte med dem nå. Og det har jeg gjort.
:flau:
Hei :klemme:
Fikk du forklart hvorfor du burde slutte med dem nå?
bare en ting jeg fikk beskjed om: tar du Gravitamin skal du ikke ta omega3, fordi det er fare for opphopning av vitamin D og det kan visst være farlig. Min jordmor syntes tran var viktigere enn vitaminer etter 3mnd, så nå har jeg litt motvillig sluttet med gravitamin.
Men på grunn av leggkrampene har jeg begynt med magnesium, også spiser jeg litt c-vitaminer nå som jeg holder på å bli forkjøla, så det blir jo nok av piller uansett...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.