Vis full versjon : Oppskrift på honningsåpe
edwinogjespersmamma
18-10-2004, 19:21
da jeg var i London kjøpte jeg en såpe på Lush som het "Honey I washed the kids" (....!!)
den var kjempedeilig og lukta himmelsk. Ungene elsket den.
nå er den oppbrukt og jeg synes det er litt drøyt å reise til London for å kjøpe ny...
kan noen hjelpe meg med en oppskrift på en sånn såpe?:undrer:
Den var gulhvit med bivoksplate på toppen. Ikke klar(transparent) men så litt ut som den var laget av melk...-men var jo sikkert ikke det da..
kjempefint om noen har en ide
Kan ikke lage såpe selv, men de har av og til en såpe av honning og bivoks på SAAPE-butikkene. Kanskje det er verdt et forsøk, hvis du har en slik i nærheten?
edwinogjespersmamma
20-10-2004, 18:45
takk for tipset. Fant internettsiden deres: www.saape.no (http://www.saape.no). Der var det ikke butikk, men en oversikt over hvor butikkene var her i landet. Så da var det bare for meg å kaste seg i bilen og kjøre til nærmeste butikk.:nikker:
Håper det ikke var altfor langt å kjøre, og at du finner det du leter etter!
Honeypie
20-10-2004, 19:21
Hvorfor ikke shoppe såpen din på web??
Gå inn på UK-sidene til Lush. De sender til Norge. Fant såpen din i sortimentet også, så det er bare å shoppe i vei. Sikkert lurt å kjøpe flere om gangen siden det sikkert er litt porto på det. http://www.lush.co.uk/system/index.html
Storkmamma
10-11-2004, 14:41
Har to oppskrifter på honningsåper:
All såpemasse smeltes i vannbad
Honning og melkesåpe no1
250 gr såpebase (jeg bruker glyserin)
1/2-1 ts honning (fuktighetsbevarende og mykgjørende)
1 ss tørrmelk (gjør huden myk og smidig)
Noen dråper grapefruktfrøekstrakt(valgfritt, hindrer bakterivekst i såpa)
Fremgangsmåte: Ta litt varm såpebase i en skål og tilsett litt tørrmelk. Rør til det blir en jevn blanding. Hell blandingen tilbake i resten av såpebasen og tilsett honning. Noen dråper grapefruktfrøekstrakt vil hindre bakterievekst og tilsettes om ønskelig . Rør slik at alt blandes godt å hell det i formen.
Bivoks- og honningsåpe
250 gr såpebase
1/2- 1 ts bivoks (Mykgjørende)
1/2 ts honning
Smelt bivoks i vannbad. Bivoks er veldig lett antennelig! Den bør derfor ikke smeltes direkte på platen hvor den kan bli svært varm og begynne å brenne. Smelt såpebasen og tilsett bivoks og honning. Rør slik at alt blandes godt og hell i formen. La såpen tørke noen dager , slik at den blir noe hardere før den pakkes inn.
dersom du ønsker en hard såpe som varer lenge kan du prøve denne oppskriften
500 g såpebase
1 ss jojobaolje
2 ts bivoks
Alle disse såpene blir litt melkeaktive1
edwinogjespersmamma
14-11-2004, 10:43
TUSEN TAKK!!!
nå skal det lages såpe:nikker:
gleder meg til å prøve disse oppskriftene. Skal gi tilbakemelding om hvordan dette går.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.