PDA

Vis full versjon : Oppskrift på honningsåpe

edwinogjespersmamma
18-10-2004, 19:21
da jeg var i London kjøpte jeg en såpe på Lush som het "Honey I washed the kids" (....!!)
den var kjempedeilig og lukta himmelsk. Ungene elsket den.
nå er den oppbrukt og jeg synes det er litt drøyt å reise til London for å kjøpe ny...
kan noen hjelpe meg med en oppskrift på en sånn såpe?:undrer:
Den var gulhvit med bivoksplate på toppen. Ikke klar(transparent) men så litt ut som den var laget av melk...-men var jo sikkert ikke det da..

kjempefint om noen har en ide

LadyBee
20-10-2004, 17:49
Kan ikke lage såpe selv, men de har av og til en såpe av honning og bivoks på SAAPE-butikkene. Kanskje det er verdt et forsøk, hvis du har en slik i nærheten?

edwinogjespersmamma
20-10-2004, 18:45
takk for tipset. Fant internettsiden deres: www.saape.no (http://www.saape.no). Der var det ikke butikk, men en oversikt over hvor butikkene var her i landet. Så da var det bare for meg å kaste seg i bilen og kjøre til nærmeste butikk.:nikker:

LadyBee
20-10-2004, 18:49
Håper det ikke var altfor langt å kjøre, og at du finner det du leter etter!

Honeypie
20-10-2004, 19:21
Hvorfor ikke shoppe såpen din på web??
Gå inn på UK-sidene til Lush. De sender til Norge. Fant såpen din i sortimentet også, så det er bare å shoppe i vei. Sikkert lurt å kjøpe flere om gangen siden det sikkert er litt porto på det. http://www.lush.co.uk/system/index.html

Storkmamma
10-11-2004, 14:41
Har to oppskrifter på honningsåper:

All såpemasse smeltes i vannbad

Honning og melkesåpe no1
250 gr såpebase (jeg bruker glyserin)
1/2-1 ts honning (fuktighetsbevarende og mykgjørende)
1 ss tørrmelk (gjør huden myk og smidig)
Noen dråper grapefruktfrøekstrakt(valgfritt, hindrer bakterivekst i såpa)

Fremgangsmåte: Ta litt varm såpebase i en skål og tilsett litt tørrmelk. Rør til det blir en jevn blanding. Hell blandingen tilbake i resten av såpebasen og tilsett honning. Noen dråper grapefruktfrøekstrakt vil hindre bakterievekst og tilsettes om ønskelig . Rør slik at alt blandes godt å hell det i formen.

Bivoks- og honningsåpe
250 gr såpebase
1/2- 1 ts bivoks (Mykgjørende)
1/2 ts honning

Smelt bivoks i vannbad. Bivoks er veldig lett antennelig! Den bør derfor ikke smeltes direkte på platen hvor den kan bli svært varm og begynne å brenne. Smelt såpebasen og tilsett bivoks og honning. Rør slik at alt blandes godt og hell i formen. La såpen tørke noen dager , slik at den blir noe hardere før den pakkes inn.

dersom du ønsker en hard såpe som varer lenge kan du prøve denne oppskriften

500 g såpebase
1 ss jojobaolje
2 ts bivoks

Alle disse såpene blir litt melkeaktive1

edwinogjespersmamma
14-11-2004, 10:43
TUSEN TAKK!!!

nå skal det lages såpe:nikker:
gleder meg til å prøve disse oppskriftene. Skal gi tilbakemelding om hvordan dette går.