PDA

Vis full versjon : Svangerskapsdiabetes - noen spørsmål

Iben
15-10-2004, 14:01
Jeg hadde begynnende svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap - det ble oppdaget da jeg hadde glemt urinprøve, og måtte ta en etter jeg hadde spist - da var sukkerinnholdet veldig høyt. Ble sendt til glukosebelastning, hvor de forsikret meg om at dette ikke var noe å bekymre seg over da de hadde tatt "før" prøven min - den var på 3,2, og de mente det ikke gikk an å ha SD med så lavt begynnende blodsukker. Vel, min prøve økte til 9,9 - jeg tror de behandler med insulin over 10? Uansett, er det vanlig å få dette i neste svangerskap også? Må jeg ta ny glukosebelastning? Jeg mener, fastende synes det jo ikke på meg uansett liksom. Nytter jo ikke sjekke urinprøve fra morgenen da? Noen med erfaring?

krissi
15-10-2004, 14:12
Etter min erfaring er det vel relativt vanlig at kvinner som har hatt SD en gang får det i flere svangerskap. Litt avhengig av forholdene selvsagt. Overvektige får det hyppigere enn andre, og kosten i svangerskapet kan også ha noe å si. Hvis dette forandrer seg til det bedre er jo risikoen for SD selvsagt lavere.
Jeg ville sagt i fra til legen om at du hadde dette forrige gang, for det finnes som du sier visse kriterier for å diagnostisere SD. Urinprøven er bare et hjelpemiddel for å oppdage det, for å få diagnosen må du gjennom en sukkerbelastning.
Uansett må du ha lykke til!

Iben
15-10-2004, 14:25
Etter min erfaring er det vel relativt vanlig at kvinner som har hatt SD en gang får det i flere svangerskap. Litt avhengig av forholdene selvsagt. Overvektige får det hyppigere enn andre, og kosten i svangerskapet kan også ha noe å si. Hvis dette forandrer seg til det bedre er jo risikoen for SD selvsagt lavere.
Jeg ville sagt i fra til legen om at du hadde dette forrige gang, for det finnes som du sier visse kriterier for å diagnostisere SD. Urinprøven er bare et hjelpemiddel for å oppdage det, for å få diagnosen må du gjennom en sukkerbelastning.
Uansett må du ha lykke til!

Jeg er ikke overvektig (BMI på 24,9 før graviditet), men det skal sies at jeg hadde et ganske crappy kosthold under forrige graviditet - hadde blandt annet dilla på O'boy. Det kan med andre ord ha noe å si? Det er ikke sikkert jeg er disponert for det liksom? Spiser relativt sunt nå hvertfall.

Maja28
15-10-2004, 16:34
Trodde det var helt normalt at blodsukkeret steg etter inntak av sukker jeg. Poenget er vel at det skal synke igjen etter en stund, og selvfølgelig ikke stige over alle høyder:undrer:

Å ha sukker i urinen etter måltid uner graviditet er vel ganske vanlig tror jeg...nyrene slipper gjennom mer når man er gravid:nikker:

Marianne
15-10-2004, 16:45
Trodde det var helt normalt at blodsukkeret steg etter inntak av sukker jeg. Poenget er vel at det skal synke igjen etter en stund, og selvfølgelig ikke stige over alle høyder :undrer:
Det stiger vel uansett, men etter sukkerbelastning venter man to timer før neste prøve tas, og normalen er under 7 er den over er det mulig det er no galt, 9,9 er ganske høyt blodsukker, det er helt klart en antydning om at kroppen ikke gjør som den skal med sukkeret.

Hvor vidt det er vanlig å få det igjen vet jeg ikke, jeg har fått det nå og hadde det ikke i forrige svangerskap, har ikke spist veldig mye sukker dette svangerskapet,Og jeg er ganske sunn i matveien.
Ikke er jeg overvektig heller, så hvorfor og hvordan det kommer vet jeg ikke.

margrete82
15-10-2004, 19:01
hei,jeg har fådd påvist svangerskapdiabetes,er ikke et "vanlig" tilfelle,er ikke veldig overvektig,å har ikke hadd ett superdårlig kosthold.men mange i familien min har type-2diabetes,da er jeg mere "mottakelig" pga,dette er arvelig. legen sa at ved senere svangerskap kom de til å ta utgangspunkt i at jeg har svangerskapdiabetes på nytt igjenn-helt til det motsatte er bevist:nikker: så da blir det vell ny glukosebelastning.har og større sjanse til å utvikle type-2 diabetes senere i livet hviss du hadde det under svangerskapet.får håpe jeg slipper unna+ at jeg håper at diabetesen forsvinner etter svangerskapet,som regel gjør den jo det--men det fins tilfeller............:undrer: nå må jeg måle blodsukker hver dag som jeg skriver i ei dagbok,skal spise som en diabetikker-ikke like lett bestandig:flau: -+ at jeg går jevnlig hos diabetes sykepleier.