Vis full versjon : Katten er helt på tok - mine hormoner?
Hei alle sammen!
Dette spørsmålet er kanskje helt fullstendig på trynet, men jeg spør allikevel: Kan mine graviditetshormoner ha forårsaket at hunnkatten min er blir fullstendig hormon-sprø? :undrer:
Saken er at hun, selv om hun er sterilisert, har hatt noe som ligner løpetid innimellom. Det har ikke gjort så mye, hun har bare vært ekstra kosete og litt masete. Men nå, etter at jeg ble gravid, har hun denne løpetiden nærmest konstant, + at den er mye heftigere. Hun er HELT vill, og nylig har vi oppdaget at hun markerer, tisser altså, på ulike steder i leiligheten.
Tidligere har hun vært mest ivrig på å kose med mannen min (på grunn av testosteron, regner vi med), men nå er jeg like "interessant", noe som ytterligere styrker min teori om at graviditet kan tulle med kattens instinkter.
Hun er innekatt og har en søster som er helt normal...
Noen som har en anelse? Lignende erfaringer? :undrer:
Tidl.bruker
20-10-2004, 10:27
Katta våres er også ekstra kjælen, hun skjønner nok at "mamma" har bebis i magen. Hun var like kjælen når jeg gikk gravid forrige gang, elsket/elsker å ligge oppå magen min. Må si hun er mer kosete nå, for hun får ikke like mye oppmerksomhet nå som vi har ei jente på 16 måneder.
Jeg tror a katter kan merke slike ting som en graviditet, og at det kan påvirke dem.. Min mor har katt, og når jeg er på besøk der går hun ikke fra meg ett sekund, hun er blitt veldig glad i å ligge inntil magen min :)
Pusen her i huset har gått fra å være sambos kjæledegge til min. Han følger meg overalt - ligger til og med på badegulvet og ser på meg mens jeg dusjer!!!!
Står mellom føttene mine når jeg lager mat, men tigger ikke - bare ER der!
Før hadde han aldri tålmodighet til å ligge i fanget mitt - skulle bar eligge på pleddet sitt eller hos sambo. Nå derimot kan han ligge leeenge på magen min og kose seg!
Sagt det før og sier det igjen - katter er merkelige dyr!!
Mamablue
20-10-2004, 12:57
Den ene katten min er med meg overalt.. hun ligger oppå meg ved enhver anledning.. sitter sammen med meg på do.. går dit jeg går, legger seg når jeg legger meg..
Men lurer på om de kan ha melidenhets graviditet...:undrer:
Syntes pattene hennes er blitt litt mer tydelig.. eller så blir jeg vel mamma OG bestemor iløpet av jula...:rørt:
Takker for svar, alle sammen, da var jeg ikke helt på jordet da.
Neste spørsmål er hva jeg skal gjøre med at hun tisser rundt omkring, sånn kan vi jo ikke ha det... får vel ta en tlf. til veterinæren, men kom gjerne med tips!
gomamma'en
20-10-2004, 14:05
Katta vår kan ikke fordra kvinnfolk, så sant de ikke er gravide da går hun berserk på oss. Kan ikke la oss være i fred. Men denne gangen går jeg litt mer klar siden jeg stortsett har med meg en av unga, for dem skyr hun sånn hvis hun ikke blir for nøden etter kontakt med gravidmagen min:dåne: :lol:.
Tidl. bruker
20-10-2004, 14:28
tisser hun inne på forskjellige steder? da kan hun ha urinveisinfeksjon.. hadde det selv på en katt i fjor som jeg faktisk var på nippet til å avlive, så kom jeg heldigvis over en bok der det sto at man skulle prøve antibiotika på katten, ville ha prøvd det hvis jeg var deg..
jo ellers mine 3 katter har blitt ekstremt kosete helt utrolig..
bare tenkte på en ting.... min svigermor..(som alltid har hatt katt) sa til meg at katter skal ikke ligge og sove på en gravid mage for de skiller ut ett stoff som er farlig for barnet... og kan i verste fall fremproveosere abort... nå vet jeg ikke om dette er sant eller ikke...men jeg er iallefall forsiktig...(bare nevner det)
Vickimin
21-10-2004, 01:28
bare tenkte på en ting.... min svigermor..(som alltid har hatt katt) sa til meg at katter skal ikke ligge og sove på en gravid mage for de skiller ut ett stoff som er farlig for barnet... og kan i verste fall fremproveosere abort... nå vet jeg ikke om dette er sant eller ikke...men jeg er iallefall forsiktig...(bare nevner det)
Det var iallefall veldig greit å vite, for jeg har to katter og begge liker å ligge oppå meg. Slutt på det heretter :nikker:
Ble litt mange svar fra meg:) Trykka for mye
Det er jo helt utrolig at katter er sånn:nikker: Har aldri hørt om sånt før. Svært interessant lesing
Tidl. bruker
21-10-2004, 05:13
hadde det vært farlig så tror jeg det hadde vært mere opplyst om det i kattebøker/gravidebøker/lege og at dyrlegen osv hadde nevnt det..
har aldri hørt om det før.. har nå 3 katter og alle 3 har nå både ligget på fanget ogmagen, har enda ikke mistet babyen i magen da.. :blunke:
det eneste er at man ikke skal gjøre rent kattedoen i hvertfall ha hansker på seg eller få noen andre til og gjøre det, for å hindre at man får denne toxomoplasen.. Den kan føre til abort har jeg hørt.
tisser hun inne på forskjellige steder? da kan hun ha urinveisinfeksjon.. .
Oj, det var godt å vite, det skal jeg nevne for veterinæren.
Tusen takk for svar alle sammen!
Tidl. bruker
21-10-2004, 14:56
ikke sikkert du trenger å ta katten med til dyrlegen spør om du får en resept på clamoxyl på 10 dager ..
har hun bestandi gått i kassen før hun begynte å tisse overalt??
ikke sikkert du trenger å ta katten med til dyrlegen spør om du får en resept på clamoxyl på 10 dager ..
har hun bestandi gått i kassen før hun begynte å tisse overalt??
Ja, alltid vært innekatt og helt renslig fra hun var bitteliten. (3 år nå)
Hun remjer og ruller seg på gulvet og er mega-kosete - derfor trodde jeg det var hormonelt - men det lettere å behandle urinveisinfeksjon da..
Kan man få en slik resept uten videre?
Tidl. bruker
22-10-2004, 12:16
hvis katten har vært renslig fra hun var bitteliten så kan det være ett problem med at hun har urinveisinfeksjon.. jeg ville ha prøvd tablettene først få deg en 10 dagerskur.. (tablettene koster ikke så mye en 100-150 kr kanskje)
jeg har mange ganger bare ringt dyrlegen og sagt det feiler katten min, kan jeg få noe for det.. og så har de fakset resepten over på apoteket..
du kan også kjøpe noe som heter Feliway som man putter i stikk kontakten.. her finner du litt informasjon om den: http://www2.orionpharma.no/templates/Page____2367.asp
den koster litt da ca 200-300 kr hos dyrlegen.. den kjøpte jeg da vi flyttet , for at katten sturet.. gikk ned i vekt og jeg måtte fore han med kattungefor..
men det kan også være andre grunner til at en katt begynner å tisse inne da, har det skjedd forandringer rundt katten hjemme? ny partner? osv.. Og da er også ofte at de begynner å markere sånn.. selv om de er sterilisert..
(de som ikke vet det så kan hun katter også markere inne, ikke bare han katter)
Feliway har vi faktisk! Skal prøve det i helgen. Funker ikke det, blir det "sterkere" saker.
Det er ingen andre forandringer i den kattens liv enn at matmor har voksende mage... Og faktisk trodde jeg at det var hannkatter som markerte, ikke hunnkatter. Så lærte jeg det.
Igjen, takk, og ha en riktig god helg til deg Manuella og andre med puser, med og uten hormoner på bærtur.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.