Vis full versjon : Plutselig vondt i ryggen
Var på en liten shoppetur idag og plutselig begynte det å gjøre vondt i ryggen, sånn ca i korsryggen. Er 28 uker på vei, og har ikke vært plaget med ryggen før.
Det er 2-3 timer siden det startet, og kjenner det godt når jeg går. Går som ei som er skikkelig gravid nå:urk:
Noen som har det likens?
Er dette noe som er kommet for å bli?
Er det begynnende bekkenløsning?
:undrer:
Fanken, og jeg som har vært så frisk i kroppen hittil!
Tidl. bruker
19-10-2004, 21:33
Huff da... hørtes ikke noe særlig ut!!
Har begynt å få vondt i korsryggen jeg også.. ikke noe særlig deilig nei..
Ikke til mye hjelp jeg da, lurer på det samme som deg..
Håper det blir bedre, at det ikke er kommet for å bli!!
:lykke: lykke til..
Tvilling
19-10-2004, 21:38
Det er en ganske vanlig plage i ett svangerskap. Jeg var veldig plaget av det i mitt første svangerskap, og har også nå fått den plagen, og jeg er bare 15+1 nå i mitt andre svangerskap.
Hvis du feks har stått med dårlig holdning lenge eller løftet tungt kan det gå utover korsryggen.
Båndene i ryggraden blir slappere, og dette fører til extra belastning på leddene i ryggen og hoftene. Ryggen blir svai når en er gravid, så det blir en ekstra belastning for ryggen, når vi bærer ett barn el. fler!
For meg så hjelper det å ha en varmeflaske på korsryggen(fest den med ett belte eller noe når du er inne), jeg bruker ikke varmeflaske ute altså. Det hjelper også veldig å ha en pute bak korsryggen i tillegg til varmeflasken. Og selvsagt en deilig massasje er deilig:nikker: .
Håper jeg ga deg noen gode ideer!:lykketil:
:klemme:
Får håpe noen kloke hoder svarer da :)
Det er en ganske vanlig plage i ett svangerskap. Jeg var veldig plaget av det i mitt første svangerskap, og har også nå fått den plagen, og jeg er bare 15+1 nå i mitt andre svangerskap.
Hvis du feks har stått med dårlig holdning lenge eller løftet tungt kan det gå utover korsryggen. Båndene i ryggraden blir slappere, og dette fører til extra belastning på leddene i ryggen og hoftene. Ryggen blir svai når en er gravid, så det blir en ekstra belastning for ryggen, når vi bærer ett barn el. fler!
For meg så hjelper det å ha en varmeflaske på korsryggen(fest den med ett belte eller noe når du er inne), jeg bruker varmeflaske ute altså. Det hjelper også veldig å ha en pute bak korsryggen i tillegg til varmeflasken. Og selvsagt en deilig massasje er deilig:nikker: .
Håper jeg ga deg noen gode ideer!:lykketil:
:klemme:
Takk for svar :)
Det er når jeg går at jeg kjenner det. Går greit når jeg sitter. (synes jeg ser meg med varmeflaske og pute på spasertur, hehe)
Får vel ta det mere med ro, har jo en fra før som jeg løfter på. Skal bli flinkere til å la han klatre/gå sjøl:nikker:
Håper en god natts søvn hjelper på ryggen:sove:
Tvilling
19-10-2004, 21:45
OOOOPS.... har rettet feilen nå. Jeg bruker IKKE varmeflaske ute, kun inne...:skratte:
OOOOPS.... har rettet feilen nå. Jeg bruker IKKE varmeflaske ute, kun inne...:skratte:
:skratte:
Tidl. bruker
19-10-2004, 21:47
Hehe.. så det for meg :fnis:
Tidl. bruker
19-10-2004, 22:06
har hatt vondt i ryggen fra uke 10/12 jeg.. :mumle: og nå er jeg i uke 33 og det er bare værre og har bekkenplager. har også vondt nederst i ryggen..
Lille Blink
20-10-2004, 08:57
Det er et godt tegn på begynnende bekkenløsning (har det selv)... Et godt tips er å kjøpe en varme pute for det mykner deg godt opp og smertene avtar litt... Du skjønner det at det blir verre:lettet: Elektrisk varmepute koster ca. 200kr på Expert, Elkjøp eller Lefdal!!! Løøøøøøp å kjøøøøøp:skratte:
Håper jeg ikke skremte deg nå:lykketil:
Brumleliten
20-10-2004, 11:33
Jeg har også begynt å plages med ryggen for et par uker siden.Får vondt da i korsryggen. Men for mitt vedkommende hjelper det å gå en tur, å bevege meg. Sitter jeg foran datan på kontorstol så er jeg skikkelig krank i ryggen. Det samme om jeg sitter mye i sofaen(myk sofa). Men smerten kommer plutselig og kan vedvare i flere timer. Et verre problem er at jeg har så forferdelig vodt i leddbåndene i anklene, jeg skal nesten ikke klare å gå innimellom.Vagger da som en ordentlig gås og er nok et artig syn for gubben. Hoften min er mye bedre, men ryggen og leddbåndene i anklene plager meg en god del. en varm dusj/bad og varmeflaske/ masasje hjelper på ryggen. Og fotmasasje hjelper litt på leddbåndene. Men hvist ikke leddbåndene blir bedre vet jeg ikke hva jeg gjør, hjelper det kanskje å bruke støttebandasje/støttestrømper tru?? Det gjør dritt vondt å sette bena mot bakken og ta et par steg, det strammer så forferdlig bak i anklene. Kan fysioterapaut kanskje gjøre noe med dette??
Jeg får også vondt helt nede i ryggen, helt ned mot bekkenet. Det som hjelper meg er å avlaste leddbåndene i ryggen ved å stramme nedre del av magemusklene (de under navlen) og samtidig trekke opp bekkenbunnsmusklene mens jeg vipper bekkenet litt fremover sånn at svaien ikke blir så stor. Dette var øvelser jeg fikk av en manuell terapaut som jeg gikk hos i første svangerskapet. Det som også hjelper meg er å trille vogn, da lener man seg ofte automatisk litt fremover og avlaster korsryggen (aktuelt for oss med unger fra før).
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.