PDA

Vis full versjon : Skal navn på søsken passe til hverandre?

manne
12-11-2002, 01:59
Selv er jeg av den oppfatning at de bør passe.

Det ser liksom ikke helt bra ut med to søstre som heter Magnolia og Olaug.

Hva mener dere?

Shanti
12-11-2002, 05:18
Jeg syns det blir litt mye av det gode hvis barna har omtrent like navn, eller at alle begynner med samme forbokstav som i "Mormor og de 8 ungene". Men de bør absolutt stå i stil til hverandre. Eksempelet du viser til er jo drøyt...! Om ikke de er fra samme språk, så i hvert fall samme område eller tid, og i samme form. Litt underlig med Pål og Nathaniel også.

Gretchen
12-11-2002, 12:35
Det er fint hvis navn passer sammen dvs ikke krasjer helt, men f.eks Kristian og Kristine synes jeg vitner om lite fantasi (unnskyld meg hvis det er noen som har barn som heter det !!)
Gretchen 11+1 ;)

Tweeno
12-11-2002, 13:57
Navnene skal passe sammen, men ikke ligne. Alle barn er jo forskjellige og ulike individer, da trenger de også litt ulike navn som "skiller dem fra hverandre". Bra viss navnene klinger sammen når en uttaler de:D :klapp:

Monstra
12-11-2002, 13:59
Når jeg skulle bestemme navn til mine to første brukte jeg "rope-testen" jeg :lol: prøv å rop på barna....

Jeg: Reeemii og Victooooriaaa!!! - joda, de passer sammen :lol:

Tidl. bruker
12-11-2002, 14:41
Klart det er best om navnene passer sammen, men det er ikke noe jeg kommer til å henge meg opp i dersom det kommer en til liten spire senere.
Først og fremst vil jeg komme til å tenke på et navn jeg synes er fint..., så kommer jeg muligens til å tenke på om navnene passer sammen i andre rekke..... Men det kommer ikke til å være avgjørende for hvilket navn jeg velger.

Eirill
12-11-2002, 14:49
Jeg er er av samme oppfatning, søskens navn bør passe sammen.

Storesøster her i huset har et gammelmodig navn, og får vi en gutt blir det også et "gammelkaill" navn.

På jentenavnsiden er jeg derimot litt på viddene. Jeg vil så gjerne kalle ei jente for Eirill, og mange vil kanskje si at det ikke passer med storesøster Amalie - men jeg er så innarbeidet i navnet at jeg ikke "ser" det lengre. Resten av navnene på lista vår er gamle staute kvinnenavn(Med unntak av Tiril), så der er vi vel mer på "trygg grunn"..............

Men så er det vel det at man venner seg til navnene, og tilslutt passer de sammen uansett! (Med unntak av noen eksempler da! ;) )

Litt opphengt i stavelser også jeg da! :o Får det ikke til å stemme at et barn heter Jo, mens hans lillebror får navnet Nathaniel Alexander! ;) 1 mot 8 er feigt! :lol:

Bluelady
12-11-2002, 15:29
Jeg synes ikke navna trenger passe mer sammen enn at de er i samme sjanger. Og for de fleste er det vel naturlig at alle barna har navn som er fra samme miljø og tidsalder siden vi enten liker den typen navn eller den typen navn. Ble litt rart dette men jeg håper dere sjønner hva jeg mener.
Ellers er jeg helt enig i at de som gir barna sine likelydene navn kanskje har litt dårlig fantasi. Kjenner selv to søstre som heter Marte og Mari. Jeg måtte spørre opp igjen mange ganger da mora fortalte hva den yngste skulle hete.

Børdy
12-11-2002, 22:11
Synes ikke navnene bør passe sammen for enhver pris. Så lenge de ikke kræsjer fullstendig.

Det er likevel to eller flere helt forskjellige mennesker som skal ha navnene, og søsken skal forhåpentligvis etterhvert etablere seg hver for seg.

Kjenner en søskenflokk på fire som heter Hanne, Janne, Laila og Lars... To og to passer de sammen, men det høres likevel merkelig ut i mine ører... ;)

Gyda
12-11-2002, 22:55
Med dere som syns det skal passe sammen... Vet om noen i nabolaget som har tre barn; Ronny, Constance og Anna.... Det er for meg så forskjellige navn og epoker, og selv om ungene forsåvidt passer til navnet sitt, så blir sammensetningen så pussig.....

Men det er klart, man skal jo bruke de navnene som man liker selv. Men det er godt at vi har forskjellig smak, sier jeg.

Mamarazzi
13-11-2002, 01:58
Tja......

Synes ikke det spiller så altfor stor rolle, må nesten være opp til foreldrene det..... Barn er jo forskjellige, men jeg hadde kanskje "humret" litt dersom jeg hørte om et søskenpar som hette Gunvor og Michelle, liksom:D

For oss er det ikke noe problem, vi planlegger bare 1 barn (ok, man skal aldri si aldri, men dog.....)

Klem fra Mamarazzi :bryn:

Meg
13-11-2002, 04:02
Nå skal jo ikke barna leve hele livet sammen da....Det at navnene skal passe samme har jeg aldri tenkt på før (har heller ikke ventet barn før da).

Jeg ser ikke hvorfor i all verden f.eks. Eirill og Amalie ikke skulle passe sammen..Er det bare meg? Jeg synes det er mer rart på en positiv måte når søskens navn "kræsjer" litt.

Meg

Nine
13-11-2002, 14:13
Jeg er en av de som synes søskens navn skal passe sammen - både i stil og antall stavelser... Men jeg synes IKKE det er noe poeng i å ha samme forbokstav... :)

Jeg forstår argumentet at de ikke skal leve sammen resten av livet osv., men likevel... ;)

På tross av dette, er noe av det dummeste jeg ser, navn som er så like at man nesten ikke klarer å holde ungene fra hverandre; Jeg vet flere Christian og Christoffer f.eks. Det synes jeg vitner om dårlig oppfinnsomhet... For ikke å snakke om Line og Stine - det er jo nesten samme navnet!

Vi har en Andrine fra før, og vil derfor unngå navn som slutter på -ine med nestemann. Det blir for likt. (Selv om mange av de flotte navnene forsvinner da, etter min mening ;) )

Min favoritt er Mathea. Det synes jeg passer med Andrine mht. stil og antall stavelser...

Mulig jeg er litt sær der, men... :D

Elin
13-11-2002, 15:51
Jeg synes navn på søsken bør passe sammen, ja.. Men ikke nødvendigvis ha samme forbokstav, da.

De fleste liker jo som regel en bestemt type navn også. Vi kalte datteren vår for Ingrid fordi vi liker solide norske navn, som ikke er typiske motenavn.
Derfor blir det vel ikke naturlig å kalle nestemann for Ken Andrè, eller noe sånt..

Så vi leter etter navn i same stil som Ingrid.:)

Anonyma
14-11-2002, 20:02
Jeg er av den oppfatning at alle ( så godt som...) navn passer sammen etterhvert!!
Når man har blitt vant til navnene passer de.....

Tenk alle de forskjellige navne-kombinasjonene vi har, sjelden en hører at de ikke passer sammen.

For meg blir det viktigste at vi blir enige om et navn og så at vi liker det. Etterhvert vil det gå som hånd i hanske med storebrors!!!

Lykke til med navnevalg, allesammen !!!

Hilsen Anonyma :)

Mamemi
15-11-2002, 00:56
Enig med Anonyma, jeg. At søsken bor sammen en 15-18 års tid hjemme hos'a mor, det får liksom ikke meg til å måtte ha navn som "passer sammen". De skal jo leve 70 gode år etterpå også, hvert sitt liv på hver sin kant! :) Dessuten, hvem er det som bestemmer hva som passer sammen? Fordi vi forbinder "noe" med noen navn og andre ting med andre?

Uansett: Det er moro med navn, men jeg kommer ikke til å legge stor vekt på at navnene passer sammen. Om de i andres øyne blir i samme sjanger har mere å gjøre med at vi har de samme kriteriene til et neste-navn, vil jeg tro.

Millien
15-11-2002, 20:58
Enig med de fleste her jeg.Synes navnene bør være fra omtrent samme epoke og sjanger,men har ikke helt sansen for at de har samme forbokstav.For å fordype det jeg mener,så ville ikke jeg valgt f.eks.Eirik og Christoffer som navn på to brødre,siden det ene lyder unektelig norsk og det andre utenlansk.Selv om jeg liker begge navnene.Da ville jeg f.eks tatt Erik i stedenfor.Det høres mer internasjonalt ut.

Men det er da også min smak,og det er så langt ifra fasit for alle.Noen liker å ha det på den ene måten,og andre på en annen.For min del er det også viktig at det ikke krasjer helt med Etternavnet.Melissa Hansen synes jeg ikke tar seg så bra ut,for å ta ett eksempel.Men kjenner mange som ikke legger særlig vekt på det heller.

Fint vi har forskjellig smak i så måte.:kidoki:

Macaroni
16-11-2002, 16:50
Ja, jeg syns navnene må passe sammen, men uten å være for like.
Mine barn har samme forbokstav på navnet sitt, og begge er "vanlige" norske navn, forøvrig er de ikke like.

Babyface
16-11-2002, 20:10
Jeg synes navnene bør stå litt i stil med hverandre, men det kan jo bety så mangt. For min del ville jeg, som en annen var inne på, tenke på hvor mange stavelser navnet består av. Ellers ville jeg vel ikke valgt et skikkelig bondsk og/eller gammelmodig navn til den ene og et veldig utenlansk klingende navn til den andre, f eks Kjellfrid og Michelle. Jeg ville heller ikke valgt veldig like navn, som f eks Oliver og Olivia eller Emil og Emilie.

Ramgad
16-11-2002, 20:53
Det er så individuelt hva man definerer som "å passe sammen"!

1) At de begynner på samme bokstav
2) At de har like mange stavelser
3) At de slutter på samme bokstav
4) At de hører til samme tidsepoke
5) At de brukes av samme forfatter (Sandemoe / Egner / Lindgren)
6) At de er sjeldne
7) At de er vanlige

Jeg bruker mye tenketid på å finne navn som harmonerer, men samtidig gir rom for at UNGENE skal få lov til å være forskjellige! Man skal ikke alltid kle hverandre, heller ikke som søsken.

Men selvfølgelig legger jeg ikke opp til å stå på trappa og rope:
"Kim og Ole-Herbert!!"

...jeg deltar som regel ikke i navnedebatter, jeg...

LeiaOrgana
16-11-2002, 21:25
Synes du sa det fint Ramgad :)

Jeg kjenner faktisk to søstre som heter Ida og Oda.... Det blir å dra det for langt syns jeg.

Grete
18-11-2002, 02:01
Heisan!

Er snikleser fra SG, og kaster meg inn i navn debatten.

Jeg ser ingen grunn til at navn skal rime, ligne på hverandre eller lignende. Da må man jo passe på slik at en gifter seg med en som har likt navn som seg selv slik at allt stemmer over ens.

For en kan jo ikke være gift med Eifion, hete Inger og ha barn som heter Rebecca og David. Eller Anne-Marie, Tor, Bjørn og Unni?

Men det er jo min mening da. Alle må jo få lov å velge selv.

Svogeren min har 4 søsken, jentene har 4 stavelses navn og guttene 3 stavelses. Virker ikke rart i det hele tatt. De er jo enkelt individer.

:findag:

Klem fra Grete

Noba
18-11-2002, 14:15
Jeg synes det er verre at navnene er "like" (ala søskenparet Stian og Stine) enn at de er ulike, men selv ville jeg nok ikke valgt ultraforskjellige navn.

Tidl. bruker
20-11-2002, 11:15
Ja det syns jeg ;)