Vis full versjon : kynnere og kort livmorhals
leser på disse sidene at det er vanlig og ikke noe farlig om man har ofte kynnere, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle kontakte legen om jeg hadde det ofte,var vonde og litt regelmessig pga kort livmorhals.
men hva menes med regelmessig? hadde det ganske ofte på fredag, men det ga seg, så jeg dro ikke til legen.
hvor ofte skal dette skje før jeg bør dra?
(har ikke hatt regelmessige og ofte siden fredag)
veldig kort l-hals? og hva mener du med ofte? flere enn 4 pr dag,eller flere enn 4 pr time?? :klemme:
Mer enn 15 per dag er visstnok mye.
Og kynnere SKAL ikke være vonde, så når de er vonde er det ikke som det skal være.
Regelmessig? Det er når de kommer med jevne mellomrom det. Om de kommer hvert 20 minutt eller hvert fjerde minutt, så er de regelmessig. Men, om det tar 2 timer fra en kynner til neste, og så 6 minutter til neste, og så 20 minutter, så er de ikke regelmessig.
Regelmessig? Det er når de kommer med jevne mellomrom det. Om de kommer hvert 20 minutt eller hvert fjerde minutt, så er de regelmessig. Men, om det tar 2 timer fra en kynner til neste, og så 6 minutter til neste, og så 20 minutter, så er de ikke regelmessig.
mine RIER kom uregelmessig.. 20 minutt,så 6 minutt,så 25 minutt ,så kansje en time,så 8 min... osv... så det er tull at rier er regelmessig og kynnere er ikke regelmessig...
Både rier og kynnere kan vel komme både regelmessig og uregelmessig...?
Både rier og kynnere kan vel komme både regelmessig og uregelmessig...?
ja,men mange tror at når det er rier kommer de regelmessig... det er jo det mange jordmødre også sier... :mumle:
ja,men mange tror at når det er rier kommer de regelmessig... det er jo det mange jordmødre også sier... :mumle:
Har akkurat fått vite av jordmor og lege på Riksen at selv om de kynnerne (eller hva det nå er) ikke er regelmessige, vil de ha meg inn til sjekk. Det har seg nemlig slik at jeg har hatt mye kynnere hele svangerskapet, noe som har ført til kortere livmorhals, og idag gikk slimproppen. Og jeg har termin 17. desember. Så ja, både rier og kynnere kan visst være både regelmessige og uregelmessige. :klemme:
Tidl. bruker
18-10-2004, 23:37
Et bedre kjenneteng er vel om de gjør vondt, mer enn om de er regelemessige eller ei. Kommer de med 6-25 minutters mellomrom vil jeg kalle kynnerne regelmessige. De kommer mao etter hverandre på en måte. I motseting til vanlige kynnere som man har bare noen få av om dagen, som regel...
ja,det er pga de såkalte kynnerne (rier egentlig da) at jeg får før tiden hver gang... :mumle:
Marianne
19-10-2004, 00:10
Livmorhalsen min har gått fra 3,9cm til 2,3 på fire uker, jeg har ikke hatt regelmessige kynnere, heller ikke vonde, men jeg sjekkes hver 4 uke fordi jeg for 5 år siden hadde konisering.
Tidl. bruker
19-10-2004, 00:16
Livmorhalsen skal jo bli kortere på slutten av svangerskapet, men ikke begynne å bli kortere før man er +/- 30 uker. Og så er det jo igjen snakk om hvor mye den minskes.
Jeg hadde bla avflatet mormunn fom uke 35 sist, og hadde 1 cm åpning da også. Da fødsel startet 9 dager før terminen, hadde jeg allerede hatt 3 cm åpning en gooood stund. Allikevel ble fødselen min svært langdryg - 24 timer til tross for 3 cm tjuvstart og en godt øvet livmor.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.