PDA

Vis full versjon : Hvordan var det med brie, igjen?

Sjöstjerna
16-10-2004, 12:45
Glefsa i meg en baguette med fransk brie fra BIT i går. Kom på etterpå at brie står vel på fy-listen? Eller? Hvor fy er det i så fall med den ene baguetten?

Vilaela
16-10-2004, 12:49
Det er fy, men det går nok bra. Ikke gjøre det igjen...:blunke:

Sjöstjerna
16-10-2004, 12:55
Det er fy, men det går nok bra. Ikke gjøre det igjen...:blunke:
Huff da. En slik setning er nok til å skremme en stakkar nygravid... Hvorfor er det fy? Muggsoppen? Hva kan i värste fall skje?

Vilaela
16-10-2004, 23:38
Det er fare for en bakterie som heter listeria, men bare rolig det er ikke så sannsynlig at du får det ved et enkelt måltid...:)

Her er en dansk side.
http://www.ssi.dk/sw1248.asp
Ikke la deg skremme. Legg merke til at det bare 30-40 tilfeller av diagnosen i året i Danmark. Så det er altså ikke sannsynlig at du har fått den, men det er smart å holde seg unna slike oster i de kommende måneder...:)

Pamina
01-11-2004, 17:24
Listeriabakterien er vel bare i oster som ikke er pasteurisert. Det finnes brier som er pasteuriserte - de man kan kjøpe i vanlige butikker, og upasteuriserte som lukter mye strammere, er mer flytende og kan inneholde disse bakteriene. Så hold deg unna upasteuriserte oster så gå det nok bra. Er ganske sikker på at Bit ikke bruker en upasteurisert Brie :nikker:

Dis
03-11-2004, 21:27
Jeg følger mattilsynets liste for gravide. Jeg forholder meg til dette og bare det, for orker ikke tilpasse meg rykter og halvsannheter..De skriver at brie er greit men skal inntas ferskest mulig for sikkerhet skyld.
http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html
Lykke til videre.

Cecilie
21-11-2004, 15:12
"Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke…
… upasteurisert melk.
… ost av upasteurisert melk.

Nesten alt av melk og melkeprodukter som du finner i butikkene i Norge er pasteurisert (varmebehandlet), og du kan innta dem trygt.

Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig "

Limer inn anbefalinga fra Mattilsynet så alle kan se...
Jeg spiser muggoster på deres premisser, og JM er helt enig. Kan aldri tro at et serveringssted serverer upasturisert ost. Men nå er det jo veldig få tilfeller av listeriasmittede, og de aller fleste er gamle og svake. Gravide blir sjelden rammet.
det går nok bra skal du se!
:klemme: