PDA

Vis full versjon : omslagsjakke til baby

LadyBee
20-10-2004, 19:24
Har lyst til å strikke en god og varm jakke i julepresang til en venninnes baby. Og så tenkte jeg at jeg skulle lage den i omslagsmodell, for å få den varmere og mykere over brystet (ok, litt fordi jeg synes det er pent også). Er det noen som har laget noe slikt?

Tenkte jeg skulle felle to masker på hver pinne i overkant av slagene - tror dere det blir riktig skråning? Våger ikke prøve meg på noen avrunding av halskanten, så jeg feller jevnt hele veien.

Har også lurt litt på hvilke bånd (evt. knapper) jeg skal bruke til å lukke jakken med. Tror ikke jeg kommer til å lage helt belte på en babyjakke - det vil vel bare gli av?

GladeCamilla
25-10-2004, 13:49
http://garn.poppyfield.net/books/jaeger/babyhefte.jpg
Se sååå nydelig!! Jeg har siklet litt på denne
en stund.... Du får oppskrift i en strikkebutikk som fører Jaeger garn!
Om du er usikker på hvordan du strikker den selv...
Her er det heklet eller strikket knytting, men det er også utrolig fint
å ha et tynt silkebånd/fløyelsbånd i samme farge som jakken er
strikket i. Feks kremhvit jakke med kremhvitt silkebånd. Det høres
kanskje litt "tantete" ut, men er veeeldig fint!

Har du tenkt å lage en mer hverdagslig jakke så kan du få litt inspirasjon i
en benetton butikk som fører babytøy. De har noen enkle og fine der!

Hilsen camilla

Trallemor
25-10-2004, 14:04
Jeg ville laget en prøvelapp for å prøve ut de forskjellige fellingsalternativene, da ser du fort hvilken "fellingsgrad" de forskjellige alt gir.
Det kan være fint å bruke silkebånd til lukking av omslagsjakke.

En ting jeg bruker å gjøre, er å samle sammen sånne gratisbrosjyrer (uten mønster) på garnbutikkene, og så lager jeg mønster ut i fra dem. Gjere en blandings av de forskjellige greiene.

Lykke til !!!:kidoki:

LadyBee
25-10-2004, 17:05
Jakken min ble faktisk ferdig på søndag - og siden jeg ikke rakk å kjøpe verken bånd eller knapper, heklet jeg bånd. Den ligner faktisk en del på Camilla's, men har ikke vrangbord og heklekanten er en litt smalere blomsterbord. Felte slik jeg foreslo, og det ser helt fint ut. Men jeg er litt spent på hvordan den blir å bruke; om den lett glir opp.