PDA

Vis full versjon : Ekstremt sulten for tiden(svangerskapsdiabetes)

Brumleliten
17-10-2004, 14:57
Synes det er helt forferdelig for tiden, føler meg som et ekstremt matvrak:mumse: våkner jeg om natten og må på do( noe jeg gjør 1-2 ganger hver natt så skriker det i magen etter mat, og er fristet til å hive meg over kjøleskapet og stappe innpå noe.Og formen daler raskt om jeg ikke får nok mat i meg. Blir rett og slett dårlig. Slapp og kvalm. Så i løpet av 1 ukes tid har jeg spist en 750grams stor Toblerone sjokolade pga av at blodsukkeret mitt går raskt ned og sjokolade er noe som virker raskt. Prøver å drikke 1 glass melk og spise 1 brødskive med sjokoladepålegg når jeg kjenner at jeg begynner å bli dårlig. Men saken er at jeg har ikke diabetes, men om det kan være et tegn på svangerskapsdiabetes?? Eller kan det ha sammenheng med at jeg har veldig lavt blodtrykk og blodtrykksfall som gjør at jeg blir dårlig. Synes dette er slitsomt og skal ta det opp med jordmor/lege ved neste kontroll. Må bestandig gå rundt med noe søtt i lommen når jeg er ute å går tur, er jeg først blitt slapp og dårlig så er nesten hele dagen ødelagt.

minon
17-10-2004, 17:48
Hei!

Ut i fra det lille du skriver, så ser det ut til at du spiser riv ruskende galt.
Jeg hadde lett svangerskapsdiabetes ved forrige svangerskap og fikk derfor kostveiledning fra ernæringsfysiolog. Selv om jeg er utdannet kokk, og burde vite mye om kost og ernæring, så var det mye nyttig å få med seg likevel!

Det aller viktigste er å spise ofte, men ikke søtsaker. Du må spise noe som varer lenge i magen. For min egen del så blir jeg "urolig" i magen og føler jeg er sulten selv om jeg ikke er det etter å ha spist feks. skive med sjokade, sjokolade, brus, sukkerfrie drops, tyggis etc., men det ser nok ulikt fra person til person hva som skaper den "falske" sulthetsfølelsen. Det er også veldig viktig å drikke rikelig med vann. Dropp brus, juice og saft noe du slettes ikke har bruk for :-)

Noe av grunnen til at du blir så fort sulten igjen er at det du spiser får deg "opp" og opplagt en liten stund, men er helt feil om du ønsker å holde formen over flere timer.

Spis mye frukt og grønnsaker, så grovt brød som du klarer. Spis oftere enn du pleier (hver 3 time), men mindre porsjoner. Selv om du ikke har svangerskapsdiabetes, så kan de fleste ha godt av å følge rådene som blir gitt de som har det.
Dersom du kikker inn på siden her
http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=1
så finner du sikkert litt tips o.l ang dette temaet.

Hvis jeg var det så ville jeg spurt jordmor / lege om de kan henvise deg videre til ernæringsfysiolog selv om du ikke har påvist svangerskapsdiabetes. Si du er plaget med urolig mage og falsk sulthetsfølelse som gjør at du spiser feil, noe du tydelig kjenner selv. Jeg vil tro du kan få mye hjelp om du blir henvist videre. Av og til trenger man et "dytt" i riktig retning for å se andre løsninger på problemer man har, men som man ikke helt finner ut av selv.

Lykke lykke til. Dette er et tema som engasjerer meg en del, så du må bare spørre om det er noe spesielt :-)

Lykkelig gravid Anka
18-10-2004, 10:24
Heissan:)

Jeg har akkurat fått påvist svangerskapsdiabetes.
Jeg har ikke merket at jeg er mere sulten,-heller motsatt!Til vanlig har jeg lett for å få lavt blodsukker, så jeg må passe på å spise ganske ofte.Men i den siste tiden derimot, kan jeg gå mye lengre uten mat og uten å føle meg dårlig på noen måte.
Et tegn på svangerskapsdiabetes er jo for høyt blodsukker, så jeg tror at det er mitt høye blodsukker som gjør at jeg kan gå lengre uten mat nå.Jeg er også mye tørst,dette er også et tegn...
Jeg tror ikke at du har sv.diabetes, men man vet jo aldri(jeg trodde ikke at jeg hadde det....), så sjekk hvis du er usikker.Snakk uansett med legen eller jordmor om det!

:lykketil:
KLEM FRA ANKA

Scarlet
18-10-2004, 17:12
Hei, jeg tror nok også at du først og fremst har kommet inn i en ond sirkel, ikke at det nødvendigvis er noen sykdom.

Når du spiser noe med såkalt "tomme/raske kalorier" - høy GI, hva du enn vil kalle det, starter du en metabolsk (forbrennings-) respons som er ganske kompleks. Den består både av umiddelbare reaksjoner, som insulinutskillelse, og litt mer langvarige motreguleringer, som at du slår av "sukkerfabrikken" og slår på "sukkerlagringen" i leveren. Dermed kan du få en respons som ikke står i forhold til det inntaket du faktisk hadde.

Da har du fort en spiral som gir deg høyt blodsukker - men dette blir veldig fort regulert av kroppen din hvis du ikke er diabetiker. Derimot får du fort litt lavt blodsukker av motreguleringen. Dermed føler du behov for snack igjen - "søthunger". Dette er ikke et tegn på diabetes, snarere tvert i mot - der virker ikke motreguleringene slik de skal!

Så med andre ord: følg det utmerkede rådet til minon, og spis langsomme karbohydrater - mye fiber osv. Men konferere for all del med legen din! :jupp: